Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

kattekopje dank u zeer, ik heb ook weer wat bijgeleerd
Ik zal niet snel de peperpot open trekken, maar tis maar dat je het weet ;-)
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Wat ook nog een optie is, is het neerzetten van (goedkope) afwasbakken als kattenbak, dichtbij de plek des onheils. Als je die dan met chloor schoonmaakt, zijn ze extra aantrekkelijk als plaats om te plassen.

Groeten van Laura.
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Dit onderwerp komt trouwens elders op het forum uitgebreid aan bod!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... highlight=
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Mandje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:15
Locatie: zonnebeke

Bericht door Mandje »

Dank je.
Ik heb wat peper gestrooid, ik zal zien of het werkt.
Meerdere kattenbakken helpen niet.
Er staan er normaal gezien 3, maar ze gebruiken telkens 1. Het zijn nog thans dezelfde kattenbakken met het zelfde strooisel.

Groetjes
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Ik las net elders op het forum, dat peper strooien op de plek waar ze niet mogen, schijnt te helpen
En de kattenbak of de plek waar ze hun behoefte mogen doen, Moet ruiken naar chloor daar zijn ze dol op!
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Maak ze lekker schoon met chloor! En wie weet gaan ze daar vanzelf op
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

De bakken schoonmaken met chloor is echt een aanrader!
Verder krijg je in de dierenwinkel ook kleine flesjes Cattyhome. Hier zit ook een geurstof in waar ze dol op zijn. Je kunt hiervan een aantal druppeltjes in de kattenbak doen. Dit spul werkt trouwens ook als ze bijvoorbeeld de krabpaal niet gebruiken.
Veel succes ermee.
Cynthia
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:45
Locatie: Rotterdam

Bericht door Cynthia »

Hallo
Mijn kat wil tegenwoordig 's morgens de douchecabine in om daar te plassen. Hij zit dan echt te mauwen voor de deur. Hij doet dit alleen 's ochtends en gaat verder gewoon op de bak. Hij doet het ook pas sinds zijn zusje 2 maanden geleden is overleden dus misschien nog een nasleep daavan? Hij mag nu gewoon niet meer in de douchecabine dus makkelijk op te lossen. Maar toch, waarom???
Groeten, Cynthia
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

Hallo,

Ik heb zelf een kat gehad die ook regelmatig in de douchbak deed plassen. Op zich had ik er destijds niet zo'n moeite mee... Tenminste, dat is eenvoudig schoon te maken in tegenstelling tot de bank of het bed.
Mijn kat deed het destijds omdat ze (als gevolg van een blaasontsteking) vaker op een lege kattenbak een plasje moest doen (in verband met het opvangen en naar de dierenarts brengen). Nadat de ontsteking over was, deed ze vaker plassen in 'bakken' die op een kattenbak leken..... de douchbak, een lege boodschappenkrat of wasmand...
Waarom jou kat dat doet, kan aan heel veel dingen liggen, maar is waarschijnlijk moeilijk te achterhalen. Je kunt je een aantal dingen afvragen: heb je de douche schoongemaakt met chloor en maak je daar ook de kattenbak mee schoon?
Aangezien je kat het de rest van de dag wel netjes op de bak doet, zal het waarschijnlijk niet liggen aan het feit dat je ander zand gebruikt of dat de bak (naar de mening van de kat) niet schoon genoeg is....
Veel succes.

Groetjes
Inge
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna heeft ook het tweede schapenvachtje verpest. Tot nu toe heeft ze het alleen op een matje, of dus vachtje gedaan, maar ik weet niet hoe ik ga reageren als ze de bank onderpist. Dat krijg je er nooit meer uit en de bank is nieuw, welteverstaan....

Ik baal hier echt van en weet niet waarom ze het doet. Als ze het heeft gedaan roept ze ons wel en mauwt ze net zolang tot we gaan kijken wat er is. Ze loopt dan regelrecht naar de plek des onheils en als we het hebben gezien, is het goed en houdt ze op met mauwen...

Ik duim maar dat ze het bij matjes en snel weg te gooien dingen houdt...of er gewoon mee ophoudt natuurlijk. In andere huizen heeft ze het ook nooit gedaan.

Ze heeft overigens geen problemen met naar de bak gaan, ik hoor dan ook geen gemauw, dus blaasgruis of blaasontsteking lijkt me geen optie, dan zou ze het veel vaker buiten de bak moeten doen lijkt me.
Mauw
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zachte dingen, zoals schapenvachtjes, mandje en ook de kussens van de bank hebben helaas een onweerstaanbare aantrekkingskracht op sommige katten, ook al zijn ze gewoon zindelijk en kerngezond. Ik weet niet waarom, misschien is het lekker zacht aan hun pootjes als ze er op bezig zijn.

In jouw geval kan het ook een vorm van negatief aandacht vragen zijn (als dat al bestaat bij katten) of een uiting van stress, maar dat is altijd moeilijk over een dier te zeggen, aangezien ze het ons niet kunnen vertellen.

Ook kan het lichamelijk zijn, want bij blaasgruis gaan ze niet extra vaak op de kattenbak (of ergens anders), maar ze kunnen wel wat moeite met plassen krijgen of opeens wild gaan plassen, dus dat is altijd mogelijk.

Ik denk zelf dat het gewoon een lekker zacht plekje is om te plassen. Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat je kat op de bank gaat plassen, want ik heb zelf een bankplasser en dus geen helaas bank meer over :-(.

Ik heb nu een spuitflacon "Training Aid" van Greenfields gekocht tegen dit probleem, maar ik ken het nog niet, dus ik weet niet of het werkt, maar een kennis van mij had er goede resultaten mee. Misschien kent iemand anders op het forum het al wel en is het ook wat voor jou.

groeten,
Sandra
Ann1973
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2007 16:36

Poes poept op het tapijt

Bericht door Ann1973 »

Sinds januari hebben we een poes van 13 jaar uit het asiel bij onze kater van 17 gezet. Poes was erg getraumatiseerd (mishandeld en gezworven) maar is nu erg gelukkig. Ze kan naar buiten en heeft het hele huis tot haar beschikking. Toch poept ze naast haar bakken. Ze heeft er 2 voor haar alleen en plast er wel in. Ik verschoon de bakken elke dag. Soms poept ze er wel in, meestal niet. Ik heb de bakken op de plek gezet waar ze poept maar dan gaat ze gewoon ergens anders zitten. We hebben speciaal linoleum gelegd maar daar gaat ze ook naast zitten. Allemaal op de vloerbedekking! Twee x per dag sta ik te schrobben want het stinkt natuurlijk enorm (ze is een boskat en legt enorme hopen). Nu heb ik kranten op de vloerbedekking gelegd. De bakken heb ik met chloor schoongemaakt omdat ze dat lekker schijnen te vinden, de vloer met azijn. Ook feliway helpt niet. Wie heeft voor mij een gouden tip???

Groetjes,
Ann
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een ontzettend vervelend (en vies) probleem. Mischien is ze, als voormalig zwerver, niet meer zo aan het kattenbaksysteem gewend en vindt ze het kattengrind of de houtkorrels niet prettig.

Je zou de kattenbak (zonder kap erop) eens kunnen vullen met een zak potaarde, zodat het meer op de grond buiten lijkt, en dan hopen dat ze dat prettiger vindt.

Ik weet niet of haar ontlasting er verder goed uitziet, maar het kan ook zijn dat haar drolletjes te hard zijn en er dus lastig uitkomen en dat ze daarom niet graag in de bak zit, maar als dat niet zo is is het waarschijnlijk eerder psychisch dan lichamelijk.

groeten,
Sandra
Ann1973
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2007 16:36

Bericht door Ann1973 »

Dat is een goede tip! Ga ik vandaag meteen uitproberen want de kranten werken ook niet. Ze heeft gewoon een ander stukje vloerbedekking uitgezocht (onder de drogende was) waar geen kranten liggen.
Ik ga meteen naar het tuincentrum voor potgrond!
Super bedankt!

Groetjes,
Ann
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Naast het schapenvachtje heeft Luna nu ook al op het logeerbed geplast (had ze in mijn vorige huis ook al eens gedaan), dit heb ik gewassen en vanavond kom ik thuis en ze heeft het gewoon weer gedaan.

Echt wanhopig kan ik er van worden, want nu is het zelfs tot helemaal in het matras doorgedrongen. Ik vind het erg voor mezelf, aan het vele werk dat ik er steeds aan heb, maar vind het ook erg voor Luna, want ik weet niet waarom ze het doet.

Misschien toch maar eens de dierenarts raadplegen of er niets lichamelijks aan de hand is.

Ik had haar dit weekend nog wel voor het eerst naar buiten laten gaan, in de hoop dat het daarmee zou ophouden.....:(
Mauw
Plaats reactie