Kater van bijna 2.. Wat denken jullie?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Flo en Swiep
Kitten

Kater van bijna 2.. Wat denken jullie?

Bericht door Flo en Swiep »

Hallo iedereen!

Ik ben de trotse eigenaresse van een kater van bijna 2 jaar oud: Swiep, mijn eerste kat. Na zijn castratie met 8 maanden is het welbekende hangbuikje een feit geworden. Ik was toen nog niet bekend met het idee dat ik ook speciale voeding kon geven.
Hij krijgt sinds dat hij kitten af is twee keer per dag te eten: een bakje brokjes s'ochtends (zeg ongeveer 2 a 3 vuisten) en s'avonds een voor verpakt zakje natvoer. De brokjes zijn van Felix en het natvoer is of van Whiskas of van het huismerk Plus. De laatste paar maanden is hij nog zwaarder geworden: inmiddels weegt hij 7 kilo. Hij is fors gebouwd, ik denk dat genen voor een groot deel meespelen.

Zijn kop is wel een beetje achter gebleven bij de rest van zijn lichaam. Ik denk dat hij te zwaar is. Ik heb een paar foto's toegevoegd: wat denken jullie ervan?
Ik denk eraan geen natvoer meer te geven want hij is er zowieso toch al niet gek op. Meestal staat s'ochtends de helft van zijn bakje er toch nog. Daarnaast wil ik overstappen op een wat duurder merk voeding zoals RC bijvoorbeeld, daar heb ik nu een aantal probeerverpakkingen van liggen. Tot slot heeft hij nu een tuigje zodat hij lekker de tuin in kan, het is namelijk een binnenkat. Ik wil liever niet dat hij een buitenkat wordt: hij toont niet zoveel interesse in het buiten leven en daarbij komt dat in onze buurt aan de lopende band katten verdwijnen!

Maar goed, om terug te komen op mijn vragen:
* Vinden jullie Swiepie te dik?
* Krijgt hij teveel voer?
* Hoeveel droog voeding geven jullie per keer? 100 g bijvoorbeeld? Ik vind namelijk de hoeveelheden die op de verpakkingen staan aangegeven altijd zo fors. Bij Whiskas maaltijdzakjes staat dat volwassenen katten 4 zakjes per dag nodig hebben. Die van mij heeft al moeite met 1 zakje en is nog steeds te dik... Hoe zien jullie dit?
* Heeft iemand nog andere tips voor een wat gebalanceerder eetpatroon?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten,
Floor.
Sandra W
Tijger
Tijger

Re: Kater van bijna 2.. Wat denken jullie?

Bericht door Sandra W »

Ja Swiep is inderdaad aan de foto's te zien een beetje te dik voor zijn leeftijd met zijn 7 kilo, maar niet echt schrikbarend dik. Het is een kater en die zijn vaak wat steviger dan poezen en zo te zien is hij ook een beetje grof gebouwd, dus ik zou hem eerder mollig noemen dat ongezond vet, maar iets slanker is inderdaad beter. Er kan wel een kilootje (of twee ;-)) van af.

Je kunt een kat echter niet op een echt hongerdieet zetten, maar je kunt hem wel wat minder te eten geven en proberen hem meer te laten bewegen (bijvoorbeeld met een speeltje aan een hengeltje), zeker aangezien het een gecastreerde binnenkat is. Stop maar helemaal met het blikvoer/natvoer, want dat is een echte dikmaker en nergens voor nodig.

Ook mag hij wel wat minder grote hoeveelheden brokjes hebben. Twee keer per dag een flinke hand of twee kleine handjes aan brokjes is echt zat, zeker bij de betere merken zoals Royal Canin, want daar zitten veel meer voedingsstoffen in. Hou er wel rekening mee dat je kat in het begin ontzettend gaat zeuren om eten, aangezien hij veel meer eten gewend is. In jouw geval hoef je geen speciaal light voer (Obesitas) of gecastreerde katervoer te geven, want zo dik is hij gelukkig niet, je kunt hem gewoon de standaard volwassenenbrokjes geven.

Verder is vers rauw vlees (barfen) of Carnibest eigenlijk beter dan brokjes, maar dan moet je het wel uitgebalanceerd doen. Er is een heel topic over barfen, dat is heel interessant om te lezen mocht je daar op over willen stappen.

groeten,
Sandra
daantje
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind Swiep gewoon een heerlijke kater om te zien. Precies zoals een kater eruit hoort te zien. Maar ik kan alleen de foto's beoordelen, natuurlijk.
Ik denk dat hij met zijn bouw de 7 kilo zeker wel kan hebben, maar omdat hij nog maar twee jaar is, zou ik er wel wat mee uitkijken.

Ik sluit me aan bij Sandra... door hem genoeg activiteiten aan te bieden (lichaamsbeweging) kan hij op gewicht blijven.

Een hangbuikje kan ook in de bouw zitten. Onze Barrel had als kitten al een hangbuik :shock: . Die is ook nooit meer weggegaan. Onze Biebs, ook een vrij forse, heeft echter helemaal geen hangbuikje. Beide meiden hebben, ondanks het feit dat ze niet buiten komen, genoeg lichaamsbeweging en blijven hangen op hetzelfde gewicht.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Piekje
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Mijn kater Spencer, was na zijn eerste jaar ook aan de zware kant. Net over de zes kilo. Hij werd gecastreerd en ik had hem te lang kittenbrokken gegeven... ik heb hem daarna minder brokjes gegeven. Op de verpakking van RC staan hoeveelheden aangegeven adhv het gewicht. Dan geef je de minimale hoeveelheid. Verschilt dus per gewicht maar is sowieso niet meer dan 100. Van Rc heb je sowies minder nodig. Verder heb ik hier een enkele keer (5x per jaar) wel eens een whiskaszakje gegeven, maar dan geef ik de helft of eenderde. En veel met hem spelen en laten bewegen is ook goed. Met laserlampje op de muur of grond richten of wat hij maar leuk vindt. Dat verschilt per kat.

Het afvallen is niet zomaar klaar in een paar maanden. Je moet geduld hebben. Nu twee jaar later weegt hij 4,5 kilo.

Succes!
Liefs Piekje
Flo en Swiep
Kitten

Bericht door Flo en Swiep »

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Het bevestigde inderdaad wat ik al dacht: hij is groot gebouwd maar er kan best een kilootje af. Swieps is inmiddels op dieet en krijgt voorlopig geen natvoer meer. Alleen nog bij wijze van uitzondering/traktatie. Ook ben ik overgestapt op wat hoogwaardiger voer. Hij vind het erg lekker maar schrikt nog wel een beetje van zijn bakje dat snel leeg is!

Groetjes Floor.
Gesloten