Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janneman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jul 2007 09:26
Locatie: tilburg

Bericht door janneman »

nu zit ik nog niet zo lang op dit forum.
Zag dit onderwerp en ook het begin.
Oktober 2004 en inmiddels is het augustus 2007.
Wel lange gesprekken zijn er hier,hahaha.
Ik knipte in het begin wel de nagels,maar het was elke keer een strijd.
Hij komt niet buiten,af en toe in de tuin.
Ook laminaat en zo kan ik hem ook aan horen komen.
Met knippen ben ik al jaren gestopt en ik kan niet zeggen dat hij nu nagels van een meter heeft.
Ze worden vanzelf kort gehouden denk ik en ook ik vind van die hulsjes van oude nagels.
Het gaat vanzelf die nagels, de natuur zal ik maar zeggen.

groetjes jan
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Ik denk ook dat er enkel een probleem is als het beestje, het vel van het baasje (baasje van een kat hihi, wat een contradictie), of iets van het interieur er last van begint te hebben.

Het knippen bij mijn katten gebeurt heel sporadisch en is eigenlijk een proforma ritueel - heel kleine puntjes afknippen en zelfs niet bij alle nagels. De natuur doet de rest inderdaad.

Maar zoals bij mensen heb je ook katten in soorten. Sommige katten hebben wel een snellere nagelgroei.

groetjes
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ik knip nooit de nageltjes van mijn katten.

Wij hebben overal laminaat en ik heb ze nog nooit horen aankomen doordat het tikte.
Ze hebben een krabpaal die ze goed gebruiken en daar vind ik ook wel eens van die 'hulsjes' van hun nageltjes. Blijkbaar doet de krabpaal z'n werk goed.

En ze komen ook nog eens buiten, dus ik maak me niet zo'n zorgen dat de nageltjes te lang worden.

Ja, natuurlijk is het scherp als ze me eens raken met een uithaal, maar ja, dan weet je ook dat je ze niet moet uitdagen, haha.
Bij mij geldt dan in ieder geval: Eigen schuld, dikke bult (of schram).
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Afgelopen week waren we bij de dierenarts voor de enting van Barrel. Ze krijgt dan ook meteen een lichamelijk check. Omdat ik haar ook weer hoor tikken op het laminaat heb ik gelijk gevraagd of hij haar nageltjes wilde bekijken, maar ze waren niet te lang, of in elk geval niet lang genoeg om te knippen, hij heeft dit jaar dus even overgeslagen ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

hoi Sandy, jij bent de wandelenden dieren encyclopedie op dit forum! Dus even een vraag gericht aan jou ;-)
Mijn katten maken geen gebruik van hun krabpaal, en zijn nu 13 weken. Kan ik hun nageltjes met rust laten aangezien ik plavuizen vloer in huis heb..
Misscien een domme vraag, maar ik heb t toch maar even gevraagd :icon_shifty:


gr. Lotus
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik hoop dat ik ook mag antwoorden ;-)

Jonge kittens gebruiken vaak de krabpaal nog niet of nauwelijks. En zolang je ze niet hoort lopen (tikken van nagels) is er niets aan de hand. Let ook goed op of de nagels niet ingroeien.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien vind je het goed als ik een antwoord geef ;-)?

Het is heel normaal dat kittens nog geen krappaal gebruiken, dat moeten ze nog leren. Je kunt het ze ook voordoen door ze zachtjes met de voorpootjes langs de krappaal te halen of als ze wat groter zijn wat cat-nip (kattenkruid) op de paal te spuiten (daar zijn ze gek op, maar nu heeft het nog geen effect op ze) en verder hard NEE te zeggen en in je handen te klappen als ze het op de meubels doen.

Je hoeft verder bij kittens nog geen nagels te knippen, maar als je het later wilt gaan doen is het handig ze er alvast aan te laten wennen door een piepklein puntje er vanaf te halen (of te doen alsof).

De meningen over het al dan niet knippen van de nagels (vooral bij binnenkatten) zijn nogal verdeeld, dus ik zou daarbij gewoon kijken of het nodig is of dat ze het goed zelf doen met de krappaal.

Zelf doe ik het niet, aangezien het bij mijn katten niet nodig is, maar als de nagels vaak scheuren, als ze steeds blijven haken of als je jou er echt pijn mee doen, dan kun je ze zeker gaan knippen. Pas vooral op dat je niet te ver knipt. De dierenarts doet het trouwens ook, als je het een beetje eng vindt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Misschien dat het nu dan tijd wordt dat ik mijn vraag ook post;

Sinds een paar dagen loopt onze Metzli hier rond, en ik zie dat zij aan haar voorpootjes veel langere nagels heeft dan dat Tux ooit gehad heeft. We hebben hier vloerbedekking, dus ze slijten niet automatisch af.

Bij zowel Tux als Metzli zijn de nagels van de achterpootjes wel van normale lengte, ondanks de vloerbedekking. Beide katten zijn ook geen fanatieke gebruikers van de krabpaal.

Mijn vraag (of liever gezegd; vragen) zijn de volgende;
- Hoe weet je nou of de nagels echt te lang zijn, afgezien van het tikken op het parket wat hier dus niet kan?
- Hoe kan het dat bij beide katten de achterpootnageltjes wel op lengte zijn, maar de voorpootnagels te lang zijn?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt zien of nagels te lang zijn als ze bij het lopen of als ze ontspannen liggen nog goed zichtbaar zijn of als ze al een beetje krom beginnen te groeien (maar dan zijn ze echt al veel te lang, dat zie je soms bij bejaarde katjes).

Verder zijn de nagels aan de voorpootjes voor een heel ander doel gemaakt, namelijk om mee te vechten, de prooi te vangen/vast te houden en te verscheuren (samen met de tanden) en zich vast te houden (bijvoorbeeld aan een boom bij het klimmen).

De nagels van de achterpoten zijn meer een hulpmiddel daarbij. De nagels van de voorpootjes zijn daarom meestal ook langer en scherper. Heb je ooit een kat zijn nagels van zijn achterpoten zien scherpen aan een krappaal, haha :lol:?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Whahaha, nee, dat zou wat zijn Sandra!! Hartstikke bedankt voor je antwoord, ik ga het in de gaten houden hier!

En anders laat ik Metzli's nageltjes meteen even nakijken als ik met haar naar de dierenarts ga als ze gechipt wordt!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Met Al die informatie ben ik bijna een "half" katten manicure :lol:
Dus heel erg Bedankt allemaal

En namens Bam & Nayah een..Afbeelding
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
schoenklomp
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2007 15:27
Locatie: E-L

Bericht door schoenklomp »

Hallo, ik heb mij zo juist aangemeld daar ik even wil reageren op het scherpen van de nagels aan de achterpoten.

Geloof het of niet maar 1 van mijn 3 katten gaat zodanig op de krabpaal liggen dat hij inderdaad zijn achterpootnagels scherpen kan!
Dus ja, :grin: ik zie regelmatig een kat die al zijn 20 nagels :lol: aan het scherpen is.

Ik heb ook een vraag over het knippen van de nagels en zie hier al heel veel nuttige info staan.
Mijn vraag betreft mijn oudste kat. Dit een dame van 17,5 jaar!!
Hoewel zij nog regelmatig buiten loopt is zij kennelijk niet meer in staat haar nagels zelf op lengte te houden.
Sinds kort hoor ik haar inderdaad over het laminaat lopen en als zij ligt te slapen kun je de nagels duidelijk zien zitten.

Is het verstandig om bij haar, gezien haar hoogbejaarde leeftijd, zelf te knippen of kan ik dit beter door de dierenarts laten doen?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als je het zelf kan zou ik het zelf doen, een bezoek aan de dierenarts is altijd stressvol en zeker voor een oudere dame.
Dat tikken is voor mn moeder ook een teken dat de nagels van haar kar geknipt moeten worden omdat ze anders in gaan groeien.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

schoenklomp schreef:Is het verstandig om bij haar, gezien haar hoogbejaarde leeftijd, zelf te knippen of kan ik dit beter door de dierenarts laten doen?
Het ligt er maar net aan of je het zelf durft te doen. Ik doe het bij mijn hond wel zelf, maar de katjes pikken het niet als ik bij hen wil proberen. Daarom laat ik de dierenarts altijd even kijken of het nodig is tijdens het geven van de enting en de algehele check. Soms is dat wel het nodig, soms ook niet. Ik hoor Barrel ook tikken op het laminaat, heb haar nageltjes dus even door de dierenarts laten bekijken toen ik er was voor de enting etc. maar hij vond het dit keer niet nodig ;-) .

Als je zelf niet durft, net als ik :grin: , dan zou ik er ook een combi-bezoek van maken.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Er zijn voor en tegenstanders betreffende het nagels knippen, niets mis mee, een discussie is gezond :-)

Maar goed, de voorpootjes zullen denk nimmer een knipbeurt nodig hebben, maar de achterpootjes....
Ik heb het dan over de binnenkat uiteraard en vrijgezel zeg maar,
Ik heb Appie onlangs bij de DA gebracht ivm voedselallergie en zij heeft toen ook de nagels geknipt, alle 4 de pootjes, achteraf bezien was ik er wel blij mee, daar hij de komende tijd nog wel eens zou kunnen blijven krabben en met lange achternagels zag ik al een bloedig beeld verschijnen.
Hij krabt al iets minder en ik denk dankzij de kortere nagels dat de schade beperkt is gebleven.

Maar in de discussie zelf heb ik nog geen antwoord gevonden op de vraag om de hoeveel tijd je de achterpootjes zou kunnen laten knippen. 2 maanden ....etc etc...
Plaats reactie