Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Miekjuh87 »

Ik heb gisteren 2 kittens opgehaald één ervan kan nog niet zelfstandig drinken, iedere geval dat denk ik want ze heeft sinds gisteren niet gedronken. Heb haar hele tijd voor de drinkbak gezet en ze vind het beetje eng. Ze is van 8 mei dus ze is nu ongeveer 4/5 weken. Volgens de mensen waar ik het vandaan heb kon ze zelfstandig drinken. Maar heb gevoel dat ze dat dus nog niet kan.

Wat nu?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Sandra W »

Ze zijn eigenlijk nog veel te jong om van hun moeder af te zijn die ze nog heel veel had moeten leren. Ze hadden beter 8 tot 12 weken bij haar kunnen blijven, maar dat is nu niet meer terug te draaien. Nu moet jij die taak dus van de moederpoes overnemen en ze leren drinken en verder opvoeden.

Dit kun je doen door een laag drinkbakje met kittenmelk te vullen en dan het snoetje van het kittentje er heel voorzichtig in drukken. Ook kun je wat kittenmelk om het snoetje druppelen zodat ze het moet aflikken. Je kunt ze op deze manier ook leren zelfstandig te eten door babybrokjes (nog geen kittenbrokjes) te vermengen met wat kittenmelk en later met wat warm water.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Miekjuh87 »

Ik heb net even kittenmelk gehaald en in bakje gedaan en dat drinkt ze wel. gelukkig maar!


Weten jullie of een kittens ook al vlees mogen bijv. "A-ras Rund kattenmaaltijd van de beste kwaliteit" mogen hebben?

Ze heeft er wel wat van gehad en ze vind het lekker, maar weet niet of ze dat op dit leeftijd al mag hebben eigenlijk.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Piekje »

JEETJE, WAT JONG! Na vier a vijf weken bij de moederpoes vandaan is echt vroeg! Ik vond 6 a 7 weken al vroeg.
Was hier een reden voor of wilde de vorige eigenaar er gewoon snel vanaf? Succes in elk geval met de kleintjes.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Miekjuh87 »

Piekje schreef:JEETJE, WAT JONG! Na vier a vijf weken bij de moederpoes vandaan is echt vroeg! Ik vond 6 a 7 weken al vroeg.
Was hier een reden voor of wilde de vorige eigenaar er gewoon snel vanaf? Succes in elk geval met de kleintjes.
Ik heb eigenlijk geen idee. Ze zei dat die al weg mocht omdat ie al zelfstandig kon drinken. Verder zij ze er niks over. Ze heeft wel 2 ontstoken oogjes (denk ik) vanmiddag even naar dierenarts. Ze had nog veel jongeren 16 stuks en sommige mochten nog niet weg omdat die nog niet zelfstandig konden drinken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Sandra W »

Dat is nu precies het nadeel van het aanschaffen van een kittentje bij particulieren. Sommige daarvan doen maar wat, net als in dit geval :evil: ! In een asiel of kittenopvang hebben ze regels hiervoor en gaan ze pas weg na minimaal 9 weken en dat is ook eigenlijk veel beter. Volgens mij heb je hier te maken met een broodfokker aangezien ze nog 16 kittentjes hebben en ze wegsturen op die leeftijd én met vieze oogjes (beginnende niesziekte?).

Je kittentjes mogen verder inderdaad al wat blikvoer hebben vermengd met wat kittenmelk of water, maar bouw dit wel geleidelijk op, anders overeten ze zich. Let ook op of ze goede en regelmatige ontlasting hebben, want ze kunnen verstopt raken (dikke buik) of diarree krijgen van het blikvoer.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Miekjuh87 »

waarschijndelijk is het een beginnende nierziekte!
Want ze dokter zij wel iets met nier, maar wat precies weet ik niet meer.

Ik heb zalf mee gekregen wat ik 4x daags in zijn oogjes moet doen en dan moet ik donderdag avond terug komen en dan zou het over moeten zijn.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Sandra W »

Nee, dat kan de dierenarts gelukkig niet gezegd hebben, want dat komt niet voor bij kittens. De dierenarts heeft zeer waarschijnlijk beginnende niesziekte gezegd, vanwege de ontstoken oogjes. Dit is eigenlijk het begin van een flinke verkoudheid met soms niezen en een snotneus, maar als je hier niets aan doet kan het heel ernstig worden en zelfs dodelijk zijn (zeker als ze stoppen met eten).

Je moet dus goed opletten of ze niet verkouden wordt, want dan moet je naar de dierenarts gaan voor een antibioticakuurtje en dan gaat het na een week tot 10 dagen over.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kitten van 4/5 weken nog niet zelfstandig drinken!

Bericht door Miekjuh87 »

Sandra W schreef:Nee, dat kan de dierenarts gelukkig niet gezegd hebben, want dat komt niet voor bij kittens. De dierenarts heeft zeer waarschijnlijk beginnende niesziekte gezegd, vanwege de ontstoken oogjes. Dit is eigenlijk het begin van een flinke verkoudheid met soms niezen en een snotneus, maar als je hier niets aan doet kan het heel ernstig worden en zelfs dodelijk zijn (zeker als ze stoppen met eten).

Je moet dus goed opletten of ze niet verkouden wordt, want dan moet je naar de dierenarts gaan voor een antibioticakuurtje en dan gaat het na een week tot 10 dagen over.

groeten,
Sandra
Ah dit is al innorme opluchting voor mij.
Als de zalfje niet werkte dan zou die inderdaad adtibiotica krijgen ofzoiets.
Ik zou het donderdag voorzekerheid allemala nog na vrage
Gesloten