Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik herken het ook van Lola na haar sterilisatie dat ze niets meer van mij wilde weten en zelfs aanviel. Bijten deed ze niet. Het was voor haar denk ik allemaal teveel en net een nest en een ander huis en de sterilisatie.
Het kan bij jou katje ook zo zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Appie is nu precies 1 week in huis en sinds een dag of 3 ongeveer, begint hij steeds vaker te krabben, zojuist ontdekt dat een van zijn oortjes nu een wondje heeft :-(
Morgenochtend effe bellen voor een afspraak bij de DA.
Op aanraden van asiel brokken van Royal Canin en ernaast geef ik ook blikvoer.
Ik kan wel gaan experimenteren ermee om te kijken op welk voedsel hij nu evt allergisch reageert, maar dat moet de DA eerst maar effe naar kijken verder.
Soms momenten dat ie rustig aan het dommelen is en met zijn prop papier door de huiskamer aan het voetballen is, maar mijn gevoel zegt me dat ik zsm met de DA contact moet gaan leggen.
Op de Tramkade alhier zit een DA praktijk, dichtbij, dus hij hoeft niet al te lang in reismandje te zitten.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou er zeker mee naar de dierenarts gaan. Dieren kunnen net als mensen op veel dingen allergisch reageren. Als het inderdaad een allergie is en niet bv mijt of schimmel. Het kan ook een gedragsprobleem zijn. Zo likt één van onze katten zijn staart steeds kaal als hij veel last van stress heeft. Kortom, het lijkt me een goed idee om daar iemand met ervaring naar te laten kijken.
Veel succes ermee
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Ik vreesde een " gevecht " om Appie in de reismand te krijgen, maar viel helemaal nee.

De DA vermoed een voedselallergie, hoewel de tekenen ervan niet op de juiste plaats ? aanwezig waren, bij een voedselallergie begint dit meestal net onder het oor en net boven de wang ipv direct bij de oortjes.
Heeft een injectie tegen de jeuk gehad, moet de komende 4 weken zijn werk gaan doen en een zalfje Fuciderm mee gekregen, 2 maal daags op de oortjes smeren en goed uitwrijven.

Morgen even bellen met het asiel om zeker te weten welke brokken zij daar nu echt aan Appie gaven, maar de DA zei dat als er eenmaal een voedsel allergie aan de gang is het waarschijnlijk niet zal helpen om weer terug te gaan naar de brokken die hij in het asiel dan kreeg, moet minimaal 6 weken er 6 weken rekening mee houden dat die allergie nog blijft doorwerken dan.

Ook een proefpakketje brokjes meegekregen, speciaal voer oid.
Mocht de komende weken de voedsel allergie aanhouden dan zou ik de komende 6 tot 8 weken over moeten gaan op gekookt paardevlees en aardappelen....

En dan pas weer overstappen op ander voedsel en zo blijven proberen tot er voedsel is waar ie niet allergisch voor zal zijn.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Heeft je da ook in de oortjes gekeken. Als de jeuk echt in de oren zit zou ik eerder denken aan oormijt. Dit is heel simpel te behandelen mits je er wel snel bij bent. Als je te laat erbij bent dan kan het flinke beschadigingen ( ontstekingen) veroorzaken.
Verder vind ik gekookte paardenvlees en aardappelen een vreemde dieet. Ik zou eerder denken aan rauw vlees en carnibest , en geen aardappelen aan een kat. Aardappelen zijn voor honden ook slecht. Ik heb er nog nooit van gehoord, misschien andere forummers ?
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Oeps...
Jaja, de oren zelf waren verder goed, geen oormijt en ook geen vlooien, was ik vergeten bij het bericht, ze heeft ook de nagels geknipt, vond het zelf maar een eng gezicht, Appie protesteerde heel even maar onderging het verder nogal gelaten.
Op de terug weg liet hij wel horen hoe hij er nu over dacht allemaal :-)
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Er zijn inmiddels al weer een paar dagen overheen en Appie zit nu op de brokjes die ook het asiel aan hem gaven en ( afkloppen ) het krabben is al stukken minder en ook de wondjes op zijn oortjes zijn zo goed als verdwenen !
Enige nadeel...ik moet nu echt alles weg zetten wat maar eetbaar is :-)
EN hij kan echt heeeeeel zielig kijken als ik aan het avondeten zit en hij soms voorzichtig probeert een voorpootje op mijn bord te zetten en ik hoor dan zachtjes een miauw.
Ik had en heb hier nog een voorraadje blikvoer, maar daar heb ik al een liefhebber voor gevonden inmiddels, ik durf echt niet meer als tussendoor alsnog blikvoer te gaan geven.

Normaal staan er 6 tot 8 weken voor eer er een definitief herstel zal plaats vinden van een voedselallergie maar voor alsnog zie ik het nu positief in.
Ben nog wel steeds een beetje panisch zeg maar als ie toch nog zo nu en dan aan zijn oortjes krabt, maar ja, als jezelf ergens effe jeuk hebt ga je ook krabben...toch ?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

gekookt paardenvlees en aardappelen??? :shock: tsja....
kijk eens of je kat geen kompleet vers voer lust.
kan je vinden in de diepvries bij goede dierenspeciaalzaken.
hartstikke gezond voor je katje!
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Nee nee, mijnheer zit niet op de aardappelen en vlees :-)
Maar dezelfde brokjes die hij ook kreeg in het asiel.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

dat had ik begrepen roderik, fijn dat je katje weer de goede kant opgaat. het is niks gedaan he, als ze wat mankeren!
ik vond het alleen een tamelijk bizar voorstel van je dierenarts, van dat gekookte vlees en piepers :???:
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Mijnheer heeft paar dagen geleden 2 zakjes natvoer uit het kastje gehaald en deze leeg gegeten, sinds dat moment is ook het krabben weer begonnen, zojuist telefonisch contact met de DA erover gehad, ik moest het nog even aanzien, daar de reactie van krabben ca 2 weken nog kan aanhouden als gevolg van dat natvoer.
Al het voer, incl de brokken staan nu hoog opgeborgen, zodat hij er zeker niet meer bij kan komen.
Blikvoer en zakjes natvoer geef ik aan mijn nicht die 2 katten heeft en die eten alles :-)
Nu de komende 1 1/2 week nog aanzien hoe hij zich aan het krabben blijft, vindt vaak overal plukjes haar van hem, maar kale plekken nog nergens kunnen vinden op zijn lichaam.
Tis ( effe afkloppen ) nog niet zo erg als het toen bij Maatje was.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

rieneke schreef:gekookt paardenvlees en aardappelen??? :shock: tsja....
kijk eens of je kat geen kompleet vers voer lust.
kan je vinden in de diepvries bij goede dierenspeciaalzaken.
hartstikke gezond voor je katje!
Vooral voor allergieën!
Mijn katten varen ook goed bij vers en zien er stukken beter uit sinds ik overgestapt ben.
Het past ook in het natuurlijke dieet van een kat.
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Weet iemand wat de tijdspanne is van een wormkuur ?
Ben vandaag naar de DA geweest om een wormkuur en vlooiendruppels te halen, de pil voor de wormkuur ging er zonder moeite in bij Appie, hij had de pil al op voor ik het goed en wel in de gaten had, zat gewoon tussen zijn brokjes, nu ben ik al her en der wezen surfen over welke wormen er kunnen zitten in een kat en kwam bij een worm uit die ook huidirritaties veroorzaken en ook beetje bloed in de poep ( sorry voor de platte benaming ervan ) afijn, nu heb ik vanmorgen dus deze pil gegeven en het lijkt wel of Appie in deloop vande dag rustiger is geworden qua krabben.
Of is dit de vader van de wens van de gedachte ?
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik geef Kimba elke drie maanden een ontwormingsmiddel. Ik gebruik een pasta die je in z'n bek moet spuiten. Ik heb ooit eens pilletjes gekocht en daar moest hij vijf dagen lang twee keer per dag een pilletje van hebben. Ik vind die pasta makkelijker.
Ik denk dat het verschilt welk soort ontwormingsmiddel je geeft. Mijn dierenarts zei dat Kimba elke drie maanden ontwormen prima is om hem wormvrij te houden en Kimba is een buitenkat dus die heeft veel kans op wormpjes omdat hij vogels en muizen vangt enzo. Enfin, dat zei mijn derenarts toch.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

de DA adviseerde inderdaad een ontwormingskuur te doen, ongeacht of het een buiten of binnenkat is of vrijgezel.
Het krabben is afgenomen zoals de DA had voorspeld.
Zal nog wel zijn ontlasting blijven checken, daar zat een beetje bloed bij, maar dat kan veroorzaakt zijn door toch aanwezige wormen denk ik.

Oudjaarsnacht heeft mijnheer overigens prima doorstaan, af en toe opkijkend wie nu dat onndoige lawaai buiten aan het maken was, maar ach...tis toch ver weg...ik ga weer maffen...
Plaats reactie