'Krabben' op de grond na blikvoer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Kitten (8 weken) schraapt de vloer naast etensbak

Bericht door marcello »

Ik ben een beetje aan het experimenteren met eten voor onze kitten Tommi van 8 weken oud.

Als ik z'n bakje vul met Whiskas droge brokken, dan begint ie over de vloer te schrapen met z'n pootjes, net zolang totdat z'n bakkie een eind verder weg is. Waarschijnlijk vind ie het dus niet lekker of bevalt de geur hem niet.

Nu heb ik net datzelfde bakje gevult met speciale kittenvoeding van Specific (ook droge brokken), daar ruikt ie dan even aan en dan begint ie gelijk te eten.
Ik ga er dus maar vanuit dat Tommi een voorkeur heeft voor de voeding van Specific.

Komt dit gedrag vaker voor bij kittens of oudere katten?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Veel katten en kittens vertonen dit toch wel vreemde gedrag. Er zijn een aantal theorieën waarom ze dit kunnen doen: sommige mensen zeggen dat het territoriumafzet gedrag is, terwijl andere mensen denken dat ze dit doen omdat ze het eten niet lekker vinden (weg ermee) of geen trek hebben (maar het wel willen bewaren en dus begraven).

Hoe dan ook, er is een heel topic over dit onderwerp vol met ideeën en voorbeelden, erg leuk om na te lezen! Het heet "krabben op vloer na eten blikvoer" en je kunt het vinden bij het onderdeel "gedrag en opvoeding".

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Onze kat is ook altijd druk met krabben voor en na het eten.
Maar een andere "tik" van hem is dat hij altijd iets bij zijn etensbakje neer moet leggen als hij gaat eten.
Hij heeft een aantal propjes papier omdat hij daar graag mee speelt.
Als hij dan gaat eten dan legt hij altijd zo'n propje bij zijn bakje of zelfs in zijn bakje.
En als hij ff geen propje kan vinden dan neemt hij gewoon een ander speeltje mee.
Is wel handig want als wij hebben gewerkt en we komen thuis dan hoeven we alleen maar de speeltjes te tellen bij zijn etensbakje en dan kunnen we zien hoe vaak hij heeft gegeten. hahaha
Maar zou dit dan dezelfde betekenis hebben als het krabben?

Groetjes.
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Ik heb dat ons nieuw kleintje ook al zien doen en had me ook al afgevraagd waarom hij dat deed.
Blij dat het nu opgehelderd is.
Raar, dat hij dat doet terwijl hier geen andere kat is...
Suus Highlander
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2008 10:49

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door Suus Highlander »

Ik ben inderdaad naar een antwoord op de vraag waarom katten dit doen, schrapen over de grond. Het schrapen bij de bakken kwam me wel bekend voor, maar mijn katten hebben het ook vaak in een hoek van de keuken. Hun brokken staan ergens anders, er ligt daar niets in de buurt of op de grond wat ze zouden willen markeren (denk ik) dus is het mij een compleet raadsel. Zonet nog was er een ongeveer 5 minuten hevig bezig de boel te markeren door te schrapen. Wie weet hier meer van?
Gebruikersavatar
jayjay
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2008 11:47

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door jayjay »

hallo,

Wat fijn dat deze site bestaat,als ik even iets niet weet kan ik hier altijd een antwoord vinden!

Ben dus al heel blij om te horen dat jullie katten ook krabben bij de etensbak. Maar mijn lieve kleine toet (4 maanden) is zo druk aan het krabben dat hij elke keer zijn water bak om krabt (de placemat eronder verschuift). Nu geeft dat vaak problemen omdat hij dan zonder water komt te zitten en ik heb een houten vloer dus dat is er niet echt goed voor.

Heeft er iemand een tip hoe ik kan zorgen dat mijn vloer heel blijft en mijn mannetje gewoon drinken heeft (hij is namelijk gek op water drinken)

bedankt!

janneke
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door Admin »

Hier hetzelfde probleem, dat wij oplossen door er een stevig rechthoekig dienblad onder te zetten. De drinkwaterbakjes zijn witte, ronde, zware, aardewerken ovenschaaltjes (gekocht voor 50 cent in de kringloopwinkel). Zo heb je de minste kans op een waterballet of dat de poes zonder water komt te zitten.

Overigens zetten sommige mensen ook in de gootsteen een bakje met water, zodat de kat altijd water kan drinken, al heeft hij zijn eigen bakje omgegooid ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door Lotte »

Wat ik hierbij heel handig vindt is de katten drinkfontein. (CatIt)
Deze is zo groot en zwaar dat ze hem bij ons echt niet om krijgen
Je kan er ook speciale placemat bij krijgen, dan heb je zeker geen lekkage op de vloer.

is wel een stuk duurdere oplossing dan die van de oplossing van onze admin ;)

een bijkomend voordeel is trouwens dat er zo'n 3 liter water in gaat, dus je kat zit niet snel zonder water.
(meer kan je hierover wel vinden in het topic over deze fontein)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door jobey »

Admin schreef:Hier hetzelfde probleem, dat wij oplossen door er een stevig rechthoekig dienblad onder te zetten. De drinkwaterbakjes zijn witte, ronde, zware, aardewerken ovenschaaltjes (gekocht voor 50 cent in de kringloopwinkel). Zo heb je de minste kans op een waterballet of dat de poes zonder water komt te zitten.

Overigens zetten sommige mensen ook in de gootsteen een bakje met water, zodat de kat altijd water kan drinken, al heeft hij zijn eigen bakje omgegooid ;-)
:lol: inderdaad, hier waren de lichtgewicht bakjes binnen een dag omgegooid. Ik heb er nu nog 1 in gebruik en die zit vastgeplakt aan een plank!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door tacuma »

Wij hadden op de salontafel een grote glazen schaal met drijfkaarsen en (nep)waterplantjes
staan. Jullie snappen het al: die schaal was veruit favoriet boven de waterbakjes.
Omdat ik het niet prettig vond dat de katten steeds op de tafel sprongen om te gaan drinken
(zeker als je visite hebt, staat het zo raar...), heb ik die schaal maar ónder de tafel gezet,
zonder kaarsjes en plantjes. Er kan veel water in, en de schaal is zo zwaar dat hij niet om
kan kiepen. De waterbakjes uit de keuken zijn dus verdwenen, maar dat maakt de katten
helemaal niet uit. Buiten heb ik ook een bak water voor ze staan, maar Rossi drinkt buiten
liever uit de gieter... :shock:
Afbeelding

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door Leonie89 »

benthe krabt alleen aan de vloer als ze uit haar kattenbak komt.. dan zit er grid aan haar pootjes.. oplossing: kleedje voor de kattenbak.. het krabben bij het voerbakje ken ik niet, onddanks dat benthe ruim een maand aan voer heeft gezeten wat ze niet lekker vond :oops: (schuldgevoel)..
Gebruikersavatar
jayjay
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2008 11:47

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door jayjay »

hallo,

Heb nu iets gevonden wat bij toet werkt; Een appart bakjes standaard voor zijn water.
De standaardjes gooit hij minder makkelijk om en ik heb het water niet meer bij zijn eten gezet en dat lijkt ook te schelen.

bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Marsjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2008 11:16

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door Marsjie »

hihi, Mauw doet dat ook altijd met haar pootjes maar vooral als de cavia in de keuken rondloopt. Lijkt wel of ze wil zeggen, zo die zijn van mij blijf jij daar lekker af manneke. Voor het drinken heeft ze nu ook de weg naar de vissenkom gevonden (vissen helemaal hyper en mauw blij :lol: ). Ik kan aan de stand van een stel eendjes in de vissenkom zien of mevrouw eruit gedronken heeft, dan hebben de vissen hem namelijk omgezwommen :grin: . Wat ze nu wel heeft is dat ze de andijvie van de cavia op zit te eten :???: Lijkt me niet helemaal goed voor haar maar ze vind het wel lekker

groetjes Marlies
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
michellexxxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2009 13:14

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door michellexxxx »

Sammy doet dit ook ! Maar niet alleen bij blikvoer, ook gewoon bij zn brokjes en naast zn waterbakje, die hij dan ook raakt ;)
De kat van mijn schoonmoeder deed dit heel erg en elke dag lag er water op de grond ! Ook tegen het kastje deed hij dit

Ik heb alleen niet het idee dat hij zn nageltjes gebruikt :eeh:
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: "Krabben" op de grond na blikvoer

Bericht door Umimeis »

Marsjie schreef:hihi, Mauw doet dat ook altijd met haar pootjes maar vooral als de cavia in de keuken rondloopt. Lijkt wel of ze wil zeggen, zo die zijn van mij blijf jij daar lekker af manneke. Voor het drinken heeft ze nu ook de weg naar de vissenkom gevonden (vissen helemaal hyper en mauw blij :lol: ). Ik kan aan de stand van een stel eendjes in de vissenkom zien of mevrouw eruit gedronken heeft, dan hebben de vissen hem namelijk omgezwommen :grin: . Wat ze nu wel heeft is dat ze de andijvie van de cavia op zit te eten :???: Lijkt me niet helemaal goed voor haar maar ze vind het wel lekker

groetjes Marlies

:lol: Dit doen Sam en Flea ook, dat krabben op de grond na het eten en zelf ook als ze brokjes hebben gehad.
En daarna is het inderdaad drinken uit de vissenkom. Wanda mijn vis vind het niet erg, ze blijft er erg rustig onder en durft zelfs naar boven te komen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie