Kat doet vreemd op de bank
Kat doet vreemd op de bank
Sinds 3 weken heb ik een kitten. Dit gaat allemaal erg goed, behalve als hij op de bank komt. Hij probeert te graven in de bank en rent wild in het rond. Als ik zelf op de bank zit 'valt' hij me aan (probeert in m'n handen te bijten en krabt veel). Ik vertelde dit tegen een collega, van wie de bank eerst geweest is. Zij zei me dat het zou kunnen komen omdat haar katten eerst ook op die bank hebben gezeten en mijn kat die dus nog zou kunnen ruiken. Zou dit zo kunnen zijn? En wat zou er aan te doen zijn? Verder doet m'n kitten ook nooit zo raar en zeker niet zo aanvallend bijten.
Het kan inderdaad zijn dat hij vreemde geurtjes ruikt in de bank, dus pas goed op dat hij er niet op gaat plassen (als territorium afzetting of omdat hij denkt dat het een kattenbak is, vandaar ook het graven).
Misschien is het beter het kittentje voorlopig niet op de bank of alleen in de kamer te laten, en je bank te sprayen met een geur die ze niet lekker vinden zoals citronella of "gatsie-bah" (een antiwildplas-spray).
Als hij het gedrag dan heeft afgeleerd kan hij natuurlijk wel weer gewoon vrij rondlopen. Je kunt hem in de tussentijd natuurlijk wel gewoon op schoot blijven nemen en knuffelen op een andere stoel in de woonkamer.
Wat betreft het in je handen bijten is het het beste om je hand stil te houden en terug te trekken en hem er niet mee te laten spelen. Ook helpt het om in je handen te klappen of NEE te roepen als het te erg wordt. Verder kun je hem ook afleiden door een speeltje weg te gooien of met iets aan een touwtje te spelen. Straffen heeft helaas geen enkele zin en maakt het alleen maar erger. Ik hoop dat deze trucjes helpen.
groeten,
Sandra
Misschien is het beter het kittentje voorlopig niet op de bank of alleen in de kamer te laten, en je bank te sprayen met een geur die ze niet lekker vinden zoals citronella of "gatsie-bah" (een antiwildplas-spray).
Als hij het gedrag dan heeft afgeleerd kan hij natuurlijk wel weer gewoon vrij rondlopen. Je kunt hem in de tussentijd natuurlijk wel gewoon op schoot blijven nemen en knuffelen op een andere stoel in de woonkamer.
Wat betreft het in je handen bijten is het het beste om je hand stil te houden en terug te trekken en hem er niet mee te laten spelen. Ook helpt het om in je handen te klappen of NEE te roepen als het te erg wordt. Verder kun je hem ook afleiden door een speeltje weg te gooien of met iets aan een touwtje te spelen. Straffen heeft helaas geen enkele zin en maakt het alleen maar erger. Ik hoop dat deze trucjes helpen.
groeten,
Sandra