wonde aan staart
wonde aan staart
hallo, het is de eerste keer dat ik hier kom en heb een vraag. Hopelijk kan iemand helpen.
Ik heb een kattin die zeer schuw is, kan haar niet aaien of pakken komt enkel binnen om te eten en wil dan weer snel naar buiten. Zij heeft een wonde aan haar staart,nu al 3 weken en deze is nu zeer hard en het haar is er weg en de huid ziet zwart. Dit heb ik enkel kunnen vaststellen als ze aan het eten was,alleen dan kan ik haar aaien en heb ik ook de kans om naar haar staat te kijken. Ik denk dat die staart aan het afsterven is en nu is mijn vraag wat ik toch het beste doe, probeer ik haar alsnog te pakken en er mee naar een dierenarts gaan of is er nog een andere mogelijkheid. alvast bedankt aan al die reageert.
groetjes ansje
Ik heb een kattin die zeer schuw is, kan haar niet aaien of pakken komt enkel binnen om te eten en wil dan weer snel naar buiten. Zij heeft een wonde aan haar staart,nu al 3 weken en deze is nu zeer hard en het haar is er weg en de huid ziet zwart. Dit heb ik enkel kunnen vaststellen als ze aan het eten was,alleen dan kan ik haar aaien en heb ik ook de kans om naar haar staat te kijken. Ik denk dat die staart aan het afsterven is en nu is mijn vraag wat ik toch het beste doe, probeer ik haar alsnog te pakken en er mee naar een dierenarts gaan of is er nog een andere mogelijkheid. alvast bedankt aan al die reageert.
groetjes ansje
Re: wonde aan staart
geen simpele klus, maar dit klinkt niet goed. ik denk dat je er toch mee naar een dierenarts moet proberen te gaan.
ben bang dat de staart er af moet.
succes ermee, en laat je nog even weten hoe of wat?
ben bang dat de staart er af moet.
succes ermee, en laat je nog even weten hoe of wat?
Dit klinkt inderdaad als iets waarmee je naar de dierenarts moet.
Je kan proberen haar voer in de vervoersmand te zetten. Als ze dan zit te eten kan je de mand sluiten en haar mee nemen.
succes!!
Je kan proberen haar voer in de vervoersmand te zetten. Als ze dan zit te eten kan je de mand sluiten en haar mee nemen.
succes!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je moet inderdaad naar de dierenarts, maar dat zal niet makkelijk zijn met een schuwe poes.
Je kunt het vangen het beste proberen door haar in een kleine ruimte (bijvoorbeeld een dichte hal of logeerkamer) te lokken met wat eten en dan heel snel een grote badhanddoek over haar heen gooien en haar daar dan razendsnel in te rollen en dan dat geheel zo snel mogelijk in een al klaar staand open reismandje te duwen. Dit is niet zo fijn voor jou en je arme poes, maar nood breekt hier helaas wetten.
Als dit niet lukt kun je ook een vangnet of zelfs een vangkooi lenen van de dierenambulance, de dierenbescherming, je dierenarts of het plaatselijke asiel. Sterkte!
groeten,
Sandra
Je kunt het vangen het beste proberen door haar in een kleine ruimte (bijvoorbeeld een dichte hal of logeerkamer) te lokken met wat eten en dan heel snel een grote badhanddoek over haar heen gooien en haar daar dan razendsnel in te rollen en dan dat geheel zo snel mogelijk in een al klaar staand open reismandje te duwen. Dit is niet zo fijn voor jou en je arme poes, maar nood breekt hier helaas wetten.
Als dit niet lukt kun je ook een vangnet of zelfs een vangkooi lenen van de dierenambulance, de dierenbescherming, je dierenarts of het plaatselijke asiel. Sterkte!
groeten,
Sandra
wij lenen onze vangnetten zeer zeker niet uit, maar je kunt ons wel bellen om een schuwe poes te vangen en in het mandje te stoppen.
inderdaad dirigeren wij de poes richting douche, anders blijf je er achteraan jagen.
inderdaad dirigeren wij de poes richting douche, anders blijf je er achteraan jagen.
hoi, ik heb afgelopen maandag de poes kunnen pakken,naar da gegaan en als ik ze morgen opnieuw vast krijg dan mag ik haar binnen doen voor haar staatamputatie.
duimen voor goede afloop
duimen voor goede afloop

Sterkte met het vangen!
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra
hoi hoi,
ik heb ze goed kunnen vangen vanmorgen. ze is ondertussen ook al weer thuis staart is geamputeerd.in de auto had ze haar pootje in de kap rond haar hoofdje gestoken en na enige tijd had ze de beschermkap uit. dus tuisgekomen haar weer moeten vangen,ze was te snel uit de bak. uiteindelijk terug kunnen pakken en de kap terug aangedaan. nu vraag ik mij af hoe ze nu eigenlijk kan eten voor haar gemak? als iemand raad weet , groetjes
ik heb ze goed kunnen vangen vanmorgen. ze is ondertussen ook al weer thuis staart is geamputeerd.in de auto had ze haar pootje in de kap rond haar hoofdje gestoken en na enige tijd had ze de beschermkap uit. dus tuisgekomen haar weer moeten vangen,ze was te snel uit de bak. uiteindelijk terug kunnen pakken en de kap terug aangedaan. nu vraag ik mij af hoe ze nu eigenlijk kan eten voor haar gemak? als iemand raad weet , groetjes
Het beste is een klein bakje of schoteltje te nemen, waar de kap overheen kan en dit op de grond zetten op het handdoek tegen het verschuiven. Wel even er bij blijven om te kijken of dit lukt. En anders moet je het bakje zelf even tegenhouden of even een beetje optillen.
Fijn trouwens dat de amputatie nu achter de rug is!
groeten,
Sandra
Fijn trouwens dat de amputatie nu achter de rug is!
groeten,
Sandra
dank u voor de tip met de handdoek ga dit zeker proberen
ik heb veel compassie met de poes, als we thuis zijn miauwt ze veel en ze moet zo nog tot donderdag rondlopen en niet buiten. en ze zat vroereg altijd buiten.
ik heb veel compassie met de poes, als we thuis zijn miauwt ze veel en ze moet zo nog tot donderdag rondlopen en niet buiten. en ze zat vroereg altijd buiten.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat ze van de dierenarts al zo snel naar buiten mag en zou ik haar nog zeker een maand binnen houden tot de wond helemaal genezen en dicht is, want buiten kan de wond sneller vies worden of zelfs helemaal open gaan. Als dat gebeurt dan is de kans op een ontsteking erg groot en dat is zeer gevaarlijk voor haar gezondheid.
Als ze langer binnen blijft heeft ze ook meer rust en dat bevordert ook de genezing en daarnaast heb je zo ook meer zicht op haar algemene welzijn (hoeveel ze eet, drinkt, plast, poept enz.) en kun je eerder ingrijpen als ze erg sloom, koortsig of lusteloos oogt. Een kat kan tenslotte helaas soms ook incontinent worden of obstipatie krijgen na een staartamputatie en dat zie je dan ook eerder.
Als je echter ziet dat de genezing mooi verloopt of ze heel erg gestresst wordt van het binnen zitten kun je deze periode natuurlijk wel wat inkorten.
Misschien is het een goed idee om dit alles nog even met je dierenarts te bespreken?
groeten,
Sandra
Als ze langer binnen blijft heeft ze ook meer rust en dat bevordert ook de genezing en daarnaast heb je zo ook meer zicht op haar algemene welzijn (hoeveel ze eet, drinkt, plast, poept enz.) en kun je eerder ingrijpen als ze erg sloom, koortsig of lusteloos oogt. Een kat kan tenslotte helaas soms ook incontinent worden of obstipatie krijgen na een staartamputatie en dat zie je dan ook eerder.
Als je echter ziet dat de genezing mooi verloopt of ze heel erg gestresst wordt van het binnen zitten kun je deze periode natuurlijk wel wat inkorten.
Misschien is het een goed idee om dit alles nog even met je dierenarts te bespreken?
groeten,
Sandra
hoi, ik vrees dat ik haar niet veel lenger dan een week of max 2,want ze is heel onrustig als wij thuis zijn, ze zat vroeger steeds buiten en nu moet ik haar echt binnen houden en zien dat mijn andere kat wel buiten kan met het kattenluik en zij niet. ze zit dan ook de ganse tijd dat wij thuis zijn te miauwen en constant voor de deur zitten in de hoop dat ze toch buiten mag. en dat vind ik zo zielig. ik weet dat u het goed bedoeld en ik ga ook eerst de kap rond haar kop uitdoen en haar zo nog een paar dagen binnen houden om te zien wat ze met haar staartje doet.
groetjes
groetjes
Uiteraard moet je de poes geen extra stress geven door haar binnen te houden, dus als 2 weken het maximum is en ze geneest verder mooi dan is dat natuurlijk ook prima. Ik dacht alleen dat ze na een paar dagen al naar buiten mocht.
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra