Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miekjuh87 »

rissie schreef: Ja maar als je nodig moet en je moet nog klimmen, dan maar dr naast. je moet wel in katten logica denken.
Ik zou er wel even een brievenbakje neerzetten! Kijken of het gaat helpen ;) Dat is inderdaad zo wat je zegt. Bedankt voor het advies! Ik zou het laten weten als het is gelukt.
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rissie »

Miekjuh87 schreef: Ik zou er wel even een brievenbakje neerzetten! Kijken of het gaat helpen ;) Dat is inderdaad zo wat je zegt. Bedankt voor het advies! Ik zou het laten weten als het is gelukt.
succes ;-)
marybelle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2008 08:55
Locatie: 't gooi

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door marybelle »

Hoi, Ik heb even een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen omdat het nu toch wel heel iritant gaat worden.
Ik heb twee poezen. De oudste heb ik sinds 2002 en in 2006 hebben we er uit het asiel een kitten bij genomen. De jongste heeft altijd een beetje stress gehad in de zin dat ze niet van vreemde houdt. Als de deurbel gaat vliegt ze negen van de tien keer naar boven waar ze een rustig plekje heeft. Poepen op de kattenbak gaat goed maar met regelmaat ligt er ook wat op de deurmat. We hebben al twee kattenbakken zodat ze kan kiezen waar ze gaat. Het poepen gebeurde vooral als we niet thuis waren of nog lagen te slapen. Waren we in huis bezig dat deed ze het altijd netjes op de bak. Nu hebben we sinds eind december een zoontje. Die speelt tegenwoordig ook op de grond. En het poepen wordt erger. Ze poept nu in de keuken of op de deurmat. Niet alleen als we slapen of weg zijn maar ook als we gewoon in de kamer zitten. Veel aandacht geven we er maar niet aan maar er moet toch een oplossing komen. Straks gaat mijn zoon kruipen en dan moet ik continu in de gaten houden waar de jongste poes is en of ze heeft gepoept. We hebben al eens tegen elkaar gezegt dat als het zo door gaat ze niet hier kan blijven. Maar ik wil haar ook niet kwijt.
Heeft iemand een tip?????
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Zo te lezen ervaart jouw poes veel stress door de komst van de baby, want alles in huis is nu anders voor haar (andere geluiden en geuren). Dit gebeurt helaas heel vaak en ook heel vaak gaan katten dan wildplassen of poepen, vooral op deurmatten en zachte plekjes (kussens, bank, bed).

Je kunt dit gedrag helaas niet veranderen zonder de oorzaak van de stress weg te nemen en dat is met het hebben van kleine kinderen meestal onmogelijk. Je kunt dus alleen maar hopen dat ze aan de situatie went of uiteindelijk toch een nieuw rustig huis voor haar gaan zoeken waar ze meer op haar gemak is. In de tussentijd kun je haar wel een handje helpen door homeopatische kalmeringsdruppeltjes of een Feliway stekker aan te schaffen. Sterkte met dit lastige en vooral ook vieze probleem!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Je kan ook denken aan bachdruppels. Er zijn mensen die hier goede adviezen over kunnen geven. Als je hier belangstelling voor hebt weet ik iemand die veel weet over bach en dieren.
Ik hoop voor jullie allemaal dat het goed gaat komen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door cassie »

Vraagje: Wat zou je kunnen doen tegen buurtkatten die je tuin onder blijven piesen en poepen. Ik kreeg laatst deze vraag, en weet behalve omheining/struiken rondom je tuin weinig andere tips.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

je hebt een apparaat met bewegingsmelder, die superhoge tonen uitzendt zodra een kat zich in de tuin vertoont. katten houden hier absoluut niet van.
te vinden in de catalogus van conrad.
Gea
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2008 17:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Gea »

Hallo forumbezoekers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb sinds 4 weken twee jonge kittens(12 weken) in huis. Het ging in het begin allemaal prima. Waren gelijk zindelijk, konden de bak goed vinden en zaten er ook regelmatig op. Na een tijdje hebben we de deksel erop gezet en dat ging ook prima. Ze konden er in en eruit komen en we hadden totaal geen probleem. Totdat ik vorige week op een avond thuis kom en ik ruik bij mij bij de voordeur dat er eentje geplast heeft. Helaas weet ik niet wie... Dus heb ik het opgeruimd en de volgende dag een spray gekocht bij de dierenwinkel op de geur weg te krijgen en dat ie er niet meer gaat zitten. Maar ik kan zo langzamerhand meerdere malen per dag alles daar weer opruimen want een van de twee zit er te plassen. Ik heb hem nu twee maal betrapt, het was dezelfde kitten, en heb hem bestraft maar het lijkt totaal geen zoden aan de dijk te zetten. Weten jullie een oplossing voor dit probleem?

Ik begreep altijd dat katten het niet graag doen op een gladde vloer, maar bij mijn voordeur ligt een natuurstenenvloer.. Dus er is een kans dat die geur niet weg kan. Hebben jullie een oplossing???
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Om te beginnen kun je beter stoppen met straffen want dat is zinloos en je kitten wordt er alleen maar bang van. Verder lijkt het erop dat je kittentje er nog moeite mee heeft om helemaal zindelijk te worden, dus daar moet je hem dus nog even mee helpen. Dit kun je doen door hem iedere keer dat hij gegeten en gedronken heeft op de bak te zetten en ook nadat hij geslapen heeft want dan moeten ze meestal plassen.

Ook kun je de vloer beter goed schoonmaken met schoonmaakazijn dan met een sopje en wat ook goed helpt is tijdelijk hun eet/drinkbakjes op die plek te zetten, want ze plassen nooit over hun eten heen. Sterkte verder met dit lastige en vooral vieze probleem!

groeten,
Sandra
loesje-andre
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2008 13:49

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door loesje-andre »

Merk dat een kat of poes erg gevoelig zijn voor welke verandering dan ook in huis.Kan zijn een nieuwe huisgenoot,nieuwe meubels of meubels die verplaatst zijn.
Ga na of je dingen die van de kat(ten)zijn heb verplaatst.Zelfs het verplaatsen van de voerbak,mand of krappaal kan deze poep en plas problemen veroorzaken.
Houd het aan plaats dan dat wat je veranderde terug,als dat niet mogelijk is,zoek een nieuwe plek.
Het kan even duren,maar het probleem heb je dan in enkele dagen opgelost als je kat,poes de plek accepteert stop het plassen en poepen op ongewenste plekken.
loesje-andre
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2008 13:49

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door loesje-andre »

marybelle schreef:Hoi, Ik heb even een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen omdat het nu toch wel heel iritant gaat worden.
Ik heb twee poezen. De oudste heb ik sinds 2002 en in 2006 hebben we er uit het asiel een kitten bij genomen. De jongste heeft altijd een beetje stress gehad in de zin dat ze niet van vreemde houdt. Als de deurbel gaat vliegt ze negen van de tien keer naar boven waar ze een rustig plekje heeft. Poepen op de kattenbak gaat goed maar met regelmaat ligt er ook wat op de deurmat. We hebben al twee kattenbakken zodat ze kan kiezen waar ze gaat. Het poepen gebeurde vooral als we niet thuis waren of nog lagen te slapen. Waren we in huis bezig dat deed ze het altijd netjes op de bak. Nu hebben we sinds eind december een zoontje. Die speelt tegenwoordig ook op de grond. En het poepen wordt erger. Ze poept nu in de keuken of op de deurmat. Niet alleen als we slapen of weg zijn maar ook als we gewoon in de kamer zitten. Veel aandacht geven we er maar niet aan maar er moet toch een oplossing komen. Straks gaat mijn zoon kruipen en dan moet ik continu in de gaten houden waar de jongste poes is en of ze heeft gepoept. We hebben al eens tegen elkaar gezegt dat als het zo door gaat ze niet hier kan blijven. Maar ik wil haar ook niet kwijt.
Heeft iemand een tip?????
Je mag gerust de kitten een tik met een krant geven als ze voor je neus gaat poepen.Door het te negeren geeft je toestemming,soms wil een harde klap op de tafel of een harde gil ook voldoende zijn als het maar afschrikt.
Het is een vorm van aandacht vragen.Ook willen sommige kittens kat of poes gewoon je aandacht.Niet positief dan maar negatief.Hoop dat mijn ervaring je iets kan helpen.Iedere kat heeft ook zijn eigen karakter.Maar wat heb je te verliezen. :eangel: vr,gr
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Sorry, maar dit is onzin, een kittentje heeft niet het verstand om aandacht aan je te vragen door voor je neus te gaan poepen. Als je hem slaat of gaat gillen begrijpt hij totaal niet waar het vandaan komt en zal hij geen link leggen met het ongewenste poepen. Echt niet slaan of gillen dus! Luid NEE zeggen en hem op de bak zetten helpt echt veel beter. Zijn neus door de ontlasting duwen is trouwens ook zo achterhaald fabeltje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

fijn sandra, voor de zoveelste keer heb je me een hoop typewerk uitgespaard :grin:
ik sluit me volledig bij je aan!
marybelle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2008 08:55
Locatie: 't gooi

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door marybelle »

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb afgelopen zaterdag een stekker gekocht en we hebben een nieuwe poes in huis. Belle is nu een stuk rustiger, komt meer naar ons toe en verstopt zich niet meer de hele dag. We hadden al contact met het asiel om afstand van haar te doen maar zoals het er nu uit ziet is dat niet meer nodig.
Nu nog kijken hoe we het 'probleem' van het niet naar buiten willen oplossen en dan hebben we de perfecte poes.

Bedankt, Brenda
Gea
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2008 17:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Gea »

Bedankt voor de tips allemaal. Ga het eens even uitproberen. Hopelijk helpt het allemaal een beetje en kan ie snel zijn plekje vinden. Maar als het allemaal niet helpt dan is er nog maar een oplossing denk ik, en dat is daar dan nog een kattenbak neerzetten. Misschien verwend maar als dat het kan oplossen, so be it...

Jullie ook allemaal succes met de katten/kittens/poezen

Gea
Plaats reactie