Knarsetanden

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Knarsetanden

Bericht door yana »

Onze Ragdoll doet wel eens knarsetanden.
Kan dat kwaad? Zou het te maken hebben met tandsteen/gebitsproblemen?
Ik hoor het vooral als ze gras eet en ná het eten 's avonds. Verder weet ik niet, ben er niet altijd bij natuurlijk.
Verder mankeert ze niks vlg mij.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: knarsetanden

Bericht door loonsy »

Knarsetanden kan volgens mij niet zo veel kwaad. Mensen doen het ook... Ik heb het alleen nog nooit bij een kat gehoord. Wat ik me afvraag... is het echt knarsen of is het meer raspen? Mijn kat maakt nog wel eens een soort van raspend smakkend geluid met zijn bekkie en tong. Ik geloof dat hij op die momenten dorst heeft of dat er een haar ofzo in de weg zit... is dat het misschien?

groetje,
leonie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: knarsetanden

Bericht door yana »

Tja, ik nóem het maar knarsetanden...Daar lijkt het op..Weet niet wat ze exáct doet..
Soort knagen..
Misschien stukjes voer tussen haar tanden?
Als ze met gras bezig is doet ze het óók. Ook als je een grasspriet 'mist' en dus náást de plant zit te knagen.. :shock:
Kan stress zijn maar zou zo gauw niet weten waarvan..
Heb póging gedaan in dr bekje te kijken maar het is zó'n wurm.. :roll: Die klauwen en dan wurmen he! :lol:
Dan zie je dus ámper wat..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: knarsetanden

Bericht door rieneke »

mijn rooie nelis maakt een soort knerpend geluid met z'n tanden als hij eet.
inderdaad een knagend geluid, alsof er een konijn in z'n bekkie zit :lol:
hij heeft dit al jaren, hij eet meer dan goed, en z'n gebit is ok bevonden.
heeft volgens mij niks met stress te maken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: knarsetanden

Bericht door Sandra W »

(Oude) katten met nierklachten gaan soms ook knarsentanden (omdat ze tandvleesproblemen krijgen), dus misschien is het een goed idee om even haar urine te laten testen, gewoon voor de zekerheid.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: knarsetanden

Bericht door Boomer »

Onze Banjer begon op hoge leeftijd ook te tanden knarsen. Hij deed het alleen met eten. Hij had toen veel tandsteen en zijn gebit werd helemaal nagekeken. Na de tandarts actie bleef hij doorgaan tanden knarsen dus hup weer richting DA. Banjer bleek een ontstoken keeltje te hebben. Achteraf bleek dit door een auto immuun ziekte te komen. Dit hoeft niet bij jullie het geval te zijn , ik wil alleen maar zeggen dat tanden knarsen niet altijd door gebits prolemen hoeft te komen maar ook door bv keelpijn. Ontdanks alles bleef hij goed eten dus daar merkte ik het niet aan.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: knarsetanden

Bericht door yana »

Dat kan inderdaad, ze heeft soms ontstoken amandeltjes.
Onze DA zegt altijd dat een dier met nierproblemen écht duidelijk ziek is.
Dat is onze dolly niet. Ze drinkt niet overmatig, plast ook niet veel/vaak of juist superklein.
Ze heeft wel eens blaasontsteking gehad.
Ze is nog maar net 5jr, dus ik ga maar niet van het ergste uit.
Verder is ze helemaal ok, speelt, eet, spint,ed..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: knarsetanden

Bericht door Sandra W »

Uiteraard is de kans op serieuze klachten in jouw geval maar klein, maar de opmerking van jouw dierenarts is helaas echte onzin: juist heel veel katten hebben ongemerkt nierklachten en zijn dan nog heel lang gewoon actief en blij en pas als ze er zichtbare schade aan de nieren is die niet meer te herstellen is ga je het aan de katten merken en worden ze pas echt duidelijk ziek en dan is het proces helaas niet meer omkeerbaar.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: knarsetanden

Bericht door yana »

Nou, vrijdag is DA geweest (andere dan normaal, die was met vak..). Ze had ietsje ontstoken tandvlees. Heeft ze vaker. Kuurtje Stomorgyl. Haar nieren voelden goed. Heb nog specifiek gevraagd is het geen nieraandoening? Nee hoor, zei hij, ze ziet er prachtig uit, is fit, slijmvliezen zijn goed, nieren voelen goed..
Het is wél zo, schijnbaar, dat raskatten altijd minder sterke nieren hebben. Geen aandoening dus, maar gewoon wat zwakker. 'Dat geeft slecht speeksel (meer ureum) zodat je sneller tandvleesontsteking ed hebt.Heeft onze Angora óók.
Laatste dagen hoor ik overdag geen geknars meer (behalve bij gras eten maar dát kan normaal zijn omdat kattegebit niet voor gras gemaakt is). 's Nachts (nouja, 6u smorgens) staat ze echter soms náást m'n hoofdeind op bed te knarsen :roll:
Zou ze iets duidelijk willen maken misschien?(verveling, honger) Ze heeft nml ook een handje van mauwen nét zolang tot ik opsta..Dan kan ze éindelijk óók naar beneden.. :lol: (ze blijft nml nét zolang boven tot ik opsta).
Ze eet, naar míjn idee wat minder, maar zij niet alleen. Ik hoef soms hele dag geen voer bij te vullen vd 5 poezels; dat is anders nooit..
Het ís trouwens niet écht knarsetanden zoals wij dat kunnen. Schijnt een kat niet te kunnen..
Zijn nog niet begonnen met kuurtje overigens..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Knarsetanden

Bericht door Sandra W »

Als ze een tandvleesontsteking heeft doet eten haar echt pijn en dan is het natuurlijk ook logisch dat ze nu minder eet dan normaal, dus hopelijk slaat het kuurtje snel aan en is ze gauw weer de oude.

groeten,
Sandra
Gesloten