Kitten die bij zijn broertje probeert te 'drinken'

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
renate-86
Huiskat
Huiskat

Kitten die bij zijn broertje probeert te 'drinken'

Bericht door renate-86 »

Hallo allemaal!

Ik zal me eerst even; Ik ben Renate en ik heb sinds vorige week 2 kittens: Moortje en Puck. Ze zijn op dit moment 8 weken oud en het zijn echt schatjes van beestjes. Natuurlijk hebben ze zo hun streken zoals op de bank klimmen wat niet mag, schooien, enz. Maar dit vind ik allemaal niet erg, probeer ze goed te corrigeren.

Maar nu het volgende. De 2 kittens zijn dus broertjes, maar nu probeert Puck bij Moortje te 'drinken' of te 'zuigen' aan de tepeltjes. Het zijn allebei katertjes. Ik weet niet waar dit gedrag vandaan komt. Puck eet namelijk voldoende en drinkt ook voldoende. Verder kunnen de 2 broertjes het erg goed met elkaar vinden; het ene moment spelen en stoeien ze, het ander moment liggen ze vredig met elkaar te slapen.

Maar weten jullie een oplossing of een verklaring voor dit gedrag? Ik probeer Puck te corrigeren door middel van de plantenspuit, hem toe te spreken en hem weg te halen bij Moortje als hij dit gedrag vertoont, mara weet dus niet of het de goede manier is.

Hopelijk weten jullie een oplossing!

Groetjes, Renate, Moortje & Puck!
Sandra W
Tijger
Tijger

Re: Kitten die bij zijn broertje probeert te 'drinken'

Bericht door Sandra W »

Dit is echt doodnormaal gedrag, dus vooral niet straffen (en zeker niet met de plantenspuit) of op een andere manier proberen te corrigeren, want jouw kittentje is nog zo jong dat hij eigenlijk nog gewoon bij zijn moeder wil drinken en nu in plaats daarvan bij zijn broertje begint en dus niet eens weet dat hij zich vergist. Dit is dus puur instinct en daar zit echt niets verkeerds achter.

Het beste kun je hem dus gewoon zijn gaan laten gaan want dit gaat vanzelf over, maar als je merkt dat zijn broetje het vervelend vindt of dat hij last van zijn tepeltjes krijgt (rood en/of opgezwollen) dan kun je beter even naar de dierenarts gaan voor een onschuldig middeltje dat jouw kittentje niet lekker vindt smaken, maar dat verder niet schadelijk is. Ga vooral hierbij niet thuis experimenteren, want een kittentje is helaas zo vergiftigd!

groeten,
Sandra
renate-86
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten die bij zijn broertje probeert te 'drinken'

Bericht door renate-86 »

Ok, bedankt voor je antwoord!

Ik snap jou helemaal en Puck natuurlijk ook. Wist ook totaal niet wat ik moest doen, ook omdat Moortje het vervelend vindt, maar daar moet Puck vanzelf achter gekomen!

Ik zal hier waarschijnlijk nog wel met meer vragen komen en problemen. Dit is namelijk de eerste keer dat we katjes hebben. Ik kan alleen nu al zeggen dat het hele leuke en lieve beestjes zijn die je enorm energie geven!!

Groetjes, Renate
Gesloten