Kat aangereden

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
nana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:44

Kat aangereden

Bericht door nana »

Bijna 3 weken geleden kwam mijn kat heel raar binnenlopen. Hij sloop echt over de grond
en zijn staart hing er maar een beetje bij ( normaal staat die staart altijd fier in de lucht!)
Natuurlijk zijn we meteen naar de dierenarts gegaan en die zag vrij snel dat hij aangereden
was. Er was ook vrij weinig van zijn nageltjes over...
Ook was zijn achterlijf niet goed. Als hij liep viel hij steeds om naar 1 kant. De dierenarts
zei dat hij waarschijnlijk zijn bekken had gebroken en gaf ons 2 opties.
Of foto's laten maken en misschien opereren enzo, wat ons zo'n 900 euro kon gaan kosten.
Of de kat drie weken opsluiten in een kamer waar hij rust zou hebben, dus geen andere
katten om zich heen en dat ie geen hoge sprongen zou maken. Wel kreeg hij pijnstillers.
Katten blijken vaak heel goed uit zichzelf te herstellen?? Laten we het hopen!!!

De laatste optie hebben we dus gekozen, aangezien we niet zomaar 900 euro uit ons zak
kunnen toveren. Op zich gaat het redelijk goed met hem, hij is vanaf het begin vrij levendig
geweest en at en dronk ook goed.
Inmiddels is het dus bijna 3 weken geleden en vrijdag moeten we terug naar de dierenarts.
Ik maak me wel een beetje zorgen, want ondanks dat hij een goede indruk maakt loopt hij
nog niet echt stabiel... Ook sleept zijn staart maar een beetje over de grond.
Volgens mij gaat die staart het echt niet meer doen, want toen we hem aaide knorde hij
echt heel veel en toen heeft me moeder hem in de staart geknepen, klinkt heel bruut, maar
hij gaf geen kik.
Ik hoop echt zo dat het goed komt met zijn staart, maar heb er een hard hoofd in.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat aangereden

Bericht door Kattenbella »

Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk je kat na laten kijken door je dierenarts.
Het kan zijn dat de staart dermate beschadigd is dat het moet worden geamputeerd, het ruggenmerg kan anders beschadigd worden. Als alles verder in orde is heeft je kat hier geen hinder van.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Kat aangereden

Bericht door Hilda »

Ik zou in ieder geval foto's hebben laten maken op het moment dat het gebeurd is.
Dan wist je zeker of het een gebroken bekken was of een scheur of dat het misschien iets in de rug is wat niet goed zit.
Opereren aan bekkens doen ze hier ook niet snel(tenzij ze echt verschoven zijn,dan moeten ze vast gezet worden met een plaat)maar er staat wel 6 week hok rust op.Dus niet in een kamer omdat er daar nog teveel bewogen of gesprongen kan worden.
Die lamme staart lijkt me ook uit de rug te komen en niet vanuit het bekken.Als het lopen beter gaat en de staart blijft lam zou je hem inderdaad kunnen laten amputeren...zit natuurlijk ook een kostenplaatje aan maar vast geen 900 euro...
Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Kat aangereden

Bericht door sjefke »

Ik snap inderdaad ook niet wat die dierenarts bezielde...

Je maakt toch sowieso foto´s van een aangereden kat... Dan kun je tenminste zien wat er allemaal aan de hand is... heeft de kracht zelf te herstellen... ja, dat ligt eraan wat er allemaal verwoest is! Misschien kan het wel niet herstellen... Dan had je kat geen 3 weken in een kamertje hoeven leven... Ik snap die dierenarts niet!

En natuurlijk, niemand kan even 900 euro ophoesten, maar een goede dierenarts kan hiervoor wel een betalingsregeling met je afspreken...

Ik snap sowieso niet dat de dierenarts je met een aangereden weer naar huis hebt laten gaan... Er zijn dierenartsen die in dat geval wel een organisatie in de hand hadden genomen om tot een oplossing te komen!

Maar goed, laat inderdaad even foto´s maken en verder kijken. Dan kost het een paar honderd euro, maar dan weet je wel wat je kat heeft en of dit te genezen is of niet.

Overigens... bij mij in de buurt is pas een kat aangereden... zijn achterpoot moest geamptuteerd worden. Waren nog geen 500 euro kwijt met alles erbij! Ik weet niet wat voor woekerprijzen jouw dierenarts rekent...
nana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:44

Re: Kat aangereden

Bericht door nana »

Vrijdag gaan we ook terug naar de dierenarts en dan zullen we wel zien wat
er verder gedaan wordt. We waren wel al van plan om te vragen of er in ieder
geval toch foto's gemaakt kunnen worden.
De foto's kunnen niet bij onze dierenarts gemaakt worden, daarvoor zal hij
een dierenkliniek moeten hier niet zo ver vandaan. Misschien vandaar de
hoge prijzen??? Geen idee, maakt ook niet uit. Wat moet dat moet, maar
liever niet.
Op zich lijkt hij prima te herstellen, hij loopt beter en val niet telkens om, hij
is alleen nog een beetje mank, maar wat wil als je voor je sodemieter bent
gereden... Alleen die stomme staart doet niks, maar ja als dat het ergste is?
Het had erger kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: Kat aangereden

Bericht door Anida »

Ikzelf zou persoonlijk niet meer naar die DA teruggaan. Ik vind het wel erg makkelijk van hem om te zeggen doe de kat maar 3 weekjes in een rustig kamertje. Je hebt denk ik erg veel geluk gehad dat het toch nog vrij goed is afgelopen. De DA had een regeling met jullie kunnen treffen over de kosten.

Kan je niet rechtstreeks naar die dierenkliniek toe?
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Kat aangereden

Bericht door sjefke »

Het is geen aanval op jullie hoor!

Maar misschien een tip dat als je een foto bij een ander moet laten maken, zal dat niet dezelfde dag gebeuren denk ik. Ik moet hiervoor tenminste een afspraak maken bij mijn DA. Misschien handig om het dan van te voren al te vragen bij je eigen DA. Dan kan het misschien meteen vrijdag al bij die dierenkliniek. Vaak moeten de katten even lichtjes onder zeil zodat de foto in een keer lukt. (vreemd dat de DA zelf geen rontgenapparatuur heeft...)

Als het inderdaad alleen de staart het, had het veel erger kunnen zijn...

Succes in ieder geval!
nana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:44

Re: Kat aangereden

Bericht door nana »

Ik neem het ook niet als een aanval. Wij hebben gedaan wat de dierenarts ons
heeft verteld en ookal vond ik het zelf wat vreemd, hebben we haar advies
opgevolgd. Ook ben ik niet de enige die hierover beslist, want in princiepe zijn
de katten van mijn moeder...

Wij wonen in een klein dorpje met maar 1 dierenarts en een kleine praktijk, dus
denk dat ze daarom geen rontgen apparaat hebben.
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: Kat aangereden

Bericht door Anida »

Is het dan niet mogelijk om in een andere plaats in de buurt naar een DA te gaan?
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat aangereden

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat ik het met de anderen eens ben dat de hele gang van zaken op zijn minst gezegd eigenaardig te noemen is!
Je dierenarts kan echt aan de buitenkant niet goed zien of iets gebroken is en jullie zo maar met pijnstillers en 3 weken rust naar huis sturen is echt veel te laks!

Ze had in ieder geval foto's moeten laten maken om te zien wat er aan de hand is en verder is 3 weken in een kamertje lang niet voldoende. Als je kat wel iets gebroken heeft dan moet hij ten minste 6 weken volledige hokrust hebben, bijvoorbeeld in een bench en mag hij ook niet lopen in een kamertje. Als een pootje was gebroken dan had ze het in het gips moeten zetten (maar gelukkig lijkt het erop dat dat niet is gebeurd) en als zijn staart was gebroken (en die kans is helaas nog steeds aanwezig!) dan had ze die wellicht direct moeten amputeren om verdere schade aan de ruggewervel te voorkomen. Nu heeft ze dit alles niet gedaan en dat vind ik erg vreemd!

Ik wil je natuurlijk niet onnodig ongerust maken, maar "gelukkig alleen maar de staart" kan te licht gedacht zijn. Een kat kan hier namelijk ernstige problemen aan zijn ruggewervel van krijgen en ook ernstige ontstekingen en als de staart er dan niet vanaf gehaald wordt kan hij hier zelfs dood aan gaan. Ook kan je kat zodanig geraakt zijn dat hij blijvend incontinent is geworden (als zijn sluitspier niet meer werkt) of met obstipatieklachten blijft rondlopen (als hij geen echte aandrang meer krijgt doordat die spieren geraakt zijn).

Ik hoop natuurlijk van harte dat dit alles niet is gebeurd en dat jullie kat geluk heeft gehad, maar je dierenarts had echt wat meer haar best moeten doen! Ik raad jullie dan ook aan vrijdag echt aan te dringen op een foto en anders naar een andere dierenarts te gaan. Sterkte!

groeten,
Sandra
nana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:44

Re: Kat aangereden

Bericht door nana »

Nou gister zijn we met onze kat weer naar DA geweest. Dit keer hadden we ook een andere dierenarts!!

We hebben er goed aan gedaan om hem een goeie 3 weken op te sluiten. Ik wil nog even zeggen dat er
in de extra kamer niks stond waar hij op kon springen enz. Overdag hebben we hem in de bench van de
hond gedaan en dat ging allemaal prima!

De dierenarts van gister zei dat hij echt super goed is hersteld en dat al na drie weken!! Goed nieuws dus!!!
Ze heeft naar zijn staart gekeken en ja, die moet er dus af. Over de gehele staart heeft hij geen gevoel
meer. Ook zal hij inderdaad incontinent zijn... Helaas.
Hij kan pas plassen als zijn blaas overloopt, dus helemaal vol zit. Nu heeft ze gister laten zien dat je de blaas
leeg kan drukken, op die manier leeg je zijn blaas en heb je minder kans dat hij overal in huis alles laat lopen.
De ontlasting gaat wel gelukkig goed!

We hebben wel de keuze gekregen om hem te houden of in te laten slapen... In laten slapen kunnen we
gewoon niet. Hij is zo levendig, hij heeft geen pijn en in princiepe kan hij met een beetje hulp een normaal
leven leiden.
Over 3 weken, als hij helemaal hersteld is gaat dus die staart eraf, we gaan 2 keer per dag die blaas legen
en we houden hem lekker in ons midden.
Een mens dat een ongeluk heeft gehad en in een rolstoel zit geef je ook geen spuitje!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat aangereden

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij dat deze dierenarts nu wel goed naar jullie kat heeft gekeken. Alleen wel jammer dat zijn staart er toch vanaf moet en dat hij incontinent is geworden, maar dat is helaas niet echt vreemd na zo'n ongeluk. Gelukkig zijn jullie er om goed voor hem te zorgen en hem nog een fijn leventje te geven. Geef hem maar een extra dikke knuffel van ons!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Kat aangereden

Bericht door sjefke »

Sow... goed van jullie dat om de kat te behouden. Twee keer per dag de blaas leegdrukken lijkt me een hele klus. Petje af voor jullie! :eclap: :eclap: :eclap: :eclap: :eclap:
nana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:44

Re: Kat aangereden

Bericht door nana »

Het zal echt wel moeilijk worden en ik vind het ook echt dood eng!!!
Die blaas moet je echt hard indrukken, maar wij kunnen gewoon
geen gezonde kat in laten slapen. Verders mankeert hij immers niks.
We hebben gewoon een gehandicapte kat.
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Kat aangereden

Bericht door sjefke »

Volgens mij moet je de blaas ook echt helemaal leeg drukken ivm blaasontsteking, maar ik kan me vergissen... Ik heb echt bewondering voor jullie moed. Maar bedenk ook dat jullie misschien nog eens op vakantie willen gaan... en wie gaat dit dan doen?

Maar nogmaals :eclap: :eclap: :eclap: :eclap: :eclap: :eclap:
Gesloten