Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het lijkt me een heel lief en aanhankelijk poesje en vol van vertrouwen als ze je hand nu al likt, gefeliciteerd met je keuze!

groeten,
Sandra
Peef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2008 09:33

Re: Starter info

Bericht door Peef »

Ik had een vraagje bij de plaatsing van de kattenbak.

Het zit zo, binnenkort adopteer ik 2 kittens van rond de 9 weken, ik las dat je ze best om te wennen in een kleinere ruimte houd met kattenbak, krabpaal, voer..

Nu zou dat in mijn geval mijn gang zijn (waarop slaapkamer, badkamer, woonruimte..op uitkomen).

Echter zou ik op termijn de kattenbak liever in de woonruimte in de hoek hebben, aangezien de katjes overdag daar zouden zitten, en ook het voer in de aanpalende keuken staat. Indien ik de kattenbak in de gang laat staan moet ik de tussendeur openhouden en zeker als ik ook thuis ben is die deur altijd dicht ivm de verwarming enzo.
Op zich kan de gang ook, aangezien die het meest 'centraal' is, en de katjes 's nachts er ook makkelijk aankunnen vanuit de slaapkamer.

Gaat dit verplaatsen van de kattenbak (bvb een week op de gang en daarna woonruimte) geen problemen geven?

Wat raden jullie aan? het zo doen? of op de gang laten staan, of direct in de woonruimte?

Bedankt!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Starter info

Bericht door jobey »

Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn oudste kat. Eerst had ik de kattenbak in de gang en daarna toch maar in de kamer gezet waar ze s’nachts slapen. Ik heb er geen problemen mee gehad, dus het zou wel kunnen. Maar aangezien elke kat weer anders is, zou je het misschien even moeten afwachten of gelijk alles op de plek zetten waar je het uiteindelijk wilt hebben. Er zijn namelijk katten die het niet zo leuk vinden als je alles steeds verplaatst.
Als mijn katten naar de kattenbak moeten bijvoorbeeld, dan dringen ze wel aan om uit de woonkamer naar hun eigen kamer te gaan, ik laat ze dan wel even en dan komen ze vaak vanzelf wel terug of zijn even op avontuur uit.

Kortom, je zou het na een week kunnen verplaatsten, maar als het maar voor een week is, kun je net zo goed alles in 1 keer goed neerzetten. Wennen de katten aan de plek maar dan wen jij er ook alvast aan
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
mx7733
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2008 14:52

Re: Starter info

Bericht door mx7733 »

Beste kattenliefhebbers,

Leuk forum hebben jullie, er nuttig. Zelf krijg ik binnenkort een kitten, helemaal gaaf! Echter stukje informatie over de eerste dagen mis ik…. Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik heb ergens gelezen dat de eerste avond je de kat het beste in een door met zachte doek, knuffel en warme kruik kan leggen om het nest na te bootsen. Klopt dit? Verder moet je het beestje maar een beetje laten en zodra ze uit het ‘mandje’ komt op de bak zetten? Het liefst de kat de eerste dagen in een en dezelfde kamer houden, dichtbij bak en eten. IS het dan een probleem als de later de bak verplaatst? En haar eten? Tevens stond daar dat als je een band wil kweken je de kat zoveel mogelijk bij je moet houden…?

En wat achten jullie raadzaam? Er een week of twee weken bij blijven of gewoon het weekend en daarna je ding gaan doen?

Qua eten, verzorging en speeltjes ben ik er al wel uit. Ik vindt alleen de eerste dagen een beetje spannend. Ik wil dat ze die stressvrij kan doorbrengen. En dat ze leert dat ik haar vaak op zal pakken om te knuffelen…

Wat is jullie advies voor deze eerste dagen?

Thanks!
Mx.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Starter info

Bericht door Sandra W »

Zo te lezen heb je je heel goed voorbereid, maar je hoeft je gelukkig meestal geen zorgen te maken want kittentjes wennen snel en alles gaat meestal vanzelf goed als je maar veel liefde, aandacht en ook duidelijkheid (zoals over de vaste plaats van de kattenbak en eten/drinken) geeft.

Ook hoef je het beestje niet de hele tijd bij je te houden, maar het is wel leuk als je de eerste week wat extra aandacht aan haar geeft zodat ze snel aan je went. Het is overigens ook een beetje afhankelijk van hoe jong je kittentje is en hoe schuw ze is hoe je je moet gedragen, maar in de regel is het zo dat hoe jonger en/of schuwer ze is, hoe meer je haar op haar gemak moet stellen en anders kun je haar lekker haar eigen gang laten gaan. Je hoeft haar dan ook niet in een aparte kamer te laten, dat is alleen nodig bij schuwe kittentjes om ze niet te overweldigen met te veel nieuwe indrukken en om ze zich niet overal te laten verstoppen.

Verder wens ik je veel plezier met je nieuwe huisgenootje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Starter info

Bericht door sadewi »

Ik krijg ieder voorjaar weer de kriebels, van al die schattige fotootjes van kleintjes.

Maar we houden het bij 2, ze hebben het leuk met elkaar en met ons, dus iedereen blij.

Het valt me trouwens op dat kittens steeds minder 'gratis af te halen' zijn, iets wat in mijn
kennissenkring de drempel om een klein kitten te nemen, en daarmee vaak te redden van
verdrinkingsdood, vergroot.
Vooral voor kittens vanaf de boerderij, waar je meer werk aan hebt qua socializen, vragen ze makkelijk
25 euro, voor onkosten.
Op zich wel begrijpelijk, maar je wilt ze kwijt of niet, toch?

Hoe denken jullie hier over?

Wij hebben onze katten gratis kunnen afhalen, en daarmee ze allebei gered van verdrinking als ze niet
zouden worden afgehaald.

TIP: http://www.whiskas.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar kun je een kittenpakket bestellen t.w.v 12,95 met voer, dekentje, speeltje, kattenbakvulling
Leuk als startpakket! Ook leuk om weg te geven! Je krijgt een voucher toegestuurd, waarmee je het pakket bij de PetsPlace, Welkoop of Boerenbond af kunt halen.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Starter info

Bericht door Lotte »

opzich vind ik 25 euro prima.
maar....
Dan verwacht ik wel dat mijn kitten ontwormt en ontvlooit is. Zo niet vind ik die 25 euro dikke onzin, want aan voeren waren ze dat lang van hun leven niet per kitten kwijt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mx7733
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2008 14:52

Re: Starter info

Bericht door mx7733 »

Zijn er zaken waar je op moet letten als je de kitten uitzoekt? Ligt het toekomstig gedrag al vast? Dus de nieuwsgierig blijft dat etc? Er zitten er 5 in het nest en het is moeilijk keizen, wil ze eigenlijk wel allemaal... maar goed. Eentje is zat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Starter info

Bericht door Sandra W »

sadewi schreef:Het valt me trouwens op dat kittens steeds minder 'gratis af te halen' zijn, iets wat in mijn kennissenkring de drempel om een klein kitten te nemen, en daarmee vaak te redden van verdrinkingsdood, vergroot. Vooral voor kittens vanaf de boerderij, waar je meer werk aan hebt qua socializen, vragen ze makkelijk 25 euro, voor onkosten. Op zich wel begrijpelijk, maar je wilt ze kwijt of niet, toch? Hoe denken jullie hier over?

Wij hebben onze katten gratis kunnen afhalen, en daarmee ze allebei gered van verdrinking als ze niet zouden worden afgehaald.
Eigenlijk hou je door ze van de verdrinkingsdood te redden en ook door ervoor te betalen het systeem van ongewenste nestjes in stand, want zo leren de eigenaren van ongesteriliseerde moederpoezen er niets van en is het volgende nestje zo weer geboren.

Ik ben dus meer een voorstander van het afhalen bij asiels en kittenopvangen, waar ze niet alleen de kleintjes tegen een vergoeding chippen, inenten, ontwormen, ontvlooien, door een dierenarts laten nakijken en castreren/steriliseren als ze oud genoeg zijn, maar tegelijkertijd ook de moederpoes steriliseren, zodat het bij dit nestje blijft.

Maar als je het kittentje haalt dan bij een particulier en je moet er voor betalen, dan vind ik inenten, ontwormen en ontvlooien wel het minste wat je kunt verwachten. Bij een gratis kittentje zal je deze kosten zelf moeten dragen en ben je al met al in totaal vaak duurder uit dan met een asielkittentje.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Starter info

Bericht door Sandra W »

mx7733 schreef:Zijn er zaken waar je op moet letten als je de kitten uitzoekt? Ligt het toekomstig gedrag al vast? Dus de nieuwsgierig blijft dat etc? Er zitten er 5 in het nest en het is moeilijk keizen, wil ze eigenlijk wel allemaal... maar goed. Eentje is zat...
Bij piepjonge kittentjes zie je vaak al verschillen ontstaan zoals avontuurlijk of juist afwachtend, maar vanaf een week of 8 zie je de karakters al echt heel goed en dat blijft meestal wel zo. Dat wil zeggen dat makkelijke kittentjes meestal makkelijk blijven (bij de juiste opvoeding), maar bij bange of schuwe kittentjes kun je vaak nog hele positieve resultaten bereiken als je veel geduld, aandacht en liefde geeft, maar dit is bij een gezin met kleine kinderen meestal niet zo handig.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Starter info

Bericht door Boomer »

Het betalen voor een kitten bij een particulier heeft 2 kanten, vind ik.
Aan de ene kant mag je zaken zoals enten, ontwormen enzo verwachten. Aan de andere kant denk ik dat als iemand ervoor moet betalen, bewust kiest voor een kitten.
Helaas zijn er zat mensen die een kitten leuk vinden totdat ze groter worden en ze dan de deur uit doen. Naar mijn idee doen mensen die ervoor betaald hebben het minder snel dan dat ze even gratis een kitten ophalen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Starter info

Bericht door sadewi »

De meeste kittens in de buurt worden voor die 'vergoeding' van 10 - 20 euro niet ontwormd, ingeent etc.
Dus dan vind ik het echt belachelijk dat ze dat geld vragen, zeker omdat je weet dat ze eerder altijd gratis werden
aangeboden.

En als je geld moet betalen om voor een beest te kunnen/willen zorgen en er minder snel afstand van doet, dan ben je
het volgens mij niet waard.
Van een zwerfkatje, een uit een nest gevallen vogeltje of gewond dier vraag je toch ook geen bijdrage voor je het helpt?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Starter info

Bericht door jobey »

Asiel is altijd een goede optie! :grin: . Ik heb zelf ook 2 uit een asiel. de eerste die was toen al volwassen en de 2de een half jaar.

Als je een kitten uit het asiel wilt, zou je op moeten letten. Maar met een volwassen kat ben je zeker niet minder af hoor. Je hebt er echt lieverds bij zitten.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Starter info

Bericht door Sandra W »

De kittens kunnen inderdaad wel een niesziekte hebben in een asiel, omdat ze elkaar kunnen aansteken, maar dan horen ze in het asiel te wachten totdat de kittentjes helemaal beter zijn of zo goed als beter. Toch krijgen ze het dan ook nog wel eens thuis opnieuw door de stress van de verhuizing en alle nieuwe indrukken. Verder zijn de meeste kittens in een goed asiel goed gezond en dan kunje bij particulieren helaas niet altijd zeggen...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Starter info

Bericht door jobey »

ik krijg er bij mijn asiel, ook een soort garantie bij. Als het niet goed mocht zijn moet ik contact opnemen met de dierenarts die bij dat asiel is aangesloten. Heb er gelukkig nog nooit contact mee op hoeven nemen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Plaats reactie