Takira onze kruising main coon (denken we) was vorig jaar Oktober weggelopen en niet meer terug gekomen. Afgelopen Februari zag m'n moeder een berichtje staan van Amivedi dat er een halflangharige poes gezien was een aantal wijken verderop.
Wij op de site van Amivedi gekeken omdat daar een foto op stond en ja hoor het was ze.
Na een paar keer op en neer gereden te zijn naar die andere wijk waar takira rond liep, is het gelukt haar te vangen en weer mee te nemen naar huis.
Maar mevrouw had nog wel even de kans gegrepen om zwanger te worden. Dus mevrouw kwam zwanger terug naar huis.
Nu is ze dan afgelopen dinsdag 6 mei bevallen van 6 kittens. Allemaal kerngezond en ik heb nergens bij hoeven te helpen. Takira is dus halflangharig en wit met cypers van kleur. Haar kleintjes hebben ook dezelfde kleur de 1 wat meer wit dan de ander, maar wie de vader is geweest daar hebben we geen idee van. Dus we weten ook niet of de kleintjes hetzelfde halflangharige als moeders zullen hebben.
Vandaag (5 dagen later) wogen de kleintjes als volgt: 2 x 160 gram, 2 x 140 gram en 2 x 120 gram. Nu ben ik niet echt thuis in de gewichten van kleintjes rond die leeftijd, maar aangezien dat er bij de geboorte ong hetzelfde verschil in zat heb ik het idee dat het best goed gaat.
Onze takira is dus afgelopen dinsdag 6 mei bevallen van 6 kittens die het allemaal erg goed maken. Moet zeggen dat het meemaken van zo'n bevalling er gaaf is om te zien.
Nu is mijn vraag. Van de 6 kittens willen we er 2 zelf aanhouden, maar nu weet ik niet of het nog uitmaakt voor takira of we bv 2 poezen, 2 katers of een kater en poes aanhouden.
Dus wat is eigenlijk de beste combi om zo min mogelijk ruzie te krijgen of maakt dat in feite niet uit?
gr Francois
Wat is de beste combi?
Re: Wat is de beste combi.
Naar mijn mening maakt het niet veel uit. Ik vind zelf dat poezen makkelijker zijn, geen gedoe met dat sproeien enzo, maar goed dat is ieder zijn eigen mening. Ik heb zelf 2 poezen (geen familie vanelkaar) en dat gaat heel goed. Mijn zus heeft een poes en een kat (ook geen familie) en dat gaat ook heel erg goed, dus ik denk ook niet dat wanneer het uit 1 nest komt, dat het veel uit maakt.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
† 30 maart 2010 Jobey
Dat klopt, want het maakt niet veel uit, maar let met poezen en katers wel heel goed op onverwachte zwangerschappen, want zoontjes kunnen hun ongesteriliseerde moeder bevruchten en ook hun zusjes (soms al voordat ze gesteriliseerd kunnen worden) en dit kan al heel snel (soms al bij 4 maanden!!!).
Verder is het ook goed om de karakters bij elkaar te zoeken, zoals niet een heel dominant kittentje bij een heel bang/schuw kittentje, want dan wordt die laatste ondergesneeuwd. Ook niet twee hele dominante kittentjes want dat kan later vechten worden. Maar als het allemaal sociale en makkelijke kittentjes zijn dan maakt het niet veel uit.
groeten,
Sandra
Verder is het ook goed om de karakters bij elkaar te zoeken, zoals niet een heel dominant kittentje bij een heel bang/schuw kittentje, want dan wordt die laatste ondergesneeuwd. Ook niet twee hele dominante kittentjes want dat kan later vechten worden. Maar als het allemaal sociale en makkelijke kittentjes zijn dan maakt het niet veel uit.
groeten,
Sandra
Kijk inderdaad vooral naar de karakters van de kittens en hun moeder, dat is het allerbelangrijkste.
Hou er wel rekening mee dat het best kan zijn dat moeder straks een tijdje niks van haar kittens wil weten, volgens de natuur gaan ze normaal gesproken als ze groter worden hun eigen weg.
Hou er wel rekening mee dat het best kan zijn dat moeder straks een tijdje niks van haar kittens wil weten, volgens de natuur gaan ze normaal gesproken als ze groter worden hun eigen weg.
groetjes Sharon
Wat ik een tijdje geleden in een boek over katten gelezen heb, is dat het helemaal niet verstandig is om katten uit je eigen nestjes aan te houden.
Moeders willen sowieso de katers weg hebben, omdat die geen nut meer voor hen hebben.
dochters mogen soms blijven van de moeders, omdat die zouden kunnen helpen bij de verzorging van andere nestjes.
Nou wist ik dit 14 jaar geleden ook niet, en hebben wij zowel een poesje als een katertje uit een eigen nestje gehouden. Bovenstaande lijkt wel aardig te kloppen, want zoonlief krijgt regelmatig een oplawaai van zijn moeder en staat heel duidelijk onder in de ranglijst.
Dochter (die er inmiddels niet meer is), werd meer geaccepteerd door moeder. Maar ook zij kreeg regelmatig een dreun.
Je kan dus wel aanhouden, maar je moet dan absoluut niet de verwachting hebben dat ze elkaars beste maten worden omdat ze familie zijn.
Uiteraard zijn er ook kattengezinnen waar het wel goed gaat.
Moeders willen sowieso de katers weg hebben, omdat die geen nut meer voor hen hebben.
dochters mogen soms blijven van de moeders, omdat die zouden kunnen helpen bij de verzorging van andere nestjes.
Nou wist ik dit 14 jaar geleden ook niet, en hebben wij zowel een poesje als een katertje uit een eigen nestje gehouden. Bovenstaande lijkt wel aardig te kloppen, want zoonlief krijgt regelmatig een oplawaai van zijn moeder en staat heel duidelijk onder in de ranglijst.
Dochter (die er inmiddels niet meer is), werd meer geaccepteerd door moeder. Maar ook zij kreeg regelmatig een dreun.
Je kan dus wel aanhouden, maar je moet dan absoluut niet de verwachting hebben dat ze elkaars beste maten worden omdat ze familie zijn.
Uiteraard zijn er ook kattengezinnen waar het wel goed gaat.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ok super hartstikke bedankt.
Ik denk dat we hier dan 2 dochters aanhouden om in ieder geval het per ongeluk dekken van zoon met moeder/dochter te voorkomen.
Ik denk dat we hier dan 2 dochters aanhouden om in ieder geval het per ongeluk dekken van zoon met moeder/dochter te voorkomen.