Hallo,
Ik heb een vraagje . . . . .
Wij hebben twee poezen Beau en Bonnie. Ze komen uit een nest en zijn nu 4,5 jaar oud en zijn beide gesteriliseerd en komen niet buiten.
Bonnie is altijd dominant geweest tegen ons en tegen haar zusje Beau, toen ze nog heel jong waren lagen ze nog wel eens bij elkaar in de mand maar dat is al heel lang niet meer zo! Ze liggen wel samen op het bed, aan het voeteneind, maar dan meestal een meter uit elkaar . . . .
Wat nu het geval is met Bonnie: "Ze likt en plukt aan haar buikje tot zelfs de achterpoten en die moeten het ook ontgelden, haar buikje is al bijna helemaal kaal!"
Bij de dierenarts komen wij natuurlijk voor de regulaire injecties en hadden het en nog niet over gehad maar laatst zijn wij voor dit geval bij haar geweest en zij noemde verschillende oorzaken waaraan dit zou kunnen liggen. Wij dachten dat het misschien stress zou kunnen zijn en dreven onze zin door om maar iets kalmerends te geven dat is clonazepam geworden! Ze heeft dat medicijn nog niet zo lang maar ze wordt zwaarder en haar buikje wordt niet veel beter! Morgen gaan we weer een afspraak maken met de dierenarts!
Misschien heeft iemand van U dit wel eens meegemaakt, wij staan open voor suggesties . . . . .
Groetjes Beau, Bonnie, Marie-Louise en Harold
Kaalplukken buikje van onze poes
Re: Kaalplukken buikje van onze poes
Het kan inderdaad heel goed zijn dat jullie kat van de stress haar buikje en pootjes helemaal kaal likt en plukt, maar het kan ook een allergie zijn, bijvoorbeeld een vlooienallergie of een voedselallergie.
Het is verder inderdaad een goed idee om dit opnieuw met je dierenarts te bespreken en te kijken of de medicijnen juist zijn of dat je nog dieetvoer zoals hypoallergenebrokjes kunt gaan geven, maar hou er wel rekening mee dat medicijnen en dieetvoer pas na een tijdje echt goed aanslaan.
groeten,
Sandra
Het is verder inderdaad een goed idee om dit opnieuw met je dierenarts te bespreken en te kijken of de medicijnen juist zijn of dat je nog dieetvoer zoals hypoallergenebrokjes kunt gaan geven, maar hou er wel rekening mee dat medicijnen en dieetvoer pas na een tijdje echt goed aanslaan.
groeten,
Sandra
kalmerende middelen tasten het leervermogen van de kat aan, en halen bovendien de oorzaak van de stress niet weg.
clomicalm in combinatie met gedragstherapie lijkt me een betere optie.
succes!
clomicalm in combinatie met gedragstherapie lijkt me een betere optie.
succes!
Ik ben het met mijn voorgangster eens dat wat jullie nu hebben gekregen (een middel dat paniekaanvallen onderdrukt) niet echt de bron van de stress wegneemt en dat het in die zin dus niet echt helpt om het probleem te verhelpen.
Ik kan uit je beschrijving echter niet echt halen of je kat bang is van de andere kat en/of ook echt gepest of aangevallen wordt, maar als dat het geval is is je kat vast doodongelukkig en zou ik persoonlijk voor één van je katten een ander huis zoeken, zodat de rust ook echt terugkeert. Als ze elkaar gewoon tolereren, maar geen vriendjes zijn is dat laatste natuurlijk niet nodig en moet je de bron van stress misschien ergens anders gaan zoeken (drukke kinderen, veel aanloop in huis, buurtkatten enz.). Sluit echter ook een lichamelijke oorzaak niet uit!
groeten,
Sandra
Ik kan uit je beschrijving echter niet echt halen of je kat bang is van de andere kat en/of ook echt gepest of aangevallen wordt, maar als dat het geval is is je kat vast doodongelukkig en zou ik persoonlijk voor één van je katten een ander huis zoeken, zodat de rust ook echt terugkeert. Als ze elkaar gewoon tolereren, maar geen vriendjes zijn is dat laatste natuurlijk niet nodig en moet je de bron van stress misschien ergens anders gaan zoeken (drukke kinderen, veel aanloop in huis, buurtkatten enz.). Sluit echter ook een lichamelijke oorzaak niet uit!
groeten,
Sandra