Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
marybelle
Kitten

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door marybelle »

We hebben nu bijna drie weken de stekker voor onze Belle. Ze is voor een groot deel weer de oude geworden. Je kan haar weer aanhalen, ze is een stuk rustiger en minder gestrest. Maar nog steeds poept ze op de mat. Het is gereduceert tot twee keer in de week, en voornamelijk aan het einde van de week. Op zaterdag maken we de bakken altijd schoon. Maar donderdag/vrijdag legt ze toch nog wat op de mat neer. Niet alles, want ze gaat ook nog gewoon op de kattenbak. Maar vanmorgen kon ik toch weer gaan ruimen.
Het is wel lastig. Nog steeds staan we in twee strijdt. Ik wil niet kiezen tussen mijn zoon en mijn kat. Maar ik weet wel wie het onderspit moet delven als ik de keus echt moet maken. Als ik nu iemand wist die graag een hele lieve poes wilde hebben maakt het de keus misschien makkeijker. Maar dat is nu niet zo.
Misschien moeten we de kattenbakken om en om schoon maken. Zaterdag een en bijv. woensdag een. Dat is nog een mogelijkheid om te proberen. Maar om nu te zeggen dat de bak heel vies is... Dat is het volgens mij niet. Dan zou ze verder de dag ook niet op de bak willen lijkt mij. Maar meer mogelijkheden kan ik niet bedenken. En eens zullen we de knoop door moeten hakken welke weg we in gaan met haar.
Blijft lastig maar voelt goed om hier mijn verhaal kwijt te kunnen.
Gr. Brenda
Luna
Huiskat
Huiskat

Bericht door Luna »

Hoi hoi,

Ik heb sinds twee weken 2 kittens thuis, van 10 en 11 weken oud.
Die van 10 weken was na een paar dagen al zindelijk en die andere gelijk al, had ze van dr moeder al geleerd..

Gisteren kwam ik thuis uit mn werk en ben ik lekker bij de katten op de bank gaan zitten, echt heel gezellig.. Maar toen draaide de oudste (die dus al zindelijk was bij binnenkomst) de rug naar me toe en begint ze zo van zich af te plassen! Dat heeft ze nog nooit eerder gedaan..
En later lig ik op bed, komt ze er bij liggen en toen was t weer raak!

Is dit normaal? Ik heb vanmorgen gelijk de kattenbak verschoond, wellicht dat ze het vond stinken? Zondag heb ik dat deurtje erin gehangen (in de kattenbak) kan het zijn dat ze niet naar binnen durfde? Of is ze misschien boos omdat ik de hele dag weg ben geweest?

Het katertje doet het wel netjes op de kattenbak.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Groeten Kim
Luna en Valentino
sjefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door sjefke »

Beste Luna,

Mijn katten gingen niet meer naar de bak zolang als het deurtje erin hing... ze deden het bij wijze van spreken nog liever in hun broek... Dus heel goed mogelijk dat ze daarom de bak niet ingaat. Of het deurtje gaat zwaar, kan ook.

Haal het deurtje eruit en kijk of het dan beter gaat.

Heb toen ook al op je verhaal gereageerd.
Het deurtje op de kattenbak... toen ik die erin gehangen had, liepen de katten met een grote boog om de bak heen en vertikte het om die bak in te gaan. Heb toen het deurtje maar weer weggehaald, en het werd meteen spits in de bakken...

Ik heb een kat gehad die op een plek constant plaste. Het bleek dus wel degelijk een blaasontsteking te zijn. Maar als een kat naast de bak gaat plassen kan het ook een andere lichamelijke oorzaak hebben. Het kan een soort van "seintje" naar de baas zijn. Als er elke keer op dezelfde plek wordt geplast buiten de bak zou je dit op kunnen vangen door bijvoorbeeld een vuilniszak neer te leggen met de randjes omhoog.

Teken van een blaasontsteking is in ieder geval een sterk ruikend plasje. Normale plas ruik je niet echt.
Dizzy
Kitten

Bericht door Dizzy »

Hallo,

ik heb het proberen op te zoeken tss de andere andwoorden, maar ik vond het niet direct terug of heb erovber gekeken...

anyway,

mijn vraag was: ik heb na al gedurende 2 maand een kitten en ze is nu ongeveer 4 maand oud. het probleem is het volgende: Ze doet haar grote behoefte in de kattenbak, maar ze plast overal behalve in de kattenbak...

hebben geprobeerd om het deksel af te halen, luikje weg doen (misschien te zwaar?) lagere bakje voor haar te zetten... niks helpt, soms doet ze sporadisch een plasje erin (1à2 maal) en dit is het dan... zou het kunnen dat het door mijn 2 oudere katten zijn, dat het niet lukt, dat ze haar "territorium" wilt afbakenen? of iets anders?

mijn 2de vraag is: ze loopt nu ook al een beetje buiten (ze kan niet weg) en dat vind ze best leuk, maar nu doet ze een putje, poept/plast ernaast en dekt haar putje niet! zou het kunnen dat ze het nog moet leren om dat te doen of is het gewoon omdat ze de gewente heeft dat als ze plast de absorberende korrels alles wegneemt, zodat ze niet meer hoeft haar putje te dekken...

ik vind het doodjammer, maar elke dag je vloer dweilen is ook niet veel beter, hopelijk kunnen jullie mij helpen

mvg
sjefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door sjefke »

Dizzy schreef:
mijn vraag was: ik heb na al gedurende 2 maand een kitten en ze is nu ongeveer 4 maand oud. het probleem is het volgende: Ze doet haar grote behoefte in de kattenbak, maar ze plast overal behalve in de kattenbak...

hebben geprobeerd om het deksel af te halen, luikje weg doen (misschien te zwaar?) lagere bakje voor haar te zetten... niks helpt, soms doet ze sporadisch een plasje erin (1à2 maal) en dit is het dan... zou het kunnen dat het door mijn 2 oudere katten zijn, dat het niet lukt, dat ze haar "territorium" wilt afbakenen? of iets anders?

mijn 2de vraag is: ze loopt nu ook al een beetje buiten (ze kan niet weg) en dat vind ze best leuk, maar nu doet ze een putje, poept/plast ernaast en dekt haar putje niet! zou het kunnen dat ze het nog moet leren om dat te doen of is het gewoon omdat ze de gewente heeft dat als ze plast de absorberende korrels alles wegneemt, zodat ze niet meer hoeft haar putje te dekken...

ik vind het doodjammer, maar elke dag je vloer dweilen is ook niet veel beter, hopelijk kunnen jullie mij helpen

mvg

Het klinkt als een katje die weinig opvoeding heeft genoten.... Heb je 'm soms gekregen toen ie een week of 4/5 was of zo?

Sandra (Tiger) weet jij iets?
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

hoeveel bakken heb je staan?
drie is het minimum, vier zou beter zijn.
Dizzy
Kitten

Bericht door Dizzy »

Hoi,

dat poesje was een vondelingtje bij de buren, omdat zij geen katten wouden hebben, hebben wij over haar ontfermd, ik vermoed dan dat ze ongeveer een week of 6-8 moet zijn geweest. Eerst hebben wij haar kittenkorreltjes gegeven (of hoe noem je dat), met een beetje water, zodat het gemakkelijker te eten was voor haar. Qua gezondheid, denk ik, mankeert ze niks.

om op de andere vraag te reageren, ik heb maar 1 kattenbak staan dit moment, de andere 2 doen buiten wel hun ding, ze zijn alleen als ze klein waren in de kattenbak geweest, maar nu ze buiten kunnen, lieten ze de kattenbak links liggen, zodat deze tot voor kort eigenlijk overbodig was...

mvg
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

dan zou ik er zeker een bak bijzetten.
veel katten plassen en poepen liever niet op dezelfde plek.
geef haar dan weer een soort van zindelijkheidstraining.
zet haar na het eten en na het slapen even op de kattenbak.
een snoepje als ze wat doet op de bak kan ook geen kwaad voor nu, dat kan je weer langzaam afbouwen als het goed gaat.
succes!
Dizzy
Kitten

Bericht door Dizzy »

ok, zullen we zeker zo spoedig mogelijk doen!

en hoe zou ik het best dat probleem van die putjes oplossen? ik kan toch moeilijk staan wachten tot ze iets doet hé :roll:

oja: nog vergeten, wat bedoel je met zindelijkheids training? sorry, ben daar een leek voor :oops: , heb nooit echt problemen met katten gehad vroeger, vandaar....

in elk geval, hartelijk dank voor de tip,

mvg
ZusterDebby
Kitten

Wat moet ik nou? (plassen)

Bericht door ZusterDebby »

Hallo ik ben Debby en ik heb een probleem met 2 van mijn katten.
Ik heb 5 katten, 4 siamezen en een "gewone".
Een van de siamezen is een poosje geleden ontsnapt (ze komen normaal niet buiten) en een week weggeweest.
Toen we haar eindelijk hadden gevonden waren de 2 (gecastreerde) katers helemaal van slag.
Na een week was de rust wel weer teruggekeerd maar sinsdien plassen ze in huis, vooral op de spullen van de kinderen en op de was.
Een medische oorzaak is uitgesloten en ook een Feliway verdamper heeft geen resultaat, het lijkt steeds erger te worden ook.

Heeft iemand nog een idee wat te doen, ik ben echt radeloos!
Ik wil ze echt niet kwijt maar zo kan het ook niet....
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Zoveel mogelijk de spullen van de kinderen en was snel opruimen.

Ik kan hier ook echt geen overtollige dingen in de kamer hebben met mijn katten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
ZusterDebby
Kitten

Bericht door ZusterDebby »

Bijna al het speelgoed zit in plastic bakken behalve poppen en poppenwagens e.d.
De was is meestal ook niet in de kamer maar soms vergeet ik het wel eens gelijk boven te brengen.
Van de week zag ik ook nog plas op de eettafel en eettafelstoelen.

We hebben nu besloten om ze een poosje niet in de woonkamer te laten, ze hebben dan de keuken, bijkeuken en een groot buitenverblijf.
Van iemand kreeg ik ook nog de tip om Valeriaantinctuur te proberen dus dat ga ik straks ook maar halen.
sas123
Kitten

Bericht door sas123 »

veel mensen met hetzelfde probleem gelukkig!
want ik heb nl 2 katten (poesie 10 jaar en maddy 1 jaar). met poesie niks aan de hand. en hun samen kunnen ook goed opschieten met elkaar. maaar maddy poept sinds een aantal weken op de bank! bah!

er hebben zich wel wat veranderingen voorgedaan: we zijn verhuisd van een appartement met klein balkon naar een huis met tuin. veel andere katers in de buurt en af en toe vindt een knokpartij plaats. en er is 1 kat die steeds bij mij in huis komt om stiekum de brokjes op te eten e.d. en ik heb die kat betrapt op sproeien in mijn woning. ik dacht dat dit misschien een oorzaak was, maar na alle hoeken e.d. goed schoon te hebben gemaakt blijft hij het met enige regelmaat toch doen (poepen op de bank). ik heb hem ook al geprobeerd een tijdje binnen te houden in de hoop dat hij dan niet zou poepen maar ook dan gebeurd het. en toch doet hij het ook regelmatig gewoon op de kattenbak. ik heb hem ook al een paar keer betrapt. hij doet het meestal in een soort van opgewonden bui. en nog erger: hij heeft het ook een keer bij ons in bed gedaan.
dit alles deed die voorheen dus nooit. ik vind het zo raar.
hij was ook vrij laat gecastreerd, net toen we hier kwamen wonen. toen was die dus al 1 jaar oud.

ik heb n.a.v. die poepgedrag dingen uitgeprobeerd: zogenaamde spray waarvan katten niet meer zouden spoeien of poepen op niet geoorloofde plaatsen, een nieuwe kattebak gekocht, nieuwe stenen uitgeprobeerd, veel liefde en aandacht geven als ie wel op de kattenbak zit...niks helpt.

weet iemand misschien waar deze gedragverandering vandaan komt en wat ik er nog aan zou kunnen doen?

dank jullie wel alvast!

groetjes saskia
Dinyb
Kitten

Bericht door Dinyb »

Wij hebben hier hetzelfde probleem;

We hebben 5 katten en 3 kattenbakken die 2x per week worden verschoond.
Toch plassen ze allemaal alles onder; van de bedden tot het aanrecht tot in hun eigen water en eetbakken. Vooral de bedden en de deurmat zijn geliefd. Wat kunnen we hieraan doen?
We hebben op dit moment 1 drachtige kat die het overal laat lopen en 1 kat die buiten loopt (zij is geholpen) we hebben al van alles geprobeerd maar het blijft gebeuren..
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Niet bij de bedden laten komen, eventueel alufolie op de banken wat kan kraken, advies inwinnen bij jullie dierenartesen en zeker niet schoonmaken met chloor.
Verder als je meerder katten hebt liefst nog meer kattenbakken en je huis en inrichting aanpassen op hen. Dat wil zeggen dat alles goed schoon te maken moet zijn.

2x per week de kattenbakken schoonmaken vind ik persoonlijk te weinig.
Hier zijn er heel veel katten en heel veel bakken en gebeurd dit minimaal tweemaal daags.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie