Kattenpersoneel in opleiding

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Kattenpersoneel in opleiding

Bericht door AylaAsperger »

Hallo iedereen,

Zoals ik in mijn voorstelbericht volgens mij al schreef ga ik binnenkort helemaal zelfstandig wonen (in plaats van een gedeelde studentenflat) en wil ik daar graag een kat gaan nemen. Ik beschouw mezelf op dit moment als kattenpersoneel in opleiding, want voor het zover is dat ik een kat kan gaan ophalen ergens moet ik natuurlijk wel goed weten waar ik aan begin!

Ik heb dus al flink wat op het internet rondgeneusd naar informatie over katten, en ik heb er helemaal zin in! Ik ben ook altijd met dieren opgegroeid, dus een huis zonder dieren vind ik zo ongezellig! Ik was van plan om als het zover is naar het asiel te gaan en daar een leuke kat uit te zoeken, maar ik ben helemaal verliefd geworden op siamezen / oosterse kortharen. Dat word dus het asiel in de gaten houden of ze daar een keer zo'n leukerd hebben zitten.

Ik heb alleen wel op dit forum gelezen dat als je overdag werkt je er beter twee kan nemen! Op zich zou ik dat best willen doen, omdat ik wil dat mijn kat(ten) het lekker naar hun zin hebben ook al moet hun personeel werken, maar ik vraag me af of dat wel kan als je op 45 m² woont? En wat ik ook graag zou willen weten is hoe ik het beste kan zorgen dat ze niet de voordeur uitgaan als ik thuis kom, aangezien ik op een flat woon en ze dus niet naar buiten zullen mogen!

Ik ga in principe naar het asiel om een kat vanaf 1 jaar uit te zoeken, maar mocht er toevallig een nestje zijn dat ik leuk vind dan is dat ook zeker een optie. Ik zou graag willen weten wat voor voorbereidingen je moet treffen voor je een kat gaat halen, en hoe dat verschilt voor een kitten of een volwassen kat? En kan je als je kittens neemt gewoon gaan werken of moet je dan eerst vrij nemen?

Nouja eigenlijk zijn alle tips voor deze newbie van harte welkom! Ik kijk er naar uit om heel veel van jullie te leren!
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door oonah »

Hey Ayla,

Goed van je om te researchen voor je eraan begint, en toppie dat je voor een asiel-kat/katten gaat. Ik denk dat het percentage raskatten in asiels niet zo hoog is, maar je kan altijd geluk hebben.

Voor veel katten is het inderdaad fijner er een kameraadje bij te hebben maar in een asiel zitten ook katten die juist alleen geplaatst moeten worden omdat ze niet samen met andere katten kunnen, je kan dus best een kat alleen nemen als je er eentje uitzoekt die zelf graag alleen wil zijn. Als je er twee wil dan kan je best 2 katten nemen die in het asiel al erg graag bij elkaar zijn. Ze hebben daar ook vaker katten die ze alleen plaatsen bij mensen die ze allebei willen opnemen omdat ze niet van elkaar gescheiden kunnen worden.

Verder hebben katten zo hun eigen karaktertjes en kan je er dus best 1 (of 2) uitzoeken die van karakter bij je past. Je hebt heel knuffelbare aanhankelijke katten en sommigen gaan liever een beetje hun eigen gang en die mag je dan van tijd tot tijd eens aaien als het hun uitkomt. Ik heb hier een echt knuffeltje zitten en ook een einzelganger en vind het alletwee wel hun charme hebben. :)

Een hoop tips over de voorbereidingen voor als je een nieuwe kat of kitten aanschaft kan je al vinden in de topics op dit forum. 45m² lijkt me zeker genoeg voor 1 of 2 katten, ik ken hopen mensen die katten in die ruimte hebben. Als ze niet naar buiten kunnen moet je in het asiel wel binnenkatten halen, geen katten die gewend zijn naar buiten te gaan.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Ja ik had op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; al gezien dat je kunt zoeken op katten die in een flat kunnen, ik ga er vanuit dat ze daarmee bedoelen dat zo'n kat niet echt buiten komt. Zoiezo dacht ik dat als je naar het asiel gaat om een kat uit te zoeken dat ze dan wel een beetje doorvragen om de beste match te maken!

Ik vind het zelf ook wel prima om gewoon één kat te nemen. Als ik er twee zou nemen is dat meer om te voorkomen dat die ene eenzaam is als ik werk, dan omdat ik er zo graag meer wil. Ik blijf alleen wel helemaal verliefd op die oosterse kortharen! Dus ik ga die website wel in de gaten houden voor als ze daar een oosterse kat hebben zitten.

Ik zat ook al op martkplaats te kijken maar daar vragen ze echt heel veel geld voor die dieren, en als je bij het asiel geld betaald dan weet je dat die kat nagekeken is door een DA, en dat ze ontvlooid ontwormd en gechipt zijn, en meestal ook al geholpen. Dat is wel heel fijn.
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door Sandra W »

Je zal je nog verbazen hoeveel raskatten er in asiels zitten. Kijk maar eens bij http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; onder "zoek kat" en dan "ras" en dan "anders kortharig" en dan zie je allemaal leuke Siamezen, Exotics, Thais, Britse Kortharen en Oosterse Kortharen. Er zit er vast eentje voor je bij als je het niet erg vindt om er wat reistijd voor over te hebben.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door rieneke »

leuk dat je een kat uit het asiel gaat halen!
over de ruimte zou ik me niet druk maken, hier 5 katten op 50 m2.
je kan ook de hoogte in gaan om plekjes te maken.
bedenk wel dat siamezen en andere oosterlingen geen katten zijn om alleen te nemen.
die worden snel neurotisch als ze alleen zitten.
succes!
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Ja dat had ik dus al meer gelezen, dat oosterse katten liever met zijn tweeen zijn. Maarja dan moet ik dus wel bij een asiel (reizen is geen probleem) twee oosterse katten vinden die vriendjes zijn. Want ik kan wel zeggen die en die vind ik schattig maar dat is nog geen garantie dat ze het goed met elkaar kunnen vinden natuurlijk! Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door Sandra W »

Je kunt ook heel goed de zoekfunctie "koppels" in de gaten houden op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar zie je alle katten die samen geplaatst worden. Of anders ga je voor één Oosterse Korthaar én een gewone kat die heel sociaal is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door oonah »

Goh, er zijn inderdaad best veel raskatten te vinden in asiels zeg, dat wist ik niet.
Hoop dat je jou katje of katjes er vlug tussen vind Ayla, veel succes!
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Maks Zoya
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:51

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door Maks Zoya »

Op marktplaats staat wel iets...
Raskatten die herplaatst worden vind je vaak ook juist via de fokkers..
Op het moment dat een fokker hem laat castreren of steriliseren zoeken ze regelmatig een nieuw huisje..
Ik zou zeggen struin alle sites van de fokkers van je ras af.. Ik vond deze twee op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/197067888" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/200846136" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze:

http://www.raskittens.com/herplaatsing_ ... thaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattenpersoneel in opleiding ; )

Bericht door AylaAsperger »

Heel erg bedankt voor de tip!!!!!

Ik heb zojuist een email gestuurd over de twee snoezen die op http://www.raskittens.com/herplaatsing_ ... thaar.html" onclick="window.open(this.href);return false; staan. Als ze inmiddels nog geen nieuw huisje hebben hoop ik dat ze bij mij komen wonen! Wat een schatjes zijn dat zeg!!!!! Ik hou jullie zeker op de hoogte!!!!!

UPDATE:
Helaas voor mij, gelukkig voor hen, hadden deze twee snoezen al een nieuw huisje! Ik blijf verder zoeken!!!!! Als jullie nog ergens oosterse katten zien, tips zijn altijd welkom!
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattenpersoneel in opleiding

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Ik heb me al heel lang geleden aangemeld op deze site omdat ik toen al graag een katje wou hebben, maar het lijkt er nu echt van te gaan komen! Een meisje die ik ken heeft een nestje en ik heb een poesje gereserveerd dat ik hopelijk over anderhalve week mag gaan ophalen! Dit word mijn eerste kat dus ik vind het wel heel erg spannend allemaal! Alle tips en ideeen zijn heel erg welkom!!!!!
Ayla Asperger
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Kattenpersoneel in opleiding

Bericht door Pieter »

Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenpersoneel in opleiding

Bericht door castratenkoor »

Alvast veel voorpret toegewenst. Ik hoop dat je veel plezier van en met het katje gaat krijgen.
Succes met de aanschaf van atributen, zoals voerbakjes, kattenbak, krabpaal, speelgoed.
En vraag even aan de fokker wat het katje gewend is te eten, zodat je dat in het begin ook kunt geven, anders is de overgang zo groot.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattenpersoneel in opleiding

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Bedankt voor de tip, dat had ik inderdaad al gevraagd. Ik heb eerder andere soorten huisdieren gehad en dan is het eigenlijk vrijwel altijd zo dat je niet zomaar van het ene soort voer naar het andere kan gaan maar dat je het een tijdje gemengd geeft. Verder ga ik morgen naar de winkel met een vriendin die altijd katten heeft gehad, om leuke spulletjes te halen. Ik voel me helemaal zwanger hihihi!
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kattenpersoneel in opleiding

Bericht door ktje »

is het niet een idee om een 2de kitten erbij te nemen?
Het is net iets leuker voor kittens om met zn 2en te zijn. Qua kosten ben je niet veel duurder uit en ze kunnen zo lekker met elkaar spelen (en laten meestal je meubels heel).
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Plaats reactie