# Kat: ja of nee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
rietheid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:56

# Kat: ja of nee?

Bericht door rietheid »

Hallo,

Sinds een paar maanden woon ik in een eigen appartement en omdat ik opgegroeid ben met een kat en alleen toch maar alleen is, wil ik graag een kat.
Nou wil ik sowieso een kat uit het asiel halen, zodat ik weet wat het karakter van de kat is en of dat past bij mijn huis en leven.
Maar, mijn appartement is niet heel erg groot (ongeveer 40 m2). Is het dan niet zielig voor een kat?
En, Ik woon niet aan een hele drukke straat, maar wel op 3 hoog met een hoop tussendeuren in het gebouw. Zou ik de kat naar buiten kunnen laten, of is dat niet verstandig?

Alvast bedankt,

Riette
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: kat: ja of nee?

Bericht door Anida »

De ruimte is groot genoeg als je maar genoeg speeltjes en een fijne krabpaal hebt zodat er lekker gespeelt kan worden. Het leukste is natuurlijk om er 2 te nemen die elkaar bezig kunnen houden. Het asiel kan je daar vast wel in adviseren welke er bijelkaar kunnen. Is voor de katten wel zo gezellig. Maar ook dubbele kosten. En ik kan niet in je portemonee kijken.
Ik zelf laat de katten lekker binnen. Ze kunnen hier op de binnengallerij rondhollen en mijn balkon is zodanig afgezet dat ze daar ook op mogen. Ook al is het niet druk hier in de straat ik zou zelf een rust hebben als ze buiten lopen. En ze hebben er de behoefte ook nog niet aan.
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: kat: ja of nee?

Bericht door Hilda »

Ik zou ook gaan voor 2 katten.
En dan een paar ouderen uit het asiel die gewend zijn om binnen te leven.Je hebt vaak wel wat oudere katten die altijd binnen hebben geleefd samen en waarvan bv de eigenaar is overleden.Zo sneu na jaren van vertroeteling weg te worden gestopt in een hokje en de kans dat je ook nog uit elkaar gehaald wordt...als ik zou mogen kiezen en ik mijn katten nog niet had zou ik daar voor kiezen...
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kat: ja of nee?

Bericht door jobey »

je zou inderdaad voor 2 kunnen gaan. Maar ik ben eerst ook met 1 begonnen. Ik wist wat ik wou 1 met een mooie cyperse kleur. Nu heb ik er 2 van.
Wat je inderdaad nodig hebt is:
* goede raad van het asiel
* krabpaal
* speeltjes
* veel geduld.
Asiel is altijd een goede keus, je kunt er rustig rondlopen en vaak keus genoeg. De mensen daar kunnen je vaak wel goed helpen dus, ik zou zeggen maak er ook goed gebruik van, dat wanneer je naar huis gaat met een beestje ook de perfecte voor je is!
Laat maar horen wat het wordt! ;-)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kat: ja of nee?

Bericht door Shaz »

Anida schreef: Het leukste is natuurlijk om er 2 te nemen die elkaar bezig kunnen houden. Het asiel kan je daar vast wel in adviseren welke er bijelkaar kunnen. Is voor de katten wel zo gezellig. Maar ook dubbele kosten. En ik kan niet in je portemonee kijken.
Dubbele kosten is niet helemaal waar, twee katten kunnen op één kattenbak en gebruik maken van dezelfde krabpaal. En toen wij meer katten kregen gingen we ook grotere voerzakken halen die relatief goedkoper zijn.
Maar goed, ik ben met één kat op een flat begonnen maar kwam er al snel achter dat die zich enorm verveelde aangezien wij allebei een fulltime baan hadden. Toen hebben we er nog een katje bij gekregen en uiteindelijk nog een paar.. :lol: Zolang ze maar voldoende kunnen klimmen, dus op een krabpaal of op kastjes springen en je 's avonds de tijd voor ze neemt is het geen probleem om je kat binnen te houden. Zolang ze maar niet anders gewend zijn. Onze katten kwamen ook alleen maar onder begeleiding op het balkon en dat vonden ze prima. Ook nu we groter wonen zijn ze nog niet buiten geweest maar daar komt binnenkort verandering in dus ik ben heel benieuwd.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kat: ja of nee?

Bericht door jobey »

met dubbele kosten worden waarschijnlijk de kosten bedoeld, die je bij het asiel moet betalen. Bij mijn asiel is het €90 per kat ingeent, gechipt en gecastreerd of gestereliseerd en al(all inclusive dus)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: kat: ja of nee?

Bericht door Anida »

Ook die kosten ja. En de kosten voor een eventueel dierenarts bezoek. Het zijn er dan toch 2 die ziek kunnen worden. En het voer. Al zullen dat niet de grootste kosten zijn.
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat: ja of nee?

Bericht door Sandra W »

Je kunt natuurlijk altijd voor een wat oudere kat gaan, die vinden het vaak heerlijk in hun eentje en hebben er meestal helemaal geen last van als je klein woont als ze maar hun natje, droogje en flink veel knuffels krijgen :lol:.

groeten,
Sandra
rietheid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2008 22:56

Re: kat: ja of nee?

Bericht door rietheid »

Heel erg bedankt allemaal, ik ben overstag.

Volgende maand ga ik naar het asiel.
Ik moet even berekenen of twee katten ik mijn budget passen, anders neem ik inderdaad een kat die het gewend is alleen en binnen te zijn.

Groetjes
riette
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kat: ja of nee?

Bericht door Leonie89 »

er zijn genoeg katten die het prima alleen redden.. die zitten er genoeg in het asiel! en dat zijn zulke lieverds!! die willen bij jou zijn!!
ga eens kijken op de landelijke site van dierenasiels.. daar kun je zoeken op leeftijd en waar ze wel en niet mee kunnen.. dan heb je pas keus!! wij hebben er onze perfect match gevonden :D
ik hoop dat je je perfecte kat(ten) zult vinden..

groetjes leonie
Gesloten