Verhuisstress of ziek?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
tommie
Kitten

Verhuisstress of ziek?

Bericht door tommie »

Ongeveer anderhalve week geleden zijn wij samen met de kat naar ons nieuwe huis verhuisd. In eerste instantie ging alles goed, de kat at goed, speelde lekker en was erg aanhankelijk. Geen tekenen van stress. Na ongeveer 6 dagen werd hij onrustig en begon nogal luid en klagelijk te miauwen, ook 's nachts. Nu was hij in het oude huis gewend om altijd naar buiten te gaan wanneer hij dat wilde (door een raampje dat altijd open stond), maar dat kan nu in het nieuwe huis nog niet.
Tijdens het weekend is zijn gedrag echter omgeslagen, wij moesten een nachtje weg, en toen wij weer thuis kwamen troffen wij een erg lusteloze kat aan. Hij eet zeer weinig, is niet geinteresseerd in zijn lievelingshapjes. Ook speelt hij niet en wilt hij van ons niet zoveel weten, als we hem aaien loopt ie weg. Hij ligt nu voornamelijk te slapen, en als hij loopt, loopt hij erg langzaam. We maken ons dus echt grote zorgen om hem. Wat we ons vooral afvragen of dit symptomen van stress door de verhuizing (en het niet naar buiten kunnen, en het warme weer) zijn, of dat er meer met hem aan de hand is. We willen het liefst een stressvolle rit met hem naar de dierenarts voorkomen, maar als hij ziek is moet dit natuurlijk wel. Wie heeft dit na een verhuizing ook meegemaakt? Of weet anderszins raad?
Marjanka
Sandra W
Tijger
Tijger

Re: verhuisstress of ziek?

Bericht door Sandra W »

Het kan zeker door de verhuisstress en het extreme warme weer komen, maar toch zou ik geen enkel risico nemen en met je kat naar de dierenarts gaan, aangezien een kat die niet goed eet of drinkt en lusteloos is heel snel kan uitdrogen met deze hitte. Soms kan dan een vochtinbrengende infuus of een andere oppepper wonderen doen om je kat er snel weer geheel bovenop te helpen.

groeten,
Sandra
Shaz
Tijger
Tijger

Bericht door Shaz »

Onze katten waren na de verhuizing ook wel van slag, maar dat was vanaf het begin af aan. Ik heb het idee dat dit toch een andere oorzaak heeft, of in ieder geval een combinatie van factoren is. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, zeker met dit warme weer en toch naar de da gaan.
groetjes Sharon
jobey
Poema
Poema

Bericht door jobey »

inderdaad, ik denk ook dat het ergens anders van komt. Als katten verhuizen dan gaat het vaak op 2 manieren, of heel makkelijk en ze vinden het soms nog leuk ook (die van mij). Of ze vinden het vreselijk en negeren je op de 1ste dag al, en eten dan vaak slecht.

Jij geeft aan dat het pas na 6 dagen is, dit vind ik wat te lang, dus maar ff langs de DA
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
tommie
Kitten

Bericht door tommie »

Dank voor jullie snelle reacties! Op basis hiervan gisteravond meteen de dierenarts gebeld en vanmorgen bij hem langsgeweest. Het bleek dat hij inderdaad echt ziek is. Hij heeft niesziekte dat zich niet uit via niezen, snotteren en traanogen, maar via een ontstoken keeltje. Voor de leek dus niet zo snel herkenbaar als zijnde niesziekte. Dus nu antibiotica, pijnstillers en speciaal zacht voer en Tom is als het goed is over een paar dagen weer het heertje!
Nogmaals dank voor de reacties,
Marjanka
Gesloten