Nierprobleem bij jonge kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Peeuwke »

Dag Claudine,

Ik heb je verhaal hier gelezen over Jul. Als je plots zo'n nieuws krijgt is inderdaad héél erg schrikken.
Zelf ben ik er ongeveer een jaartje geleden ook achtergekomen dat mijn ook 3jarige kater Rusty ook slechte nieren heeft.
Ik ben er enkele weken niet goed van geweest en dacht aan niets anders meer dan men Rustyke te verliezen aan deze gevaarlijke aandoening.
Nu 1 jaar verder is Rusty er nog steeds. Hij is "gezond" en wel. Hij eet en drinkt goed. En haalt nog steeds zijn gekke touren uit ;-)
Ik hoop ook met heel mijn hart dat Rusty nog vele jaren mag meegaan.
Rusty krijgt ook iedere dag zijn fortekor + ipakitine (is een poeder ter ondersteuning van de nieren) en hij eet zijn nierdieet.
Zijn laatste bloedonderzoek begin dit jaar was:
UREA: 10,9 (5,7-12,9) Deze was gezakt
CREA: 262 (71-212) Geen echte verandering
Zoals je kan zien komen Jul en Rusty dan een beetje overeen.
Met de medicijnen en het nierdieet zal Jul vast nog een mooi leven tegenmoet gaan!

Ik wil je heel veel succes wensen met Jul!! En geniet van de tijden die jullie samen zijn!

Groetjes
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi!

wat fijn dat het met rusty nog steeds goed gaat!
vind het fijn om te lezen dat het ook 'goed' kan gaan

Ben me rot geschrokken inderdaad en dacht ook dat jul dood zou gaan :???:
tot nu toe doet ie het goed op de fortekor en het nierdieet..
kwam erachter dat zijn waarden gelukkig nog niet extreem hoog liggen

Had rusty in het begin ook dat ie wat hangeriger was?
en heeft ie verder wel eens last van kwaaltjes? misselijkheid enzo?
heb vanmorgen een plasje moeten brengen, want ze willen de eiwitten
controleren.. hopelijk geen al te slecht nieuws..

bedankt voor je reactie!

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Chris Polanen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2008 17:39

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Chris Polanen »

Beste Claudine

Toen ik las hoeveel zorgen je je maakt over je poes, wilde ik toch even antwoorden.
Een creatinine waarde van 297 is voor zo een jonge kat inderdaad hoog.
Je moet namelijk weten dat de waarde pas boven de bovengrens gaat stijgen als er al een groot deel van het nierweefsel niet meer werkt.
De behandeling van je dierenarts is goed, maar ik vroeg mij af of er ook een bacteriekweek van de urine is gedaan.
Bij zo een jonge kat is er namelijk een kans dat de oorzaak van het nierprobleem een infectie is. Het kan zijn dat de infectie al voorbij is en dat er geen bacterien in de urine meer zitten.Dan kan je niets meer doen dan je nu al doet. Het kan echter ook zijn dat er nog steeds bacterien in de urine zitten en dat antibiotica geven nog zin heeft om de nierfunctie te verbeteren.
Als er nog geen kweek van de urine is gedaan, zou ik zeker aan de dierenarts vragen of hij/zij dat voor je wil doen.
In ieder geval het beste gewenst met je kat!

Chris Polanen, dierenarts
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

bedankt voor de reactie

ik zal het meteen navragen
misschien dat dat inderdaad nog kan helpen

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi,

ik heb het nagevraagd aan de dierenarts of er ooit een bacteriekweek is gemaakt
dit is niet het geval want in de urine zat geen bacterie of onsteking of iets dergelijks
dus volgens de dierenarts is het niet nodig om een kweek te doen

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Chris Polanen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2008 17:39

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Chris Polanen »

Hallo Claudine

Een bacteriekweek is echt heel belangrijk!Alleen dan weet je zeker of er geen bacterien in de
urine/nieren zitten.

Chris Polanen, dierenarts
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Peeuwke »

Dag Claudine,

Hoe gaat het nu?
Rusty was op het begin vooral zeurderig, veel miauwen enzo. Tot vervelens toe.
Maar ik denk dat dit vooral kwam omdat hij zijn zin niet kreeg, ik gaf hem vaak eten, als hij in de keuken stond te miauwen, krijgen hij iets lekkers van me. En toen plots niet meer.
Nu kan Rusty nog heel veel zuren, maar persoonlijk denk ik nog steeds om de reden "ik wil, ik wil, ik wil aandacht/eten/spelen/...)
Maar sloom of hangerig zie ik hem niet vaak/zelden. Het kan inderdaad wel een neveneffect zijn van de fortekor.
Overgeven doet Rusty nu en dan ook wel, maar ik kan niet zeggen dat dat op regelmatige basis is. Dus probeer me daar dan ook geen zorgen om te maken.
Ik hoop althans dat Jul terug wat fitter is! En heb je een bacteriekweek laten doen?
Hou ons zeker op de hoogte van zijn verdere evaluatie!

Groetjes
Peeuwke
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi hoi!

het gaat wel steeds iets beter met jul!
heb vorige week nog een plasje laten onderzoeken op eiwit verlies.
de uitslag was goed.... het gaf een normale waarde aan.. gelukkig!
dus het advies nu is gewoon doorgaan met dieet en fortekor..
heb gevraagd of er ooit een bacteriekweek is gedaan, het antwoord van de
dierenarts was dat er geen ontsteking en/of bacterie is gevonden in de urine
en ook het bloed gaf dit niet aan, dus volgens de dierenarts is dit dus ook niet het geval..
wat ik wel een keer zou kunnen doen volgens haar is een echo/foto laten maken van de nieren/ blaas
of je daar wijzer van wordt vraag ik me af...het is nu toch niet meer te verhelpen.
en ik heb jul de laatste tijd al genoeg gepest met de bezoekjes aan de dierenarts dus laat hem ff lekker
met rust..

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Rebbe1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2008 18:05

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Rebbe1975 »

Heel herkenbaar verhaal..ook wij zijn hier gestart met medicijnen en nierdieet. Alleen jullie hebben het allemaal over fortekor maar ik heb benakor meegekregen. Kent iemand dit medicijn?

Verder hebben we Renal van RC meegekregen maar heb het idee dat ze het niet lekker vindt en niet genoeg eet. Morgen maar op zoek naar Hills KD.

Is het trouwens heel erg dat ik haar medicijnen in een kleine hoeveelheid leverpastei geef? Krijg ze anders niet naar binnen..of heeft iemand tips?

Groeten Renate
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi!

Ik heb zelf nog nooit gehoord van benacor, dus heb zelf ook geen idee wat de werking er van is
dat je het geeft in pastei lijkt mij geen enkel probleem, het belangrijkste is dat de kat het binnen krijgt en hoe
dat maakt niet zoveel uit.
en hoe doet de kat het verder?

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Rebbe1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2008 18:05

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Rebbe1975 »

Guus is al een oude poes met de nodige problemen. Ze is doof en is al twee keer een week opgenomen geweest in Belgie (woon zelf in nederland) voor een soort chemo om schildklierresten te verwijderen. Kortom ze heeft al het nodige meegemaakt dus dat zie je ook aan haar algehele indruk. Vacht is smoezelig en heeft vaak vieze oogjes en is erg mager geworden.

Maar ze is er nog en leidt een tevreden leventje dus we modderen gewoon met haar mee ;-) Ik ga zometeen op zoek naar Hills KD. Zal niet makkelijk worden want het is hemelvaartsdag maar probeer het in een kliniek bij ons in de buurt. Ze eet namelijk niet van de Renal van RC. Gisteren heeft ze praktisch niets op en dat zit me niet lekker.

Dus zo maar weer op pad. Heb wel wat gevonden over Benakor ondertussen

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=177" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi hoi

ik zal de link ff bekjken, ben nu ook wel benieuwd wat het is
ik hoop dat je het voer kunt krijgen vandaag en nog belangrijker dat ze er van eet!!!
succes en hou me op de hoogte!!!

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Maak je over de medicijnen maar geen zorgen, want de bestanddelen zijn precies hetzelfde, alleen de merknaam is anders.

Verder eten oude nierkatten vaak liever nierdieetblikvoer (bijvoorbeeld van RC, Hills of Clinic) dan de nierdieetbrokjes, want die zijn smakelijker en ruiken lekkerder, dus eten ze het vaak beter.

En als je kat het allemaal niet lust kun je beter op gewoon blikvoer over gaan, want dat bevat meer vocht dan brokjes en dus stromen de nieren beter door. Het slechtste is als ze niets meer binnen krijgt, want dat is zeer schadelijk voor de nieren, dus als je vandaag niet kan vinden dan geef je haar maar even wat ze lekker vindt ook al is het niet gezond.

groeten,
Sandra
Rebbe1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2008 18:05

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Rebbe1975 »

Dankje Sandras voor je reactie...je maakt je toch zorgen als het niet zo loopt als je graag zou willen.

De medicijnen zijn dus prima en ga morgen maar de Hills brokken en blikvoer halen (de dierenklinieken zijn vandaag gesloten). Ze heeft vanochtend wat dieet brokjes op. Niet van harte maar toch...en geef ik ze straks wat gewoon natvoer. Moet vandaag dan wel goedkomen en ga ik morgen op pad..Kijken of ze Hills brokjes misschien lust en in ieder geval genoeg natvoer in huis halen..

Wordt vervolgd!
Rebbe1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2008 18:05

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Rebbe1975 »

Nou vandaag op pad geweest en het een en ander mee naar huis genomen. Helaas geen Hills KD brokken kunnen krijgen (moet overal besteld worden en ik moet nu echt eten hebben..) Heb nu Kidney support van Specific meegekregen en Guus heeft werkelijkwaar in 1 keer de aanbevolen daghoeveelheid op :shock: Ze moet echt honger hebben gehad ;-) Dus dat gaat er prima in!

Iemand ervaring met dit merk (is ook alleen bij DA te verkrijgen dus ga ervan uit dat het wel goed zal zijn..)

Voor natvoer heb ik Specific en Hills meegenomen. Dus nu even uitzoeken wat ze het lekkerst vindt.

Groetjes Renate (die al een stuk opgeluchter is nu Guus heeft gegeten :grin: )
Plaats reactie