Veranderen van voer: Diarree?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Marianne
Kitten

Veranderen van voer: Diarree?

Bericht door Marianne »

Hoi allemaal!

Mijn twee jongens (6 mnd en 5 mnd oud) hebben altijd Iams kitten/junior brokjes gegeten. Omdat de oudste een beetje gevoelige darmpjes heeft is me aangeraden om over te stappen op Royal Canin kitten precision 38. Begin deze week begonnen te mengen: 80% oud, 20% nieuw. De oudste doet het er nu al geweldig op. De jongste lijkt er een beetje door van slag. Die heeft sinds gister diarree. Nou lijkt het me erg logisch dat dit door de verandering komt (hij krijgt zn leven lang al Iams, ook bij zn fokker), maar een overbezorge kattenmamma als ik ben... wil het toch even checken. Dit is toch niet zo vreemd/erg? Ik kan toch wel doorgaan met mengen? :icon_shifty:
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Op zich is de verhouding 80-20% prima om mee te beginnen om af te bouwen, dus dat kun je volgens mij gewoon doen, maar hou de diarree wel in de gaten, want kittens zijn erg gevoelig voor uitdroging.

Je kunt tijdelijk naast de brokjesmix een halve eetlepel (geen koude!) yoghurt aan je kitten geven, want door de hoge zuurtegraad is dit enorm goed voor het herstel van de darmflora.

Als de diarree erg lang aanhoudt moet je misschien, in samenspraak met je dierenarts, tijdelijk even gekookte kip en rijst geven en de boel even laten rusten voor je de mix weer gaat geven.

Zelf denk ik dat je kitten gewoon even moet wennen en dat de diarree vanzelf weer overgaat, maar je kunt inderdaad nooit te voorzichtig zijn met kittens ;-).

groeten,
Sandra
Marianne
Kitten

Bericht door Marianne »

Het gaat vandaag alweer stukken beter gelukkig. Nog een beetje zachte ontlasting, maar alweer met een mooie vorm! Yoghurt heb ik dus nog even achterwege gelaten. Ik ga er van uit dat het nu weer de goede kant op gaat.
Gesloten