Slechte kiezen en tanden

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Slechte kiezen en tanden

Bericht door Tejo »

Onze poes van zo ongeveer 19 jaar heeft sinds een paar weken een zwelling in haar muiltje.
Volgens een eerste diagnose een ab6 en met antibiotica te behandelen. De DA zag wel een slechte kies, maar dat zouden we later bekijken, wat hiermee te doen.
Omdat poes een nierpatientje is (sinds december 2006) is onder narcose gaan niet zo evident!
Maar vrijdagavond leek het dikker te zijn geworden ipv minder en zaterdagochtend dus terug naar de DA.
Bij een meer gedetailleerde controle van haar muiltje (spijtig dat ie dat de eerste keer niet dadelijk deed natuurlijk...) bleek dat er één kies helemaal loszat (de wortel ligt bijna bloot waardoor er een ab6 op kwam) en een tweede ook al aangetast is.
Dus diagnose 2: kiezen moeten er eigenlijk uit willen we het hele probleem kunnen oplossen.
Uiteraard niet zo simpel als het lijkt, want poes is dus een oudje en een nier-patientje! Maar de DA stelde voor om haar bloed te checken waarna we konden bekijken of het medisch gezien nog mogelijk was om haar in narcose te brengen. Haar bloed werd dus getrokken en aan de hand van de uitslag gisteravond zegt de DA dat ze in principe de narcose nog aankan. En hij stelt dan ook voor om de kiezen te verwijderen.
Maar dit blijft een moeilijk dilemma; enerzijds poes laten operen met het risico op ... (mag er niet aan denken) en alle gevolgen vandien. En anderzijds met antibiotica en pijnstillers werken en dan eigenlijk best denken aan afscheid nemen ... Want je kan een poes met deze aandoening niet zo laten rondlopen.
Uiteraard is er ook het kostenplaatje wat een totaal van een 200 euro zal worden (twee doktersbezoeken nu reeds, de medicatie, de operatie, de naverzorging).
We willen haar graag helpen maar aan de andere kant rijst de vraag: hoe lang nog en wat wordt mss het volgende?
Stond er nog iemand al voor deze verscheurende keuze bij een echt oude kat?
Eigenlijk als ik mijn hart moet laten spreken is het geen keuze at all, want dan kies ik uiteraard 100 % voor de behandeling voor onze lieverd!
Maar is het nog kat-waardig op die leeftijd? (we schatten haar tussen de 18 en 19 jaar)
Niemand kan in de toekomst kijken, dat weet ik wel, maar ik wil gewoon graag enkele meningen van jullie aub?
Thx!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Slechte kiezen en tanden

Bericht door Boomer »

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met onze Banjer.
Toen Banjer 17 jaar was, kreeg hij een flinke abses bij zijn oog. Hij had er flink last van en het sprong steeds open. Wij hebben hem toen laten opereren, ook met de engste gedachten in ons achterhoofd.
Na een maand of 3 kwam de abses weer terug en weer hebben we hem laten opereren. Die 2e operatie hebben we meteen zijn gebit laten nakijken omdat mijn DA vermoede dat het van zijn kiezen afkwam ( deze waren heel slecht). Met een aantal kiezen minder en geholpen aan zijn abses kwam hij toch weer goed uit de narcose.
Iedere gang naar de DA toendertijd waren angstig. Steeds nam ik thuis al afscheid omdat ik dacht dat we hem niet meer mee naar huis kregen. Maar onze manneke sloeg zich er toch steeds weer doorheen.
Helaas kregen we een ander probleem erbij. Hij had een auto-imuunziekte gekregen. Door een ooit (waarschijnlijk als kitten) opgelopen niesziekte en hij lichamelijk erg verzwakt was, kwam dit eruit. Dit sloeg op zijn keeltje. Alle ellende waren dus nog niet voorbij.
Na verschillende soorten medicatie ( wat niet of maar tijdeljk hielp) kregen we prednison mee. Hier begon hij het heel goed op te doen en is hij uiteindelijk 19 jaar geworden ( met dagelijks prednison).

Wij hebben steeds met onze DA overlegd wat Banjers kansen waren. Ook mijn gevoel dat ik alles voor hem gedaan heb wat in mijn macht was, sterkte mij. Ook al was de kans groot dat hij niet meer wakker zou worden. Ik weet dat ik nu niet met een schuld gevoel hoef te zitten van had ik maar.......of had ik toch maar ....
Ook al zou je kat nog een aantal maanden leven dan is het toch een aantal maanden zonder pijn.
Aan iedere operatie kleeft een risico hoe oud een dier ook is. Ook al is het bij de een groter dan bij de ander.
Overigens is mijn andere kat Zwartje 21 jaar geworden dus dat kan bij jouw kat ook.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: Slechte kiezen en tanden

Bericht door Tejo »

Dank je wel Boomer!
Ik hoop (en geloof ook wel) dat onze Mimi sterk genoeg zal zijn om dit te doorstaan.
Wat me wel afschrikt, is dat je spreekt dat de ab6 opnieuw doorkwam ... dat hoop ik niet dat bij onze poes het geval zal zijn!!! Ik wil dat ze nu verzorgd wordt en dat ze dan rustig haar oude dag mag leven bij ons, zonder al te veel ongemakken, voor haar en voor ons.
Ze verdient het, ze is een bovenste brave lieve kat, doorstaat alles zonder al te veel morren.
Maar ik wil ook niet dat haar laatste jaren een - al dan niet 'lijdens'-gang naar de DA worden!!!!
Is voor niemand leuk; niet voor ons en ook vooral niet voor haarzelf.
We gaan ervoor, morgen gaat het gebeuren en gaat ons 'oudje' voor de verwijdering van de slechte kiezen bij de DA onder het mes.
Wij duimen voor haar, duimen jullie mee?
Ik zal morgen pas gerust zijn, als ik haar terug in mijn armen mee naar huis kan nemen ...

Ik houd jullie op de hoogte!

(p.s. Boomer, heb je nu nog een kat(ten)?)
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Slechte kiezen en tanden

Bericht door Sandra W »

Ik ken oude katten die helemaal geen kiezen en tanden meer hebben, omdat die allemaal getrokken zijn vanwege de vele ontstekingen in hun bekkies en die hebben nu helemaal nergens last meer van en die eten zelfs nog gewoon harde brokjes. Ook mijn nieuwste aanwinst, de lapjespoes Noortje, heeft helemaal geen tanden en kiezen meer vanwege een goedaardig gezwel dat ze vroeger in haar bekkie heeft gehad en die gaat ook nog als een trein, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Die narcose is natuurlijk wel risicovol met een oude kat, maar als ze sterk is dan haalt ze het vast en die ontstekingen hoeven natuurlijk niet terug te komen. Ik wens je heel veel sterkte en hopelijk valt alles toch nog een beetje mee en ik zal natuurlijk mijn duimen voor je stuk draaien!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Slechte kiezen en tanden

Bericht door Boomer »

Ook hier wordt mee geduimd!

Ik heb na het overlijden van Banjer en Zwartje 2 kittens genomen. Kira en Xeon zijn nu 1.5 jaar.
Ik begrijp je gevoelens heel goed. Ik heb ook steeds gezeten met de gedachte: hoever gaan je? Blijf eerlijk naar je kat kijken.Zolang ze een waardig leventje hebben,komt alles goed.
Een goede DA zal dit ook aangeven.
Dat bij Banjer de adses terug kwam was gewoon domme pech. Na zijn kiezen trekken kwam het niet meer terug

Heel veel sterkte morgen en knuffel haar maar lekker!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: Slechte kiezen en tanden

Bericht door Tejo »

Dank je wel voor alle lieve berichtjes!
Ik kijk erg bang uit naar morgen, maar we hebben geen keuze!
Ik zeg in elk geval tegen de DA dat ie moet kijken of er nog slechts tandjes bij zitten en ze gelijk maar allemaal laten verwijderen dan!
Dat ze daarna haar plan kan trekken wat eten betreft, daaraan twijfel ik niet! We hadden ooit een oude hond die alleen maar beter werd nadat zijn tandjes eruit gingen, dus op dat vlak valt het piekeren wel mee!
Alleen, haar ouderdom inderdaad, en natuurlijk dat het niet terugkomt ergens anders ...
Nog es merciekes voor jullie reacties! Tof!!!!

En duimen maar, graag hoor!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gesloten