Ik ben de trotse eigenaresse van een kater van bijna 2 jaar oud: Swiep, mijn eerste kat. Na zijn castratie met 8 maanden is het welbekende hangbuikje een feit geworden. Ik was toen nog niet bekend met het idee dat ik ook speciale voeding kon geven.
Hij krijgt sinds dat hij kitten af is twee keer per dag te eten: een bakje brokjes s'ochtends (zeg ongeveer 2 a 3 vuisten) en s'avonds een voor verpakt zakje natvoer. De brokjes zijn van Felix en het natvoer is of van Whiskas of van het huismerk Plus. De laatste paar maanden is hij nog zwaarder geworden: inmiddels weegt hij 7 kilo. Hij is fors gebouwd, ik denk dat genen voor een groot deel meespelen.
Zijn kop is wel een beetje achter gebleven bij de rest van zijn lichaam. Ik denk dat hij te zwaar is. Ik heb een paar foto's toegevoegd: wat denken jullie ervan?
Ik denk eraan geen natvoer meer te geven want hij is er zowieso toch al niet gek op. Meestal staat s'ochtends de helft van zijn bakje er toch nog. Daarnaast wil ik overstappen op een wat duurder merk voeding zoals RC bijvoorbeeld, daar heb ik nu een aantal probeerverpakkingen van liggen. Tot slot heeft hij nu een tuigje zodat hij lekker de tuin in kan, het is namelijk een binnenkat. Ik wil liever niet dat hij een buitenkat wordt: hij toont niet zoveel interesse in het buiten leven en daarbij komt dat in onze buurt aan de lopende band katten verdwijnen!
Maar goed, om terug te komen op mijn vragen:
* Vinden jullie Swiepie te dik?
* Krijgt hij teveel voer?
* Hoeveel droog voeding geven jullie per keer? 100 g bijvoorbeeld? Ik vind namelijk de hoeveelheden die op de verpakkingen staan aangegeven altijd zo fors. Bij Whiskas maaltijdzakjes staat dat volwassenen katten 4 zakjes per dag nodig hebben. Die van mij heeft al moeite met 1 zakje en is nog steeds te dik... Hoe zien jullie dit?
* Heeft iemand nog andere tips voor een wat gebalanceerder eetpatroon?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten,
Floor.