Gedragsverandering van onze poes.
Mijn vriend en ik hebben samen een poes van 1 jaar oud wat gestiliseerd is. Sinds enkele weken begint heel erg te blazen, te grommen en als ze op schoot zit vast te klammen aan onze kleren. Als gevolg gaatjes in onze kleren. Als we haar dan willen straffen kruipt helemaal angstig in elkaar op haar krabpaal.
Hoe lossen we dit probleem op? We willen haar voor geen goud kwijt.
Gedragsverandering van onze poes Zwabbertje
-
- Kitten
Re: Gedragsverandering van onze poes Zwabbertje
Om te beginnen direct stoppen met straffen. Ze doet namelijk niets verkeerd door die gaatjes te maken en zelfs als ze wel iets verkeerd deed deed ze dat echt niet expres. Je bereikt trouwens met straffen helemaal niets aan positieve gedragsverandering, behalve dat je een angstige kat krijgt en zo te lezen heb je dat al!
Waarschijnlijk is je kat op het ogenblik erg gestresst en onzeker en het is dus een goed idee om te proberen te achterhalen wat er veranderd is in huis (bijvoorbeeld meubels verplaatst, vaker van huis enz. enz.) en dan proberen deze oorzaak waar mogelijk weg te nemen en verder je kat juist heel veel rust en regelmaat geven en heel veel liefde en aandacht door haar zo rustig en lief mogelijk te benaderen, juist als ze gromt of blaast en zich uit angst en onzekerheid aan je schoot vastklampt.
Je kunt haar natuurlijk wel rustig van je schoot halen om gaatjes te voorkomen, maar je zal zien dat als je haar met liefde benadert en de oorzaak van de stress wegneemt ze vanzelf ook rustiger wordt en hopelijk weer snel zichzelf.
Mocht dit alles niet helpen ga dan naar je dierenarts, want wellicht heeft ze ergens pijn of kan de dierenarts iets tegen de stress geven.
groeten,
Sandra
Waarschijnlijk is je kat op het ogenblik erg gestresst en onzeker en het is dus een goed idee om te proberen te achterhalen wat er veranderd is in huis (bijvoorbeeld meubels verplaatst, vaker van huis enz. enz.) en dan proberen deze oorzaak waar mogelijk weg te nemen en verder je kat juist heel veel rust en regelmaat geven en heel veel liefde en aandacht door haar zo rustig en lief mogelijk te benaderen, juist als ze gromt of blaast en zich uit angst en onzekerheid aan je schoot vastklampt.
Je kunt haar natuurlijk wel rustig van je schoot halen om gaatjes te voorkomen, maar je zal zien dat als je haar met liefde benadert en de oorzaak van de stress wegneemt ze vanzelf ook rustiger wordt en hopelijk weer snel zichzelf.
Mocht dit alles niet helpen ga dan naar je dierenarts, want wellicht heeft ze ergens pijn of kan de dierenarts iets tegen de stress geven.
groeten,
Sandra
allereerst naar je dierenarts!
eerst een medische oorzaak uitsluiten!
verder sluit ik me bij sandra aan.
eerst een medische oorzaak uitsluiten!
verder sluit ik me bij sandra aan.
-
- Kitten
Jullie alle bedankt voor jullie info.
- Kattenbella
- Tijger
Lola heeft dit ook gehad na haar sterilsatie. het heeft een flinke poos geduurd, maar met geduld en Sandra's tips ook hier komt alles goed!
Succes!
Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"