Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Boomer »

Dat ze in china katten eten oke, maar kan me het hier in nederland niet voorstellen.
Daar zijn de controles te groot voor.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
p0esjee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2008 15:09
Locatie: Urmond

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door p0esjee »

dat vond ik dus ook al zo iets achterlijks maarja. ze deden het dus wel volgens die vriend van me.. kheb ze liever as huisdier, dn als eten. bah kan het me niet voorstellen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Admin »

Graag weer on-topic :ehand:

Bedankt ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
ankalina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:56
Locatie: groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ankalina »

Hallo,
Mijn lieve poes Kes was vandaag alleen thuis. Toen ik vanavond thuis kwam had ze op de deurmat geplast van de voordeur. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan.
Ze is 5 en ik heb haar nu bijna een jaar.
Heeft iemand een idee waarom ze de kattenbak niet heeft gebruikt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

misschien heeft een kater aan de andere kant van de deur een geurvlag geplaatst waar ze overheen wil gaan?
als ze het vaker doet misschien blaasontsteking?
Gebruikersavatar
ankalina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:56
Locatie: groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ankalina »

Een kater kan het niet zijn ik woon namelijk in een portiek. Ik denk ook geen blaasontsteking, maar als het dat wel is zijn er meer kenmerken?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Als je kat alleen op de deurmat plast dan is ze niet onzindelijk en is het waarschijnlijk ook geen blaasontsteking, want dan vind je plasjes door je hele huis en overal op. Ik denk ook dat het een geurvlaggetje is geweest, aangezien de deurmat de afscheiding van binnen naar buiten is en dus een beruchte plasplek van veel katten.

Verder kan het ook een teken van stress zijn, bijvoorbeeld omdat ze te lang alleen is en zich daarom eenzaam voelt en zich verveelt of er is een andere reden waardoor ze stress ervaart. Je kat kan maar op een paar manieren haar ongenoegen uiten en plassen is één van deze manieren.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mei 2008 10:01

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Luna »

Hoi hoi,

Ik heb sinds twee weken 2 kittens thuis, van 10 en 11 weken oud.
Die van 10 weken was na een paar dagen al zindelijk en die andere gelijk al, had ze van dr moeder al geleerd..

Gisteren kwam ik thuis uit mn werk en ben ik lekker bij de katten op de bank gaan zitten, echt heel gezellig.. Maar toen draaide de oudste (die dus al zindelijk was bij binnenkomst) de rug naar me toe en begint ze zo van zich af te plassen! Dat heeft ze nog nooit eerder gedaan..
En later lig ik op bed, komt ze er bij liggen en toen was t weer raak!

Is dit normaal? Ik heb vanmorgen gelijk de kattenbak verschoond, wellicht dat ze het vond stinken? Zondag heb ik dat deurtje erin gehangen (in de kattenbak) kan het zijn dat ze niet naar binnen durfde? Of is ze misschien boos omdat ik de hele dag weg ben geweest?

Het katertje doet het wel netjes op de kattenbak.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Groeten Kim
Luna en Valentino
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Het deurtje op de kattenbak... toen ik die erin gehangen had, liepen de katten met een grote boog om de bak heen en vertikte het om die bak in te gaan. Heb toen het deurtje maar weer weggehaald, en het werd meteen spits in de bakken...

Ik heb een kat gehad die op een plek constant plaste. Het bleek dus wel degelijk een blaasontsteking te zijn. Maar als een kat naast de bak gaat plassen kan het ook een andere lichamelijke oorzaak hebben. Het kan een soort van "seintje" naar de baas zijn. Als er elke keer op dezelfde plek wordt geplast buiten de bak zou je dit op kunnen vangen door bijvoorbeeld een vuilniszak neer te leggen met de randjes omhoog.

Teken van een blaasontsteking is in ieder geval een sterk ruikend plasje. Normale plas ruik je niet echt.
christa1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2008 17:04

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door christa1986 »

hoi allemaal,

Heb een hele dringende vraag,
Ik heb drie katten thuis van ruim 2 jaar oud en ben in november
bevallen van een zoontje en heb hier verder nooit problemen mee gehad.
Tot we er vandaag achter kwamen dat de katten precies op het spijkerjasje
van mijn zoon hadden gepist en dat we weg waren in de box over het kleed
hebben gepist.
De katten bakken zijn niet zo smerig, maar wat kan het wezen dat dit alleen
bij de spullen van mn zoontje gebeurd en is hier wat aan te doen? :cry: :cry:
Zo niet vrees ik het ergste :cry:

liefs christa
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

probeer eerst uit te vissen welke van de katten de boosdoener is, en laat z'n urine even nakijken.
wie weet heeft hij blaasontsteking oid.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk denk ik dat je kat of katten van streek zijn door de baby die nu echt een mensje wordt en dus harde geluiden maakt, vreemde geuren achterlaat, rond kruipt enz. Het huis is nu een stuk drukker dan daarvoor én je katten krijgen misschien ook wat minder aandacht en dat levert sommige katten stress op. Dit zie je overigens heel vaak bij baby's en peuters.

Een kat kan dan maar op één manier zijn ongenoegen uiten en dat is plassen op de bron van alle ergenis, dus de spullen van de baby. Dit doen ze trouwens helemaal onbewust en niet op je te pesten ofzo. Het probleem heeft dus waarschijnlijk niets met vieze kattenbakken of onzindelijkheid te maken, maar meer door alle veranderingen in huis.

Aangezien het lastig is om de bron van de stress (de baby) weg te nemen, zul je ze op andere manieren moeten kalmeren door ze bijvoorbeeld een eigen rustige ruimte in huis te geven of door ze naar buiten te laten gaan of door een Feliway stekker aan te schaffen of door homeopatische kalmeringsdruppels te kopen. Alles wat je kunt doen om de rust er weer voor ze in te brengen en dan gaat het probleem hopelijk vanzelf over. Met straffen of boos reageren maak je overigens het probleem alleen maar erger, want dan krijgen ze nog meer stress.

Wel zou ik inderdaad even voor de zekerheid de urine op blaasgruis of blaasontsteking laten testen en berg de zachte babyspulletjes en kleding voorlopig maar even goed op ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Christa,

Ik sluit mij volledig aan bij het advies van Sandra. Ook raad ik je aan de spullen van je kindje zoveel mogelijk buiten bereik van je kat(ten) te houden, wat Sandra ook al adviseerde ;-)

Met Bachtherapie kan je ook erg veel bereiken. Als je daar meer over zou willen weten hoor ik dit van je

Rest mij nog een brandende vraag, wat bedoel je met "vrees ik het ergste? "

Sterkte en succes met dit probleem. Kinderen en dieren zijn zo mooi samen, dus ik hoop dat het allemaal gaat lukken ;-)
Bella
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 17 jul 2008 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
christa1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2008 17:04

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door christa1986 »

sorry had het er misschien niet zo neer moeten zetten.
Ik ben echt heel erg gehecht aan al mijn dieren en zou
niet weten wat ik zonder ze moest,was daarom even ten
einde raad omdat ik bang was dat er niks aan te doen was.
Ik heb er alles voor over om Koe, max en Hummer te houden.
Het zijn drie broertjes en zouden ook niet zonder elkaar kunnen.
Ze zijn samen 1 geheel.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Dat geeft toch niets, ik roep dat ook wel eens als mijn poes een ongelukje heeft gehad, dat is alleen maar menselijk (want ik doe het toch niet :-)).

Als je maar je uiterste best doet dit probleem op te lossen en niet gelijk de kat naar een asiel brengt is er wat mij betreft niets aan de hand.

groeten,
Sandra
Plaats reactie