# Aanschaf van een kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Kimmie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2008 20:19

# Aanschaf van een kitten

Bericht door Kimmie »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een kitten aanschaffen, maar ik heb een paar vraagjes.
Ik woon namelijk in een appartement van ongeveer 50m2 en eenbalkon. Nu heb ik geen ervaring met katten die binnen blijven. Is 50m2 genoeg voor een kat om zich voldoende te kunnen bewegen?
Naar buiten wordt namelijk wat lastig omdat we een trappenhuis hebben. De kat moet dan twee deuren door voordat hij / zij bij mijn deur aankomt. Nu is dat nog niet het meest lastige, gewoon een paar keer naar beneden lopen en het is opgelost. Maar er woont nog een andere kat (is van een buurvrouw). Ik ben bang dat er als mijn kat een keer wordt binnengelaten door iemand anders, er een terratoriumstrijd ontstaat en ze beiden het trappenhuis gaan onder sproeien. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe je dit kan voorkomen?
Of zeggen jullie, maak er dan toch een binnenkat van.

Verder las ik net stukjes over de aanschaf van een kitten of een kat wanneer je niet veel thuis bent.
Momenteel ben ik heel veel thuis (daarom wil ik liever nu een kat aanschaffen) en dat gaat het komende jaar nog wel zo door (alhoewel ik steeds een beetje meer ga werken). Kan je dan een kitten nemen, of wordt een kitten na een jaar dan toch wat eenzaam (overigens werk ik na een jaar nog steeds wel twee dagen thuis)?

En dan mijn laatste vraag, zijn er echt grote verschillen tussen herfstkittens en voorjaarskittens?

Alvast heel hartelijk bedankt voor het antwoord!

Groeten,

Kim
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: aanschaf van een kitten

Bericht door Leonie89 »

wij wonen ook met een kat op 50m2.. we hebben geen balkon of plaats, maar onze dame is niet echt anders gewend en vindt alles best.. als je perse een kitten wil kan je er misschien beter twee nemen, omdat wat jij zegt, als je meer van huis gaat zijn kan het zijn dat meneer of mevrouw zich gaat vervelen en dat is niet leuk! twee kittens kunnen elkaar vermaken en qua kosten met je nauwelijks meer kwijt.
wij hebben gekozen voor een jongedame (1.5 jaar) een knuffelaar die graag onder de mensen is en geen andere katten nodig heeft..
laat je gewoon lekker adviseren bij het asiel.. zij kennen hun katten en kunnen je vertellen welke naar buiten willen en welke het binnen ook goed vindt..
hou je ons op de hoogte?!
ik weet niets over voorjaar, of herfstkittens helaas..
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: aanschaf van een kitten

Bericht door Lotte »

Herfst en voorjaarskittens is iets wat alleen op gaat voor kittens die in het wild op groeien.
voor de kittens die gewoon in huis geboren worden en opgroeien is er eigenlijk geen verschil.

Op je vraag hoeveel ruimte je nodig hebt voor kittens kun je in veel andere topics wel een antwoord vinden.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: aanschaf van een kitten

Bericht door rieneke »

hier 5 katten op 50 m2 plus balkon.
katten gaan ook graag de hoogte in, dus zorg dat ze die mogelijkheid hebben.
ik zou het balkon afzetten en binnenhouden, wel zo veilig.
neem twee kittens, dubbel plezier voor jou, en fijn als ze gezelschap hebben aan elkaar toch?
voor- of najaar speelt alleen bij kittens die buiten in het wild worden geboren.
najaarskittens hebben dan minder kans te overleven met de winter voor de deur.
in jouw warme appartementje met gevulde voerbak speelt dit dus niet.
Gesloten