Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
julie en micha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2008 20:48
Locatie: Tilburg

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door julie en micha »

hallo,
ik werk als vrijwilliger in een dierenasiel en dit is misschien een beetje off-topic, maar ik zag in een paar berichten staan, dat de kat zijn baas uitzoekt. ik ben het daar niet mee eens. Ik ken in ons asiel elke kat van karakter. ik ken ze door en door. Er zijn heel veel katten die komen bij iedereen aandacht vragen, die binnenkomt, maar er zijn ook genoeg katten die niet uit zichzelf naar je toe komen. Als iedereen maar denkt: ik laat de kat mij uitzoeken als zijn baasje/eigenaar/bediende. Dan krijgen de katten die niet uit zichzelf naar je toe komen, nooit een kans en dan blijven ze jarenlang in het asiel. Al moet ik toegeven dat ik zo heel af en toe zie, dat er tussen een schuwe kat en z'n toekomstige nieuwe eigenaar direct een klik is. Die kat kwam dan niet naar ons toe en blies en sloeg alleen maar. En bij de nieuwe eigenaar kwam ze meteen knuffelen. Dus zo af en toe zoekt een kat wel z'n baasje uit, maar lang niet alle katten doen dat.

groeten, cindy, julie en micha, de chinchilla's en Nero, mijn konijn
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met je eens en ik weet uit eigen ervaring uit het asiel dat de bangere en schuwere katten er helaas bijna altijd langer over doen dan de sociale katten om een nieuw huis te vinden, want de klant gaat toch meestal op de gezelligste of de mooiste kat af en dan is het toch meer de klant die de kat uitzoekt dan de kat die zijn baasje uitzoekt.

Gelukkig zijn er ook mensen die het juist een uitdaging vinden om wel aan zo'n "projectkat" te beginnen en het leuke daarvan is dat als die zich eenmaal aan je hechten de band vaak ook heel hecht en uniek is. Ik zie het ook heel vaak met vrijwilligers in het asiel die veel tijd aan een bange of wilde kat besteden en die kunnen dan alles met zo'n beestje, terwijl een ander er niet eens in de buurt kan komen.

Dit heb ik zelf ook met mijn drie asielkatten meegemaakt en die zochten mij ook als hun baasje uit en dat vond ik een hele eer :grin:. Het gebeurt dus inderdaad wel eens, maar niet zo vaak als mensen denken die een kat in het asiel komen uitzoeken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door roderik1963 »

buiten het feit van wie hecht zich aan wie, wie kiest wie....
er zitten nog duizenden te wachten op een nieuwe kans en een warm huis.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Umimeis »

Die van mij is nu net 5 maanden en ik heb hem bijna 2 weken in huis en hij komt me nou al begroeten als ik thuiskom.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door lievelijn »

onze vlinder kwam hier wonen toen ze negen weken oud was. We hebben voor haar gekozen omdat ze na een tijdje wel zelf naar ons toekwam en we haar lekker konden aanhalen en met haar konden spelen. Ik kan niet zeggen dat ze ons uitgezocht hebben, maar we hebben zeker gekeken naar haar gedrag en naar hoe ze op ons reageerde. Moet zeggen dat ze helemaal niet bangig was de eerste dagen en meteen na een week helemaal blij deed als wij weer thuis kwamen, en na een kleine week sliep ze ook al bij ons in bed. denk dat wij wat dat betreft erg geboft hebben..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Umimeis »

Ja, dat is het beste dat je kunt doen , waneer je een kat uitzoekt. Kijken of hij naar je toe komt en met je speelt, zo heb ik dat ook gedaan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Dat is helaas niet altijd waar, want er zijn ook hele leuke katten die net is meer tijd nodig hebben om aan je te wennen en dus niet gelijk op je afstappen en die worden zo gepasseerd, maar als je een makkelijk kittentje zoekt omdat je kleine kinderen hebt of gewoon omdat je niet zo veel ervaring hebt met verlegen katten dan is het inderdaad wel een goede methode.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door moppie »

hoi ,
ik heb ook gewacht en gekeken welke kitten er heel nieuwsgierig op ons af kwam en met ons kwam spelen , die kitten is het ook geworden ( de andere kittens zijn ook bij een goed huisje terecht gekomen ) maa rik heb het ook een beetje op gevoel gedaan ;-)

ik heb onze tijger nu pas 2 weken , ik weet niet of hij een band heeft met mijn , ikke wel heel erg naar hem toe :edance: tis zo'n schatje ! kan echt intens genieten als ie lekker bij me op schoot komt liggen zoals nu achter de comp , en s'nachts komt ie ook bij mijn liggen en niet bij mijn partner , althans dat heeft ie nog niet gedaan , ik weet niet of dat betekend dat onze tijger een voorkeur heeft , weet ook niet eens of dat kan ?
ik ben wel thuis overdag en mijn man moet toch werken dus tijger ziet mijn het vaakst , en ik geef hem ook te eten en te drinken enzo , misschien dat ie daarom meer naar mijn toe komt .
ik hoop natuurlijk wel dat ie net zo ( gehecht raakt aan mijn als ik aan hem ) maar of dat realistisch is en echt kan weet ik eigenlijk niet , ik ben voor het eerst een kattenmama :-P
en ben nu al helemaal verzot op mun kleine mannetje , ik hoop wel dat ie als ie later groter is ook nog komt knuffelen en spelen ( heb opgevangen dat het minder wordt ) maar ook volwassen katten zullen het toch fijn vinden om aangehaald te worden ?? tenminste hoop ik wel een beetje op aangezien ik een enorme knuffelkont ben ;-)
ik heb wel echt het idee dat ie het fijn vind bij ons , krijgt natuurlijk ook alle aandacht , niet alleen van mijn maar ook de kids vinden het geweldig 8-) en mijn man natuurlijk ook , al is er wel enige spraken van jaloesie , mijn man zou het ook heel leuk vinden dat als we tv kijken onze tijger bij hem komt liggen , maar dat doet ie niet ook dan ligt ie lekker bij mijn haha :edance:
heerlijk :grin:

groetjes lonneke en pootje van tijgertje
rebbeltje_72
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2008 13:29

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door rebbeltje_72 »

Ik heb 4 katten. En alle 4 heb ik ze via de dierenbescherming. De twee oudste hebben een verleden van mishandeling en verwaarlozing. De twee jongste waren net op tijd gered. Die waren bijna verdronken in de sloot. En met alle vier heb ik een band. Ik heb er ook wel echt de tijd voor genomen toen ze net bij mij kwamen. Zeker de oudste twee waren het vertrouwen redelijk kwijt. Maar nu overal waar ik ga komen zij alle vier mij achterna. Alle vier altijd op schoot en alle vier altijd op mijn bed slapen als ik naar bed ga.

Ik denk dat je er gewoon tijd en energie in moet steken. En dat iemand dit mijn katten ooit heeft aangedaan snap ik niet want ze zijn super lief. En na een jaar had ik de oudste twee ook zover dat het angstige gedrag weg was.

Kortom een oudere verwaarloosde of mishandelde kat is ook echt de moeite waard. De liefde en dankbaarheid die ik krijg van hun is het mooiste wat er is.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Ik heb precies hetzelfde met mijn vier (asiel)katten die allemaal getraumatiseerd waren. Ik heb hier erg veel tijd ingestoken en ik krijg hier nu ontzettend veel voor terug, want ze zijn allemaal heel erg aan mij gehecht (maar helaas nog wel erg schuw naar andere mensen).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door rieneke »

rooie nelis die hier binnenkwam als kitten van 5 mnd, poot gebroken en uit de kom, staart gebroken, wil nog steeds weinig van me weten.
maakt niet uit, is ook goed.
heb drie knuffelkatten over, en nog een op komst :smile:
dat is het voordeel van meerdere katten :grin:
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Veluw »

En hoe is het nou afgelopen? ;-) Heb je wat kunnen vinden in het asiel?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Umimeis »

Sandra W schreef:Dat is helaas niet altijd waar, want er zijn ook hele leuke katten die net is meer tijd nodig hebben om aan je te wennen en dus niet gelijk op je afstappen en die worden zo gepasseerd, maar als je een makkelijk kittentje zoekt omdat je kleine kinderen hebt of gewoon omdat je niet zo veel ervaring hebt met verlegen katten dan is het inderdaad wel een goede methode.

groeten,
Sandra
Vaak wel hoor, ik heb regelmatig katten uit de buurt die op mij af komen lopen en meelopen tot de deur.
Maar ja ieder zijn mening en ervaring en dat moet je helaas respecteren eh?
En ja, misschien zal het bij jou wel zo gegaan zijn dan........
Mijn kat kwam al meteen naar me toe toen ik hem uitzocht, dus nam ik hem mee, we zijn nuj de dikste maatjes!
Mij werd verteld (en daar geloof ik in) dat een kat en of hond naar je toe moet komen, dat ie nieuwsgierig is naar jouw.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door lievelijn »

ja dan zijn ze nieuwsgierig dat klopt wel, maar er zjn altijd wat neurotischere poezen (om het zo maar te noemen) die niet meteen naar een vreemde toe durven te gaan en dat bedoelt ze. terwijl zo'n neurotischer poesje na een tijdje in huis, misschien uiteindelijk wel veel leuker is dan een nieuwsgierig katje dat altijd maar op pad wilt. dit heb je toch ook met mensen? er zijn mensen die voor iedereen een open boek zijn en er zijn mensen die als je ze wa beter leert kennen toch wel heel erg de moeite waard blijken te zijn. nu weer terug ontopic. wanneer hechten katten zich aan hun baas
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met mijn voorgangster eens (dank je!), want er zijn allemansvrienden die direct op je aflopen omdat ze gewoon in z'n algemeenheid sociaal en nieuwgierig zijn naar iedereen (en dus niet specifiek naar jou, want hij kent je niet) én er zijn verlegen katten die wat meer tijd nodig hebben, maar daarna net zo knuffelig zijn. Je moet bij dit soort katten alleen wat extra tijd nemen.

Aangezien ik met mijn eigen ogen in het asiel heb gezien (aangezien ik daar gewerkt heb) dat deze verlegen katten door de klanten eerder overgeslagen worden dat de katten die wel gelijk op je afkomen moet je gewoon bij jezelf te raden gaan wat je zelf te bieden hebt: heb je een druk huishouden met kleine kinderen of niet zo veel ervaring met schuwe katten neem dan de kat die op je afkomt, maar heb je er het geduld en de tijd voor om een bange kat te laten ontdooien geef dan zo'n kat eens een kans....

groeten,
Sandra
Plaats reactie