Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

hihihi.....ga eens ramen wassen buiten......aan de binnenkant vliegen ze de spons achterna als een zottekop 8-)
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Koop een hengel met een muisje of iets eraan! Dat vinden ze prachtig! Een laserlampje heeft ook vaak erg leuk resultaat!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Ik heb net een boekje gekocht met allemaal leuke ideeën voor spelletjes met je kat. "De allerleukste kattenspelletjes" door Gabriele Linke-Grün uitgegeven bij Deltas. ISBN 978-90-447-1353-4 Gekocht bij De Standaard Boekhandel. Er staan allerlei spelletjes in voor zelf met je kat te spelen: muizenhengel, lichtje (wel oppassen als je een laserlampje gebruikt, is schadelijk als je er (per ongeluk) mee in de ogen schijnt), zelf hengeldoosjes maken, je kat trucjes leren, enz.

Alle spelletjes zijn gebaseerd op de natuurlijke jachttechnieken die katten gebruiken. Zo vond ik het idee van een bokaal met een nepvisje (kurk van wijnfles of zoiets) om te vissen heel erg leuk. Ga ik eens proberen. Geeft een hoop geklieder, maar bon, ik denk dat er eentje wel voor te vinden is hier. Een doos met herfstbladeren zou ook heel leuk zijn. En met dozen kun je echt eindeloos spelplezier garanderen.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

We hebben sinds kort een zacht muisje dat geluid maakt als het bewogen wordt. Gizmo vind het práchtig! Geen idee hoe het werkt, maar het zíet er ongevaarlijk uit. Gekocht bij de Animo.

Wees voorzichtig met lasers trouwens, níet mee id ogen schijnen!
Wat 3 vd 5 hier érg leuk vinden, alhoewel het niet écht een 'speeltje'is: de brievenbus open zetten!? Ze ziten soms met z'n 3-en ervoor naar buiten te loeren. Is kennelijk nét iets leuker nog dan door een raam kijken. Heb er wel hor voor gedaan tegen wespen ed die anders misschien erin kunnen.

EDIT 12 nov.
Net óók dat boek gekocht, de allerleukste kattenspelletjes. Meeste is bekend , maar paar ideeen vond ik wel leuk: zelf speelhol maken mbv grote doos, én soort vissekom met speeltjes erín (drijvend dus), balletjes vb.
Ze zijn hier ook verzot op balletjes van alufolie, maar alléén onderbegeleiding ( al raken ze soms zoek..). Die stokken inderdaad alléén onder begeleiding hier! Die veerstokken vinden ze óók leuk. Die muisjes en balletjes liggen gewoon continue in huis (muisjes zonder oogjes ed). Die veerstokken óók. Ik hang ook weleens iets aan de deurkruk, maar max 5cm touw, zodat ophanging oid niet kan. Als de zon op je horlogen schijnt, geeft óók leuk schijnsel op de muur. Die opwindmuizen zijn hier zo stuk. Of ze hebben een afwijking (draaien rondjes). Sommige katten vinden die filmrolkokertjes leuk. Die folieballetjes kúnnen ze ook van eten, net als die alufolieballetjes.
Ik wil nog eens een radiografisch bestuurbaar autootje kopen, goedkoop, en daar muis aan hangen oid, lijkt me lachen!
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Al het " dure speelgoed " weegt niet op tegen een simpel propje papier :-)
Heb paar speeltjes voor Appie, heeft er 1 keer een blik op geworpen, effe aangeraakt en stukje verschoven...nah..is niks...
Een geschreven memootje weg willen gooien, dus propje van gemaakt...zit ie ineens pal naast me....ja..ik hoorde papier kraken...enne, wat ga je daarmee doen ?
Vooruit, je mag hem effe hebben...niet dus...hij is nu al bijna een half uurtje ermee aan het rennen, schuiven, onder de kast vandaan aan het halen en er weer achter aan.
Hij ligt nu afgepeigerd onder de tafel bij te komen.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door Leonie89 »

onze Benthe heeft een tassen- en schoenentic.. vooral schoenen met veters en riempjes zijn favoriet.. gelukkig laat ze alles heel.. tassen springt ze in en uit en onderzoekt ze op leuke sluitingen zoals riempjes en ritsen.. ook hier laat ze alles heel..
katronnen dozen zijn ook leuk.. erin, eruit, knaag, knaag, spieken door een gaatje.. alles wat eigenlijk niet voor haar bedoeld was is leuk.. de speciaal gekochte muizen laat ze liggen..
wat ze wel leuk vindt is zo'n stokje met een slinger.. dan wordt ze helemaal lijp.. ze spingt enorm moog en met allerlei bogen.. we heeft ze het belletje dat onderin zat kapot gekauwd.. die heb ik er maar uitgehaald.. 2 dagen lang gecheckt of ze al haar tanden nog wel had.. gelukkig wel.. voor de rest lijkt me het een veilig ding..
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door jobey »

de simpele muisjes die je bijvoorbeeld in het kittenpakket van whiskas kreeg zijn hier ook erg populair!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
cujogigi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2008 20:23

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door cujogigi »

Hallo allemaal!~

Ik heb denk ik heel creatieve katten haha.. ik heb een muis en en een balletje van schuim. De rest hebben ze allemaal zelf bedacht!


Gigi neemt heel vaak veren van duiven mee naar binnen en daar speelt ie dan mee.. soms liggen er zo'n 10 stuks en de week erna zijn ze allemaal verdwene :???:

Cujo is dol op aluminum folie.. daar maak ik propjes van en gooi ze door de kamer die komt ze dan weer heel lief terug brengen!

Voor de rest spelen ze met vannalles wat ze vinden.. dopjes kurkjes touwtjes. Nog nooit een ongelukje gebeurt (klop klop)

Weten jullie trwouens of het slecht is die duiven veren? heb als kind altijd geleerd dat je er ziek van kunt worden!


groetjes
Die niet van dieren houdt, kan ook niet van mensen houden
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door Leonie89 »

inmiddels heeft Benthe alweer 3 van die stokken met een touwtje met onderaan iets (veertjes, touwtjes enz) versleten.. we bergen em nu s nachts op in de kledingkast..
we hebben een nieuw speeltje gekocht dat inmiddels ook al s nachts naar de kladingkast is verbannen wegens overlast s nachts :p
het is een beugel die je aan de deurpost boven de deur kunt klemmen.. daar zit een elastiek aan met onderaan een kip (denken we :p) waar denk ik kattenkruid ofzo in zit, want ze wordt er helemaal lijp van.. alleen heeft ze het ding de eerste nacht al opengebroken dus dat spul (soort kleine steentjes) komt er steeds uit als ze ermee speelt.. en wie mag dat weer opruimen :P)
van het geluidje wat het ding maakt en het geluid van de kip die tegen de deurpost aan slaat konden we niet slapen en dus ligt het nachts in de kast..
ook overdag zijn we niet veilig.. gisteren sloeg dat ding bijna tegen mij aan terwijl ik rustig op de bank achter de laptop zat..
conclusie: veilig?? voor katten denk ik wel, zeker onder begeleidig. voor mensen NEE
leuk?? jazeker!! ze is er gek op!!
Gebruikersavatar
Sharena
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2008 15:09

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door Sharena »

Ik had een hele mooie klimpaal met speelgoedje eraan gekregen van mn broer (49 euro in de betere dierenzaak)
Ga je ervanuit dat het veilig is toch?
Niet dus!!

de eerste dag al hing Dribbel haarzelf op aan dat klote elastiekje ze bleef stil hangen en deed geen enkele moeite zichzelf te bevrijden :shock:

voor mij maar een optie de schaar erin !!
ze zouden het gewoon niet zo mogen afleveren !!! of er duidelijke een waarschuwing bij geven.
maar eigenlijk vind ik dat het verboden moet zijn!

overigens is Dribbel een kitten van bijna 5 weken
Haar verhaal tik ik wel op de juiste topic
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door Leonie89 »

ja die elastiek dingen zijn gevaarlijk, vind ik..
Benthe mag er alleen mee spelen onder toezicht.. alle speeltjes worden s nachts veilig opgeborgen (is nog een hele zoektocht soms s avonds)
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door evaleeuw »

Ari speelt erg graag met haar rinkelmuisje, muizen die geen geluid maken zijn zooooooooooo 2006 :lol: ! Verder zijn schoenendozen en tassen erg favoriet. Wat ze ook helemaal te gek vindt: in een tas kruipen, door mens opgetild worden in de tas en zachtjes heen en weer wiegen! Maffe kat... :roll:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door jobey »

hier zijn de muizen ook zwaar favoriet, ik wordt al boos aangekeken door de 2 als er weer eens geen muizen op de grond liggen. En omdat ze hier nogal makkelijk onder de bank willen, heb ik dus ook een arsenaal aan muizen omdat ik geen zin heb elke dag op de grond te liggen om muizen te vissen :lol: .
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door Leonie89 »

haha, ik heb de muizen uit huis verbannen.. ze zijn favoriet, ook bij onze poes, maar baasje heeft geen zin om elke dag overal halve muisjes te vinden.. Benthe wordt helemaal lijp van muisjes en scheurt ze kapot en sabbelt dan op delen.. op een gegeven moment had mevrouw een groene tong van een van de muisjes.. voor mij een teken dat die dingen verbannen worden..
balletjes speelt ze ook mee, net zo fanatiek, maar die hoeven blijkbaar niet dood..
muisjes het huis uit, balletjes erin :)
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: Veilige en minder veilige speeltjes voor je katten.

Bericht door fazerdriver »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en las alle verhalen over de speeltjes.
Ik heb zelf 2 kittens van nu 5 maanden oud (Bengel en Kwibus).

Hun favoriete speeltjes zijn de muizen (en dan alleen maar zwarte of grijze, andere kleuren laten ze links liggen :!: :?: ).
Ook balletjes zijn zeer favoriet en dan vooral balletjes die veel herrie maken haha.
Had ze een balletje gegeven met daarin weer 6 kleine balletjes, maar die lag vanmorgen (7 uur, de buren zullen blij zijn geweest) na een half uurtje spelen in 2 stukken in de gang. Heb 5 van de 6 balletjes terugkunnen vinden. Deze krijgen ze dus niet meer.
Verder heb ik zo'n tuimelaar met daarop een ijzerenstaafje met bovenop een muizenkopje. Ook deze vinden ze erg leuk. (de oortjes waren er wel binnen no time afgekauwd, maar de rest blijft prima zitten).
Maar het allerleukste is toch wel elkaar achterna zitten het hele huis door. Ze vliegen echt letterlijk vanaf de zolder de trappen af door het kattenluik de kamer in over de banken en dan nog via de krabpaal weer terug naar boven. Een hoop herrie maar wel leuk om te zien.

Groetjes,
Karin
Gesloten