Hallo,
Ik heb een jaar geleden een kitten uit het asiel gehaald. In het asiel werd ons verteld dat ze niet wilde eten en dat we daar dus goed op moesten letten. Sinds ze bij ons woont eet ze werkelijk alles wat los en vast zit. Onlangs is ze gesteriliseerd en sindsdien is het 3x zo erg. In totaal hebben we 4 katten die 2x per dag gezamelijk eten, maar Gaya (de vraatzuchtige) vreet letterlijk haar bakje binnen 2 minuten leeg en duwt dan de andere katten weg bij hun bakjes zodat ze die ook nog leeg kan eten. Alle katten staan sinds kort op dieet omdat we er 1 hadden die bijna 9,5 kilo woog (ze is wel een kruising ragdoll/main coon dus een vrij grote kat) maar dit ging ons toch echt te ver (ze weegt nu nog 6 kilo dus het gaat de goede kant op). Gaya is een gewone huis, tuin en keuken kat van nu iets meer dan een jaar oud en weegt ook al 5 kilo. Het is dus niet zo vreemd dat we het eten nu verdelen over 2 kleinere porties per dag want anders zijn die 2 straks helemaal tonnetje. De andere 2 katten (ook kruisingen ragdoll/ main coon) eten wel normaal en die voeren we nu zelfs een beetje bij omdat die anders teveel afvallen (ze wegen nu beide 4 kilo). Voordat we Gaya uit het asiel haalde stonden er de hele dag brokjes voor de katten en dat ging prima, zelfs dikke baica woog toen niet zoveel maar is mee gaan eten met Gaya. Het lijkt hier soms wel een eetwedstrijd. Toch eet Baica netjes maar Gaya vreet. Het is zelfs zo erg dat wanneer 1 van de andere katten overgeeft Gaya het per direct naar binnen werkt, we krijgen niet eens de kans het op te ruimen want voor je je omdraait is het weg. Als we in de keuken bezig zijn en er valt bijvoorbeeld een blaadje sla op de grond pakt Gaya het gelijk op en gaat er mee vandoor. Meestal duikt ze dan onder het bed en schrokt hetgeen ze gejat heeft gelijk naar binnen ongeacht wat het is. Als we ze nu eten geven blijven we erbij zitten en zodra Gaya haar bakje leeg heeft halen we haar uit de kamer weg en doen de deur dicht zodat de rest rustig kan eten. Ik dacht dat ik veel had gezien wat kattegedrag betreft maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Heeft iemand een idee waarom Gaya zo geobsedeerd is door eten en wat we er eventueel aan kunnen doen want op deze manier zal ze niet oud worden ben ik bang. Er komt een moment dat ze iets opschrokt wat haar dood word.
Een lang verhaal maar ik heb geprobeerd het probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Vraatzucht
Re: Vraatzucht
misschien is er een medische oorzaak?
heeft de dierenarts haar al onderzocht?
heeft de dierenarts haar al onderzocht?
Re: Vraatzucht
Mijn kater die ook uit het asiel komt heeft als zwerver echt moeten vechten voor zijn bestaan en die heeft dus ook vraatzucht opgelopen. Hij kwam bij mij als een mager sprietje en nu is hij mollig en als ik niet oppas is hij binnen twee tellen kogelrond. Ik moet hem dus apart te eten geven en een afgemeten hoeveelheid, want als ik hem zijn gang laat gaan eet hij gewoon 20x per dag. Ook bedelde hij verschrikkelijk om voedsel, maar dat is gelukkig door consequent negeren overgegaan. Jouw verhaal is echt heel herkenbaar voor mij, want mijn kat eet ook alles, zelf ongekookte pasta dat ik tijdens het koken per ongluk laat vallen
.
groeten,
Sandra
PS: ik ben het trouwens volledig eens met mijn voorgangser dan je een medische oorzaak, zoals bijvoorbeeld een schildklierprobleem of een lintworm, eerst moet onderzoeken.

groeten,
Sandra
PS: ik ben het trouwens volledig eens met mijn voorgangser dan je een medische oorzaak, zoals bijvoorbeeld een schildklierprobleem of een lintworm, eerst moet onderzoeken.