Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door sandy »

Ik heb een keer ergens gelezen dat je er, ik geloof..8 uur tussen moet houden met het voeren van rauw en brokken omdat het lichaam niet zo goed tegen die snelle verandering kan.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Pompidou_poesie »

sandy schreef:Ik heb een keer ergens gelezen dat je er, ik geloof..8 uur tussen moet houden met het voeren van rauw en brokken omdat het lichaam niet zo goed tegen die snelle verandering kan.

ok dank je! dan beter om het 's avonds te geven dan kan hun lijfje 's nachts "herstellen"
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Angelique
Ik heb een kater met blaasgruis, die zou ook heel duur voer moeten krijgen de rest van zijn leven. De dierenarts raadde me ook versvoer af.

Toch heb ik hem nu bijna 4 maanden op Prins voer struvit gezet ( is niet wat ze aanraden bij dierarts- wel veel goedkoper ) nu is zijn gruis bijna opgelost en ik ben langzaamaan gaan wat versvoer gaan geven, smuldier en duck voer.
Ik ben er erg tevreden over.

Nu ga ik barfen, ik krijg er over 2 weken 2 kittens bij, die wil ik helemaal gaan laten barfen.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Pompidou_poesie »

wat kost zo'n versvoer eigenlijk

en hoe maak je dat klaar???
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door rieneke »

kompleet versvoer kan je van verschillende merken kopen en hoef je alleen te ontdooien en het de kat voor te schotelen. alles zit daar al in.

barfen is iets anders, dan stel je de maaltijd wel zelf samen.
kijk maar eens op barfplaats, of het forum van voernatuurlijk.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Umimeis »

Is dat niet gevaarlijk om de kat rauwe kip en vis te geven?
Ik vind Flea nog wat te jong (5 maanden) om dit te geven, misschien als hij een jaar of 1 is ofzo.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door rieneke »

nee, dat is niet gevaarlijk, maar heel natuurlijk en gezond.
mensen zijn vaak bang voor salmonella, maar het maagzuur van de kat is zo zuur, dat dat geen probleem vormt.
daarbij wordt in brokjes ook regelmatig salmonella aangetroffen.
ook de botjes zijn, mits rauw gegeven, ongevaarlijk.
pas na verhitting gaan botjes splinteren.
je kan je kitten gerust rauw vlees geven, jong geleerd is oud gedaan :smile:
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Umimeis »

Oke! Dan ga ik dat eens proberen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Ik heb hier een topic gemaakt hoe ik mijn kittens heb overgezet op barf.

Als je zelf wil gaan samenstellen zou je eens kunnen kijken op de site http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan allemaal artikelen ed.
Nu ga ik bv een menutje maken met hulp zodat ze allemaal langzaam aan helemaal op barf over kunnen gaan.

Het viel me gisteren op dat Doortje mijn poes van 6 eindelijk mooi van vorm werd. Haar vacht is ook heel mooi en heel dik. Vele malen beter als dat het was.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door sandy »

Dat heb ik ook ervaren sinds ik de katten overgezet heb op rauw, of vers dan..barfen heb ik gewoon geen tijd voor.
Buffy was altijd heel iel en soms werd ze gewoon mager, waardoor weten we niet, maar ze is nu een mooie volle poes en Jessie de jongste is zelfs een beetje erg mollig :lol:
Ze zijn allemaal steviger geworden en de vacht is niet vergelijkbaar met hoe het was toen ze nog op brokken stonden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Boomer »

Ik heb hier een stukje theorie over vleeseters. Mijn zoon had dit ooit in een werkstuk staan en kwam het tegen op de computer. Overigens heb ik ook bij al mijn dieren de verandering van vacht en het "voller worden" gemerkt.


Vleeseters als leeuw, hond, wolf en kat hebben een eenvoudig en kort spijsverteringssysteem, slechts drie keer de lengte van het lichaam.
Dit is omdat het vlees erg snel bederft waardoor de bloedstroom vergiftigd wordt als het te lang in het lichaam blijft. Een kort spijsverteringsstelsel zorgt voor snelle afvoer van bedorven bacteriën van rottend vlees. Overigens eten katten zelden bedorven vlees.

Ook hebben ze, om vezelachtige weefsels (huid) en botten te verteren, een maag met tien keer zo veel hydrochlorisch zuur als niet-vleesetende dieren. Vleesetende dieren die in de koelte van de nacht jagen en overdag slapen hebben geen zweet klieren nodig om hun lichaam af te koelen en transpireren daarom niet door de huid maar zweten door de tong.
Vegetarische dieren als koe, paard, zebra en hert vergaren het voedsel in de zon en transpireren door de huid om het lichaam af te koelen. Maar het meest significante onderscheid tussen vleesetende en andere dieren is gelegen in het gebit. Vleeseters hebben scherpe klauwen om het prooi met de tanden te verscheuren en hebben sterke kaken en puntige, uitgerekte ‘honden’tanden om in het vlees te bijten. Ze hebben geen maaltanden (vlakke achtertanden) die vegetarische dieren nodig hebben om hun voedsel te kauwen. Vlees hoeft niet in de mond gekauwd te worden om het klaar te maken voor de spijsvertering (granen wel). Vlees wordt voornamelijk in de maag en de darmen verteerd. Een kat kan bijvoorbeeld nauwelijks kauwen.

vleeseters
*sterk hydrochlorisch zuur in de maag om dierlijke spieren en beenderen te verteren
*darmkanaal slechts drie keer de lichaamslengte om snel bedervend vlees snel af te voeren

mensen
*maagzuur 20 keer zwakker als bij vleeseters
*darmkanaal 12 keer de lichaamslengte

gras-bladeren eters
*maagzuur 20 keer zwakker als bij vleeseters
*darmkanaal tien keer de lichaamslengte

fruiteters
*maagzuur 20 keer zwakker als bij vleeseters
*darmkanaal 12 keer de lichaamslengte


Een kitten is nooit te jong om rauw vlees te eten, Het enige waar je op moet letten is dat de stukjes kleiner gesneden worden ipv flinke brokken vlees.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
moos82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2008 12:07

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door moos82 »

En hoeveel keer per dag moet je de kat het vlees aanbieden ? Wij hebben afgelopen zaterdag een kitten gehaald, en ben aan het overstappen op vlees.
Met m,n hond is het makkelijk, die krijgt 6 ons ineenkeer, en dat 1 maal per dag. Maar hoe zit dat met katten eigenlijk ? Die eten volgens mij kleine beetjes per keer ? Kan eigenlijk nergens een antwoord vinden.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door rieneke »

als het aan de kat ligt, eet ze 15-20 keer per dag een beetje.
het lijkt me dat zo vaak mogelijk kleine beetjes aanbieden het beste is.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Sandra W »

In zijn algemeenheid hebben kittens de hele dag kleine hoeveelheden voedsel nodig, want hun maagjes zijn nog niet bestand tegen grote hoeveelheden in 1 keer. Dit geldt voor zowel brokjes/blikvoer als voor rauw vlees.

Bij volwassen katten kun je kiezen voor een aantal keer per dag wat verschillend rauw vlees, maar 1 keer een grote hoeveelheid zoals bij een hond is niet verstandig, aangezien ze in de natuur ook een paar keer per dag een klein roofdier (zoals een muis of vogel) eten en niet in 1 keer een koe ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Ik zet hier gewoon een kilo beneden plus iets meer en iets minder boven neer en ze eten het zo heerlijk rustig op. Geen knokpartijen, gewoon echt heel rustig knabbelen aan alles en op het einde van de dag is alles op.
Ik voer dan twee kilo aan alle katten.
Ze regulieren het zelf zo mooi! Ze eten het ook heel anders als met blikvoer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie