Nierfalen en overlijden van Murray

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door AnitaGinger »

Graag wil ik jullie iets vertellen over mijn kat Murray die reeds sinds 3 jaar suikerziekte heeft. Wij hebben wel het geluk gehad met Murray dat we haar maar 2 weken insuline hebben moeten spuiten. Dat bleek al teveel te zijn en alleen dieet was voldoende tot ze haar eten niet meer binnenhield. Wij zijn met haar naar de dierenarts gegaan en die kwam met de volgende waardes:

Het eerste onderzoekje was op 28-08-2007 en leverde deze resultaten.
Ureum 66.5 mmol/L
Glucose 7.8 mmol/L
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C
Tot. Eiwit 73 g/L
GPT (ALT) 24 IU/L 37 gr C
Kreatinine 903 umol/L
U/C 74

Toen deze waardes bekend waren zei de dierenarts dat we heel blij mochten zijn als ze kerst 2007 zou halen. Wij hebben meteen de raad van de dierenarts gevolgd, die er gelukkig veel verstand van had want (let op) niet iedere dierenarts heeft dat (wordt er veel geconstateerd op het suikerkattenforum). 2 x per week leggen we een infuus bij haar aan en iedere dag krijgt ze een fortekor tabletje. We hebben echt met de dag bekeken hoe ze zich voelde en tussendoor nog een onderzoekje laten doen. Hiervan heb ik de waardes niet meer maar die waren toen al reeds aan het dalen maar nog niet goed genoeg, maar met infuus en tablet kregen we het voor elkaar dat haar waardes daalden tot:

De uitslag van (5-2-2008):
Ureum 30.1 mmol/L (normale waarden 0 - 14)
Glucose 7.4 mmol/L (normale waarden 2.8 - 7.2)
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C (normale waarden 0 - 82)
Tot. Eiwit 63 g/L (normale waarden 60 - 80)
GPT (ALT) 22 IU/L 37 gr C (normale waarden 0 - 80)
Kreatinine 372 umol/L (normale waarden 70 - 145)
U/C 81
Extra test op fosfaat is Anorg. Fosfaat 1.91 mmol/L (normale waarden .55 - 2.71)

Wij waren natuurlijk hartstikke blij maar wisten ook dat ze heel ziek is en nooit meer beter zal worden. Maar wij gaan door. Onlangs hebben we nog een keertje laten testen en toen kwam deze uitslag naar voren:

De uitslag van 11-06-2008:

Ureum 44.2 mmol/L (normale waarden 0 - 14)
Glucose 6.8 mmol/L (normale waarden 2.8 - 7.2)
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C (normale waarden 0 - 82)
Tot. Eiwit 70 g/L (normale waarden 60 - 80)
GPT (ALT) 10 IU/L 37 gr C (normale waarden 0 - 80)
Kreatinine 637 umol/L (normale waarden 70 - 145)

Als de nieren niet meer werken gaat het lijfje van een dier (een mens ook, daarom nierdialyse) zich vergiftigen. Een kat gaat stinken uit het bekje en gaat overgeven. Dit is dan gewoon het eten wat eruit komt en heeft niets met haarballen te maken. In het ergste geval willen ze niet meer eten. Dit was bij ons aan de hand omdat wij ook niet wisten waar we mee te maken hadden. Snel naar de dierenarts heeft haar leventje tot nu toe al bijna met een jaar verlengt.

Ik zal wat uitleg geven over wat de belangrijkste waardes zijn:
Ureum 44.2 mmol/L (normale waarden 0 - 14)
Ureum is de waarde die aangeeft hoeveel "gif"er in haar lijfje aanwezig is.
Glucose 6.8 mmol/L (normale waarden 2.8 - 7.2)
Glucose is het suikergehalte. Ze heeft ooit hier op 24 mmol/L gezeten.
Kreatinine 637 umol/L (normale waarden 70 - 145)
Kreatinine is de waarde van het niet lekker voelen en misselijk zijn.

Afgelopen maandag op 30 juni zijn wij nogmaals met Murray naar de dierenarts gegaan. Vanaf zondag begon ze te "zwalken" en loom te worden. De waardes waren als volgt:
Ureum 55.9 mmol/L
Glucose 4.6 mmol/L
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C
Tot. Eiwit 76 g/L
GPT (ALT) 24 IU/L 37 gr C
Kreatinine 774 umol/L

Voor haar kalium en zoutgehalte kwamen ze op de volgende waardes:
Natrium 130 mmol/L
Kalium 4.4 mmol/L
Cloor 124 mmol/L

Zoals jullie kunnen zien zijn de ureum en kreatinine met 25% gestegen in 2 weken tijd. Dit is niet goed. Ondanks de medicatie die wij stug zijn vol blijven houden. De dierenarts gaf Murray nog een paar dagen / weken te leven met alle gevolgen van dien. Daarom hebben wij besloten om Murray goed te gaan verwennen. Ze heeft geen nierdieet meer op want dat wilde ze niet meer hebben. Maar wel gourmet gold, kitbits, kattenmelk, chocolademelk, ijs, friet en eigenlijk alles wat ze ooit lekker heeft gevonden. We wisten wel dat het dan ook een stuk harder zou gaan maar wat maakt dat nog uit. Gisterochtend heb ik alles geregeld om haar in te laten slapen en te laten cremeren.
Vanmiddag om 16.00 uur komt de dierenarts om Murray in te laten slapen en morgen om 16.30 uur wordt ze gecremeerd. Individueel zodat haar as terug naar huis kan.

Hieronder nog wat foto's van Murray zodat jullie ook kunnen zien wie Murray is.

Murray met carnaval 2005
Afbeelding

Murray slaapt in de emmer
Afbeelding

Murray gisteravond
Afbeelding

Murray gisteravond
Afbeelding

Joppie knuffelt Murray gisteravond
Afbeelding

Het doet me vreselijk zeer om mijn lieverd te moeten laten gaan maar ik weet dat het het beste is voor haar.
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door AnitaGinger »

Ik krijg hier dan wel nog geen antwoorden maar ik vertel het toch hoe het gaat hier vandaag....

Wat is dit een vreselijk moeilijke dag zeg.

Ze ligt me aan te kijken met van die grote oogjes van er is toch niets aan de hand? Als ik met haar wil kroelen is het eventjes goed maar optillen is niet zo leuk hoor, dan wil ze toch wel weg.
Ze wil wel langs me heen lopen en dan kroelen, en dan zie je haar weer bijna omvallen. Ze wilde net richting de serre rennen maar er kwam geen vaart meer in.
Maar als we bij de koelkast staan, staat ze erbij. Dan wil ze iets lekkers uit de koelkast. Dus het enige wat ze nog pakt is kattenmelk en die krijgt ze dan ook.
De trap op is nog steeds geen probleem. Dus is ze nu weer boven. Ik ga haar zometeen toch weer halen anders zien wij haar heel de middag niet meer beneden. Ligt ze alleen maar op de kattenkamer.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door tacuma »

Wat een ontzettend moeilijke tijd voor jullie, en vandaag al helemaal. Je hoofd weet dat dit de
enig juiste beslissing is, maar diep in je hart wil je daar eigenlijk helemaal niet aan. Knuffel en
verwen Murray nog maar zo lang het kan. Fijn dat de dierenarts bij jullie thuis komt, dat is toch
net iets rustiger voor jullie en voor Murray. Maar makkelijk zal het zeker niet zijn, en ik wil jullie
dan ook alvast heel veel sterkte wensen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door rieneke »

gelijk heb je dat je murray nog goed verwend hebt met alles wat ze maar wilde.
ik wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door AnitaGinger »

Afbeelding

Wij zijn onszelf reeds aan het voorbereiden. Murray's laatste reismandje staat klaar.
Het rijm dat onder haar foto staat heb ik een beetje aangepast maar is zo toepasselijk. Dit is het rijm:

VERDRIET

Als twee grote kattenoogjes je vragen,
Help me want ik voel me niet zo fijn.
Mag je dan omdat jezelf voelt
dit is het einde, egoïstisch zijn?

Als je van de dokter hoort
dit komt nooit meer goed,
en zij krijgt ook steeds meer pijn
mag je dan, omdat je haar niet
wil missen egoïstisch zijn?

Als twee lieve kattenoogjes zich
voorgoed sluiten gaan, en je zonder
haar weer naar huis toe moet gaan
de benche in je hand en een hart vol pijn
probeer jezelf te overtuigen
dit was het beste, ik mocht niet egoïstisch zijn.

Vele jaren was zij bij me, elke dag was het
een feest en in die vele jaren is zijzelf niet
een keer egoïstisch geweest...

Op de achterkant van de sheet staat haar levensverhaal.
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door Noa »

ik moest huilen vanwege je mooie gedichtje. Heel veel sterkte!!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door rieneke »

meid wat verdrietig allemaal.
maar wel een zegen dat je dit laatste nog voor haar kan doen.
nogmaals veel sterkte, en murray, een goede reis meisje.
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door AnitaGinger »

We hebben Murray heel veel geknuffeld en aangehaald vandaag. Ze wilde niet altijd en dan lieten we haar ook met rust.
De kattenmelk en snoepjes zijn nu niet meer interressant. Ze wil ze niet meer.
Ze voelt wat koud aan ondanks dat ze nu nog leeft hoor en een bepaalde penetrante geur heeft ze bij zich. Dit heb ik reeds eerder geroken en ik zie deze geur als een doodsgeur. Dat betekend dat ze toch binnen 2 a 3 dagen uit zichzelf zou overlijden.
Die verdere lijdensweg gaan wij haar nu besparen.
Ook hier ga ik de kaarsjes aansteken.

Tot straks..........
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door Leonie89 »

oh wat een zielig verhaal!! heel veel sterkte met het verwerken van het verlies..
het is het meest humane wat je kan doen, maar het blijft verschrikkelijk.. hij heeft een mooi leven gehad als ik hier zo lees wat jullie allemaal voor hem doen..
nogmaals heel veel sterkte..
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door cassie »

Een mooier afscheid had je je kat niet kunnen wensen. Heel veel sterkte de komende tijd!
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door AnitaGinger »

Murray is zacht en vredig ingeslapen.

Ze kreeg eerst een slaapmiddel in haar buikje gespoten terwijl ze bij mij op schoot lag. Na een paar minuten heeft de dierenarts geluisterd of haar hartje nog klopte en dat was heel zwak. Na nog een paar minuten was ze overleden. Ze heeft niet eens de spuit gekregen voor de echte euthenasie. Ze was al zover verzwakt dat ze de eerste spuit niet eens aan kon en eigenlijk ben ik daar ook wel blij mee.

De dierenarts vond het niet zo'n goed idee om met dit weer Murray tot morgen in huis te houden. Daarom hebben wij haar meteen naar het dierencrematorium gebracht.

Ik weet dat wij voor Murray een juiste keuze hebben gemaakt. Dat wij gevochten hebben voor haar leven wat we met 3/4 jaar hebben kunnen verlengen op een katwaardige manier. Dat ze alle 16 jaar van haar leven een top leventje heeft gehad met de ups en downs.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door Leonie89 »

16 jaar nog??!! jeetje, dan heeft hij het echt nog lang geleefd!! en dat met een nierziekte!! ligt vast aan jullie verwennerij.. ;-) wel jammer dat jullie em niet mee mochten nemen naar huis, maar er zal wel een goede reden voor zijn..
nogmaals heel veel sterkte..
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door AnitaGinger »

Murray is thuis overleden. De dierenarts is aan huis gekomen om haar in te laten slapen.
Ik vindt dat veel fijner dan naar de dierenkliniek te moeten en je huisdier eerst nog in de stress jagen.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door cassie »

Dat is ook een mooier einde. Zo heb ik het ook gedaan met mijn vorige kat. Hij is toen op mijn schoot heen gegaan.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nierfalen en overlijden van Murray

Bericht door Leonie89 »

oh zo, ik snap het.. nee dat is inderdaad een betere manier.. lekker thuis, in zijn eigen vertrouwde omgeving.. fijn dat de dierenarts aan huis wilde komen, ik wist niet dat dat kon..
Gesloten