Plotselinge gedragsverandering kat, wie kan mij helpen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Plotselinge gedragsverandering kat, wie kan mij helpen?

Bericht door *iris* »

Hallo! Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me eerst even netjes voorstellen. Ik ben Iris, een vrouw van 20 en eigenaresse van 2 katten, Loulou en Olijfje. Waar ik mee zit is het volgende, mijn verontschuldigingen als het een erg lang verhaal wordt. Ik heb mijn kat Loulou nu ongeveer 2 jaar, sinds 1,5 heb ik Olijfje erbij. Beide zijn volwassen poezen uit het asiel. Sinds een aantal weken is Loulou helemaal veranderd. Ze was altijd een hele vriendelijke aanhalige en gezellige kat. Ze ging ook wel af en toe naar buiten maar savonds kwam ze altijd gezellig op schoot zitten, als ze maar even de kans kreeg ging ze zelfs bij mij in bed liggen. Nu ben ik net 2 weken op vakantie geweest en heeft een vriendin voor de katten gezorgd. Sinds ik terug ben is Loulou niet meer dezelfde, ze gromt en krabt, naar mij en naar Olijfje. Wil niet meer aangahaald worden en loopt zelfs weg als ze de kans krijgt, ik heb haar net opgehaald bij iemand waar ze aan kwam lopen na een week spoorloos te zijn geweest, daar gedroeg ze zich overigens gewoon lief net als anders, ook tegenover mij. Ik begrijp niet goed waar deze plotselinge verandering vandaan komt. Ik vraag me af of ze misschien gestresst is vanwege de andere kat waar ze eigenlijk nooit echt mee overweg kon maar nooit zo extreem, ze negeerden elkaar eerder. Ook heeft ze wat last van vlooienallergie maar dat heeft ze ook altijd al gehad, zou het door de jeuk komen dat ze niet te genieten is. Ik begrijp het niet, hoe kan een kat zo omslaan? Zijn er hier mensen die soortgelijke ervaringen hebben? Of die weten hoe ik de sfeer hier in huis weer wat kan verbeteren en Loulou zich weer op haar gemak kan laten voelen? groeten Iris
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk welkom op het forum, ik hoop dat je er veel plezier hebt en ook nog wat kan opsteken van onze tips!

Ik denk dat je kat nu wat gestresst is vanwege de veranderingen in haar leventje (jouw afwezigheid, het weglopen, de andere kat), daar kunnen katten vaak moeilijk tegen. Ze zal denk ik weer wat tijd nodig hebben om zich weer op haar gemak te voelen. Misschien is ze ook wel ergens van geschrokken en is ze nu wat onzeker geworden.

Het beste kun je haar nu veel aandacht geven door lief tegen haar te praten en je hand aan te bieden en voorzichtig te aaien (alleen als ze dat zelf wil) en daarbij haar het tempo te laten bepalen en niets opdringen. Na een tijdje zal ze zich hopelijk weer wat onspannen en weer zichzelf worden. Je kunt haar ook een handje helpen door haar tijdelijk een eigen ruimte in huis te geven voor wat rust, een feliwaystekker aan te schaffen of een homeopatisch kalmeringsmiddeltje te geven.

Wat betreft die vlooieallergie: door de jeuk kan ze inderdaad geïrriteerd zijn, want jeuk is vaak verschrikkelijk voor een kat en daar kunnen ze helemaal gek van worden. Misschien heeft ze daar nu extra last van, omdat ze een week spoorloos is geweest en vlooien heeft opgelopen. Het is dus goed om haar te behandelen met een pipetje en ook het huis grondig stof te zuigen en te behandelen met vlooienspray (ook tegen vlooieneitjes).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat ze weer snel het aanhankelijke poesje is dat ze eerst was!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Bericht door *iris* »

Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad ook dat het voor een deel door de stress komt, ze is normaal al van slag als ik een kast verplaast heb. Ze slaapt nu ook bijna de hele dag, is echt aan het bijkomen van haar avontuur. Ze is wel nog steeds erg geirriteerd, dus misschien kan ik bij de dierenarts iets krijgen tegen de jeuk. Ik moet er toch deze week heen vanwege inentingen.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hallo Iris,

Allereerst welkom hier!

Ik sluit me geheel bij Sandra's reactie aan.

Naar de dierenarts is een goed idee, maar laat hem/haar niets rustgevends voorschrijven. Ik hoor daar slechte dingen over!

Groetjes, Luuntje
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Bericht door *iris* »

Beetje laat misschien (sorry :oops: ) maar bedankt voor de reactie Luuntje. Met de kat gaat het inmiddels veel beter. Ik ben bij de dierenarts geweest en die heeft medicijnen tegen de jeuk meegegeven. Deze hebben heel goed geholpen, ze heeft geen jeuk en plekjes meer en haar gedrag is ook weer helemaal zoals voorheen. Volgens de dierenarts kon het best zijn dat door de stress haar huidprobleem meer is gaan opspelen. Dus waarschijnlijk toch jeuk geweest waardoor ze zo geirriteerd was, ik wist niet dat katten daar zó raar van konden gaan doen. Ik ben in ieder geval blij dat de kat weer happy en helemaal beter is.
Gesloten