Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Lot1987
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2008 14:32

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lot1987 »

Hallo allemaal,

Mijn kater poept en plast tot grote ergernis van mijn moeder in de plantenbak in de tuin. De kattenbak is altijd schoon en als hij binnen is gaat hij altijd op de kattenbak maar zodra hij buiten is wordt de bloembak omgedoopt tot sanitaire voorziening. Weten jullie wat ik hier tegen kan doen? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Alvast bedankt,

Charlotte
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Je zou koffiedik neer kunnen leggen, dat kán helpen. Anders weten andere mensen vast nog wel andere tips! ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Je kat ziet helaas niet het verschil tussen de kattenbak binnen en de kattenbak buiten (=de plantenbak), dus het maakt niet uit hoe schoon de bak binnen is hij heeft er gewoon lekker twee ;-).

Het is dus beter te proberen de bak buiten onaantrekkelijker/onhandiger te maken dan de bak binnen aantrekkelijker. Dit kan inderdaad met koffieprut, maar dat spoelt helaas snel weg met regen, dus je kunt ook andere dingen proberen zoals grote potscherven of stenen op de aarde zodat hij er niet makkelijk bij kan en niet kan graven of een heleboel satéprikkertjes, zodat het pijn aan zijn pootjes doet. Eigenlijk alles dus wat je maar kunt bedenken om het hem zo lastig mogelijk te maken en dan maar kijken wat het beste werkt. Succes!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Ik zag vanmiddag een leuke oplossing bij iemand van dit forum met ducktape. In vakjes boven de bak, zodat er wel water gegeven kan worden, maar de katten er niet in kunnen komen.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 30 apr 2008 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
janencindyburg
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2008 11:27

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door janencindyburg »

Hallo,
Wij hebben 4 katten in huis waarvan 2 poezen en 2 katers, allen zijn geholpen. Echter, Spooky een kater van bijna 10 jaar sproeit ons hele huis vol en daar worden we goed ziek van.... Hij heeft altijd wel gesproeid maar de laatste tijd loopt het de spuigaten uit; op de computer, tegen de gordijnen, op het aanrecht tegen de senseo en op het fruit, tegen de muur op de slaapkamer, in de kelder (die mijn man nu dus aan het schoonmaken is want je gaat over je nek). Spooky komt vaak buiten waar hij andere katten wegjaagt; binnen is het een watje want daar is panter de baas (bijna 15). Panter echter doet helemaal niets binnen enkel op de bak. Nou las ik bij een dierenarts dat als een kater voor de 7 maanden geholpen wordt je er bijna tot geen last van zou hebben. Maar Spooky is geholpen toen hij nog net geen 7 maanden was.... Kan iemand mij helpen wat te doen want ik wil hem echt niet weg doen, want het is een superlieve kat, maar dat gesproei ben ik echt moe...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Maak je over die "net geen 7 maanden"-castratie maar geen zorgen, want dat maakt gelukkig meestal geen verschil. Wel is het zo dat als een kater eenmaal (sexueel/hormoniaal) sproeit vóór de castratie de kans groter is dat hij het blijft doen na de castratie (maar dan niet sexueel). Vandaar dat dierenartsen vaak adviseren het castreren jong te doen, zodat ze helemaal nog niet sproeien en het dus ook niet daarna gaan doen. Maar dat is echt per kater verschillend, want mijn ex-zwerfkater is bijvoorbeeld pas toen hij 6 of 7 jaar (!) was gecastreerd en ik heb nog nooit 1 drupje urine of sproeisel in huis gehad.

Het is na de castratie vaak meer een kwestie van terriotorium afzetten en/of stress van andere katten binnenshuis en ik denk dat dat bij jouw kater helaas ook het geval is. Buiten is hij de baas, want daar jaagt hij andere katten weg en door in huis te sproeien laat hij die andere katten buiten weten dat ze niet binnen mogen komen (territoriumafbakening). Maar binnen is hij helaas voor hem niet de baas en dat geeft hem heel veel stress, want dat klopt niet voor hem en dat is nog eens een extra reden om te sproeien.

Jullie kater voelt zich dus helaas niet helemaal gelukkig bij jullie in huis. Je kunt met homeopatische kalmeringsdruppels, anti-depressiva voor katten (Clomicalm) en een Feliway stekker proberen deze stress weg te nemen, maar ik weet ook uit eigen ervaring dat de kans heel groot is dat hij stopt met sproeien als hij de enige kat in huis is. Dat zou kunnen betekenen dat jullie toch een ander huis voor jullie kater moeten gaan zoeken waar hij meer op zijn gemak is. Ik weet dat dit een vreselijke moeilijke beslissing is, maar jullie situatie lijkt mij ook niet prettig voor alle partijen.

Verder is het ook nog mogelijk dat de reden lichamelijk is, bijvoorbeeld blaasontsteking of blaasgruis, maar dan plassen ze meer dan dat ze sproeien, dus als het geen urine is dan zal het dat helaas waarschijnlijk niet zijn, maar even checken bij de dierenarts kan natuurlijk geen kwaad. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en ik wens jullie veel sterkte met dit vervelende (en vooral vieze!) probleem.

groeten,
Sandra
snannen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2008 16:30
Locatie: Haarlem

stiekem buiten de kattenbak plassen...

Bericht door snannen »

Hallo!
Onze kleine Ep van bijna 10 weken is een met de fles grootgebracht poesje. Ze is netjes zindelijk gemaakt en in de kattenbak tref ik dan ook netjes poepjes en plasjes aan. Maar...
Wij hebben een heel gezellig kussen-hoekje in huis... EN DAT GEBRUIKT EPJE OOK ALS PLAS-PLAATS!!!

Ik probeer haar de hele dag in de gaten te houden, maar het lukt me maar niet om dr te betrappen! Het lijkt wel of ze het gewoon stiekem doet, als ze weet dat niemand haar ziet!
Waarom zou ze dit doen en vooral WAT KAN IK ER TEGEN DOEN???


Groetjes!!! Sanne!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: stiekem buiten de kattenbak plassen...

Bericht door Sandra W »

Ze is waarschijnlijk zoals wel meer katten een "zachte plekjes plasser", d.w.z. dat ze graag op plekken zoals dekbedden, kussens en handdoeken plast. De reden hiervoor is moeilijk aan te geven, want sommige katten (ook volwassen katten) doen dit waarschijnlijk gewoon omdat ze dat een prettige plek vinden om te plassen. In jouw geval kan het ook zijn dat het komt omdat ze nog zo jong is dat ze niet op tijd de kattenbak kan halen en gaat het misschien gewoon vanzelf over als ze wat ouder is. Ze doet het in ieder geval niet expres stiekem, want zoveel hersenen heeft ze niet ;-).

Als de geur eenmaal in de kussens zit gaat het er met gewoon wassen niet uit voor een kat die veel beter ruikt dan wij. Je kunt de kussens dus beter even laten stomen voordat je ze opnieuw kan neerleggen. Maar je kunt ze beter weghalen totdat ze een paar maanden oud is, want anders wordt het misschien een nieuwe vervelende gewoonte die er moeilijk weer uitgaat. Als je de kussens dan over een paar maanden weer neerlegt kun je ze beter eerst behandelen met een kattenwegjaagmiddeltje dat een vieze jeur voor katten afgeeft, zodat ze er niet weer opnieuw op gaat plassen.

groeten,
Sandra
MickeyMuis
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2008 16:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door MickeyMuis »

Wij hebben sinds 5 weken een kleine kitten erbij gekregen, zindelijk. Wij hadden al een kater van 1 jaar oud. De twee kunnen het prima met elkaar vinden dus dat zou denk ik niet de oorzaak van mijn probleem zijn. De kleine begint nu sinds 1 week te plassen en te poepen op de deurmat. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

dank je wel alvast,

MickeyMuis
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

De deurmat is een zeer bekende/beruchte plasplaats voor heel veel katten (het is namelijk een markeringsplek van het territorium van binnen t.o.v. buiten) en de beste oplossing is helaas de deurmat weg te halen. Je kunt deze mat niet meer gebruiken want die geur blijven ze ruiken, maar misschien dat je over een tijdje een nieuwe mat kunt gaan neerleggen en dan hopen dat je kat het gedrag is afgeleerd.

groeten,
Sandra
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rissie »

Mijn deur mate heb ik gereingigd met een reinigings middel wat tommie vind stinken,, die mat die laat hij nu wel met rust. :grin:
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miekjuh87 »

De kleine kitten van 4 weken ben ik achter gekomen dat ie naast de kattenbak plast en ik zet hem regelmatig in de kattenbak en doet ie vaak ook wat. Hoe kan ik hem beste zindelijk maken?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Hij is nog te klein voor een hoge kattenbak, dus je kunt beter even een hele lage bak neer zetten, zodat hij er makkelijk zelf in en uit kan klimmen. Dit hoeft geen echte kattenbak te zijn, een ordnerbak kan bijvoorbeeld ook. Als het kwartje dan is gevallen en hij wat ouder is zet je de gewone kattenbak weer terug.

Verder is het handig om hem na het eten en drinken en na het dutje doen steeds even op de bak te zetten, want dan moeten ze meestal plassen en poepen.

Een katje van die leeftijd is nog niet helemaal zindelijk, dus ongelukjes kun je helaas nog wel een tijdje verwachten, maar ze leren gelukkig meestal erg snel. Straffen heeft hierbij geen enkele nut, gewoon even schoonmaken en hem nog even een handje helpen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miekjuh87 »

De kleintje kan er wel in komen en uitkomen! Hij moet alleen ffies klimmen!
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rissie »

Miekjuh87 schreef:De kleintje kan er wel in komen en uitkomen! Hij moet alleen ffies klimmen!
Ja maar als je nodig moet en je moet nog klimmen, dan maar dr naast. je moet wel in katten logica denken.
Plaats reactie