Vorige week merkte ik kale plekken op de achterpoten van een van mijn kattinnen (6j). De dierenarts deed een bloedonderzoek, waaruit bleek dat het om een allergie ging. Ze gaf de kat een cortisone-injectie.
(De bloedwaarden waaruit dit bleek, gaven '16' aan, waar een gezonde kat niet boven '1' uitkomt.)
Een week eerder waren we overgeschakeld op nieuwe droogvoeding (voor oudere katten). Mijn eerste reactie was dat daar de oorzaak lag, maar ik weet ook dat een allergie plots kan ontstaan, en dat er niet noodzakelijk een 'nieuw' element moet zijn.
De dierenarts raadde me aan over te schakelen op Royal Canin Sensitivity of Hypoalergenic voeding. (Dat dit goede voeding is, daar twijfel ik niet aan, met zo'n prijskaartje!

Het alternatief is dat mijn kat elke 2-3 maanden een cortisone injectie zou moeten krijgen.
Begrijp me niet verkeerd: voor de gezondheid van mijn katten, is geld van geen belang. Wat me een beetje argwanend maakt is het feit dat mijn dierenarts me vertelt dat ik die voeding niet in de winkel of apotheker kan vinden, maar bij haar moet kopen. Lucratief handeltje, lijkt me dat....
Ik vroeg me af of het niet zinvoller zou zijn terug over te schakelen op het 'oude' voer (Whiskas droogvoeding). Stel dat de allergie helemaal niet voedsel-gebonden is?
Tijdens mijn zoektocht naar info, las ik dat het mogelijk is om te ontdekken welke stof precies het probleem veroorzaakt. (Mijn katten leven binnenshuis, wat de mogelijke oorzaken gelukkig beperkt).
Meer info over zo'n bloedtest vond ik eigenlijk niet, en mijn dierenarts heeft er niet over gesproken.
Met deze nieuwe voeding zouden we wéér een nieuw element aan de omgeving toevoegen. Dat lijkt me voor een kat die gevoelig is voor allergie toch niet zo'n goed idee... Ik vraag me af of het niet beter is alles bij het oude te laten. Uiteindelijk ging dat al 6 jaar goed.
Is er iemand die ervaring heeft met katten en allergie, of iets meer weet over zo'n bloedtest en/of aangepaste voeding? Alle info is welkom!