Het eerste onderzoekje was op 28-08-2007 en leverde deze resultaten.
Ureum 66.5 mmol/L
Glucose 7.8 mmol/L
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C
Tot. Eiwit 73 g/L
GPT (ALT) 24 IU/L 37 gr C
Kreatinine 903 umol/L
U/C 74
Toen deze waardes bekend waren zei de dierenarts dat we heel blij mochten zijn als ze kerst 2007 zou halen. Wij hebben meteen de raad van de dierenarts gevolgd, die er gelukkig veel verstand van had want (let op) niet iedere dierenarts heeft dat (wordt er veel geconstateerd op het suikerkattenforum). 2 x per week leggen we een infuus bij haar aan en iedere dag krijgt ze een fortekor tabletje. We hebben echt met de dag bekeken hoe ze zich voelde en tussendoor nog een onderzoekje laten doen. Hiervan heb ik de waardes niet meer maar die waren toen al reeds aan het dalen maar nog niet goed genoeg, maar met infuus en tablet kregen we het voor elkaar dat haar waardes daalden tot:
De uitslag van (5-2-2008):
Ureum 30.1 mmol/L (normale waarden 0 - 14)
Glucose 7.4 mmol/L (normale waarden 2.8 - 7.2)
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C (normale waarden 0 - 82)
Tot. Eiwit 63 g/L (normale waarden 60 - 80)
GPT (ALT) 22 IU/L 37 gr C (normale waarden 0 - 80)
Kreatinine 372 umol/L (normale waarden 70 - 145)
U/C 81
Extra test op fosfaat is Anorg. Fosfaat 1.91 mmol/L (normale waarden .55 - 2.71)
Wij waren natuurlijk hartstikke blij maar wisten ook dat ze heel ziek is en nooit meer beter zal worden. Maar wij gaan door. Onlangs hebben we nog een keertje laten testen en toen kwam deze uitslag naar voren:
De uitslag van 11-06-2008:
Ureum 44.2 mmol/L (normale waarden 0 - 14)
Glucose 6.8 mmol/L (normale waarden 2.8 - 7.2)
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C (normale waarden 0 - 82)
Tot. Eiwit 70 g/L (normale waarden 60 - 80)
GPT (ALT) 10 IU/L 37 gr C (normale waarden 0 - 80)
Kreatinine 637 umol/L (normale waarden 70 - 145)
Als de nieren niet meer werken gaat het lijfje van een dier (een mens ook, daarom nierdialyse) zich vergiftigen. Een kat gaat stinken uit het bekje en gaat overgeven. Dit is dan gewoon het eten wat eruit komt en heeft niets met haarballen te maken. In het ergste geval willen ze niet meer eten. Dit was bij ons aan de hand omdat wij ook niet wisten waar we mee te maken hadden. Snel naar de dierenarts heeft haar leventje tot nu toe al bijna met een jaar verlengt.
Ik zal wat uitleg geven over wat de belangrijkste waardes zijn:
Ureum 44.2 mmol/L (normale waarden 0 - 14)
Ureum is de waarde die aangeeft hoeveel "gif"er in haar lijfje aanwezig is.
Glucose 6.8 mmol/L (normale waarden 2.8 - 7.2)
Glucose is het suikergehalte. Ze heeft ooit hier op 24 mmol/L gezeten.
Kreatinine 637 umol/L (normale waarden 70 - 145)
Kreatinine is de waarde van het niet lekker voelen en misselijk zijn.
Afgelopen maandag op 30 juni zijn wij nogmaals met Murray naar de dierenarts gegaan. Vanaf zondag begon ze te "zwalken" en loom te worden. De waardes waren als volgt:
Ureum 55.9 mmol/L
Glucose 4.6 mmol/L
Alk. Fosfatase <50 IU/L 37C
Tot. Eiwit 76 g/L
GPT (ALT) 24 IU/L 37 gr C
Kreatinine 774 umol/L
Voor haar kalium en zoutgehalte kwamen ze op de volgende waardes:
Natrium 130 mmol/L
Kalium 4.4 mmol/L
Cloor 124 mmol/L
Zoals jullie kunnen zien zijn de ureum en kreatinine met 25% gestegen in 2 weken tijd. Dit is niet goed. Ondanks de medicatie die wij stug zijn vol blijven houden. De dierenarts gaf Murray nog een paar dagen / weken te leven met alle gevolgen van dien. Daarom hebben wij besloten om Murray goed te gaan verwennen. Ze heeft geen nierdieet meer op want dat wilde ze niet meer hebben. Maar wel gourmet gold, kitbits, kattenmelk, chocolademelk, ijs, friet en eigenlijk alles wat ze ooit lekker heeft gevonden. We wisten wel dat het dan ook een stuk harder zou gaan maar wat maakt dat nog uit. Gisterochtend heb ik alles geregeld om haar in te laten slapen en te laten cremeren.
Vanmiddag om 16.00 uur komt de dierenarts om Murray in te laten slapen en morgen om 16.30 uur wordt ze gecremeerd. Individueel zodat haar as terug naar huis kan.
Hieronder nog wat foto's van Murray zodat jullie ook kunnen zien wie Murray is.
Murray met carnaval 2005

Murray slaapt in de emmer

Murray gisteravond

Murray gisteravond

Joppie knuffelt Murray gisteravond

Het doet me vreselijk zeer om mijn lieverd te moeten laten gaan maar ik weet dat het het beste is voor haar.