Agressie naar mensen
-
- Kitten
Oei, vergeten bij te vermelden dat we Musti uiteraard niet oppakken. Gewoon het nekvel ff stevig vasthouden zodat ie een beetje kalmeert. Daarna op de goede manier oppakken.
Je mag inderdaad een volwassen kat nooit bij zijn nekvel optillen.
Dat ze compleet verlamd raken lijkt me een beetje kort door de bocht. Het klopt dat kittens verstijven (zoals ze dat dan in mooie vaktermen noemen) maar volgens mij is het meer een ontspannen van hun spieren. Als Muqti wil, kan hij nog steeds spartelen, alleen kan hij daar niet bij mijn hand. Na een half minuutje is hij terug rustig en kan je hem gewoon terug oppakken. Volgens de da die Woefie met haar staart behandelde was dit inderdaad een goede manier (en een heel veilige manier) om de kat in kwestie rustiger te krijgen. Zodat hij de nodige onderzoeken kon doen.
Je mag inderdaad een volwassen kat nooit bij zijn nekvel optillen.
Dat ze compleet verlamd raken lijkt me een beetje kort door de bocht. Het klopt dat kittens verstijven (zoals ze dat dan in mooie vaktermen noemen) maar volgens mij is het meer een ontspannen van hun spieren. Als Muqti wil, kan hij nog steeds spartelen, alleen kan hij daar niet bij mijn hand. Na een half minuutje is hij terug rustig en kan je hem gewoon terug oppakken. Volgens de da die Woefie met haar staart behandelde was dit inderdaad een goede manier (en een heel veilige manier) om de kat in kwestie rustiger te krijgen. Zodat hij de nodige onderzoeken kon doen.
Mijn vriendin heeft vorige week ook een katje van iemand bij haar in huis genomen. Puma is 2 maanden oud en een zeer actieve kat.
Nu de ene moment kan je ze gewoon oppakken en spint ze in je armen en de andere moment hangt ze dus aan je trui en springt ze naar je hand alsof ze op jacht is...
Ze woont nu bijna een week bij m'n vriendin en dat blijft maar duren...
Ik dacht: dit is misschien wel normaal in't begin. Zo'n katje moet aan de omgeving wennen en de omgeving ook ontdekken...
Maar ze blijft maar rondrennen en overal achter kruipen en ook nog steeds krabben en bijten als je je hand wat te snel beweegt.
Is dit normaal en hoe kan je dit "verhelpen"?
Nu de ene moment kan je ze gewoon oppakken en spint ze in je armen en de andere moment hangt ze dus aan je trui en springt ze naar je hand alsof ze op jacht is...
Ze woont nu bijna een week bij m'n vriendin en dat blijft maar duren...
Ik dacht: dit is misschien wel normaal in't begin. Zo'n katje moet aan de omgeving wennen en de omgeving ook ontdekken...
Maar ze blijft maar rondrennen en overal achter kruipen en ook nog steeds krabben en bijten als je je hand wat te snel beweegt.
Is dit normaal en hoe kan je dit "verhelpen"?
Ik sluit me aan bij Muis. Bij het nekvelletje pakken laat ik liever aan de moeder over zolang we het over een kitten hebben. Bij een volwassen kat zou ik het zelfs niet in mijn hoofd halen
Afleiding lijkt mij altijd beter als een lijflijke "straf"
Overigens herken ik dit gedrag wel van 1 van mijn eigen kittens, maar na "de pubertijd" is dit gedrag wel vanzelf over gegaan, hoor.
Afleiding lijkt mij altijd beter als een lijflijke "straf"
Overigens herken ik dit gedrag wel van 1 van mijn eigen kittens, maar na "de pubertijd" is dit gedrag wel vanzelf over gegaan, hoor.
Daantje en B-kwintet
'Geweld eindigt waar respect begint'
-
- Kitten
Hey, ik til Musti niet aan zijn nekvel op. Dat zou hij trouwens nooit toestaan ook. Ik hou hem daar gewoon ff mee vast. En dat doe ik enkel als ik hem moet oppakken als hij weer eens "het zot" heeft. Hij is dan echt niet te houden, speelt met alles, ook met handen als die in de buurt komen. Hij gaat er dan echt voor op zijn rug liggen en graait met zijn voorpootjes. Heel grappig, maar niet als hij in zijn kenneltje moet of als tie op een plek ligt waar ik hem ff af wil (boven op de tafel of zo) of als ik denk ik een wondje of zo gezien te hebben dat ik beter wil bekijken. Musti is dan gewoon niet meer te kalmeren. Als je hem dan een half minuutje (maximum) zijn nekvel vasthoudt (terwijl meneer gewoon nog in zijn speelhouding ligt) kalmeert hij wel. Is volgens mij vriendelijker dan met een handdoek of wat dan ook proberen. Dan wordt meneer nog onhandelbaarder.
Van zodra hij terug rustig is, laat ik hem ook meteen los.
Dierenartsen gebruiken die methode trouwens ook. Toen Woefie met haar staart zat, heeft ze redelijk veel bezoekjes aan de da gebracht en die vroeg meteen om haar stevig bij haar nekvel vast te houden. Je merkte meteen dat ze zich dan meer ontspande en zich beter liet betasten om te zien of er nog andere breuken waren. We hebben toen nog gevraagd waarom en het antwoord was "poezen worden er doorgaans rustiger van".
Van zodra hij terug rustig is, laat ik hem ook meteen los.
Dierenartsen gebruiken die methode trouwens ook. Toen Woefie met haar staart zat, heeft ze redelijk veel bezoekjes aan de da gebracht en die vroeg meteen om haar stevig bij haar nekvel vast te houden. Je merkte meteen dat ze zich dan meer ontspande en zich beter liet betasten om te zien of er nog andere breuken waren. We hebben toen nog gevraagd waarom en het antwoord was "poezen worden er doorgaans rustiger van".
Oh maar Lies, ik bedoel jou ook niet persoonlijk, hoor. Ik doe het zelf gewoon niet bij de katjes . Maar iedereen heeft zo ook een eigen methode, natuurlijk .
De hond pak ik wel bij het nekvel als ze iets doet wat echt niet mag. Gelukkig is dat niet al te vaak, maar soms is het wel even nodig.
De hond pak ik wel bij het nekvel als ze iets doet wat echt niet mag. Gelukkig is dat niet al te vaak, maar soms is het wel even nodig.
Daantje en B-kwintet
Nu, af en toe heeft de kitten van m'n vriendin wel iets raars... (of da da raar is weet ik niet)
Dan staat zijn haar recht op op z'n rug en staat z'n staart recht omhoog en loopt hij achter alles aan dat beweegt en krabt naar alles, springt naar alles en bijt dan ook.
We mogen dan met twee ni echt veel bewegen of hij hangt aan onze kleren...
Wat doe je daar tegen?
We hebben wel gehoord van een vriend dat je een krant op rolt en als je kat iets verkeerd doet dat je een klop op de grond naast de kat geeft... of een tikje met je vingers op 't kopje...
Mag dat,
Dan staat zijn haar recht op op z'n rug en staat z'n staart recht omhoog en loopt hij achter alles aan dat beweegt en krabt naar alles, springt naar alles en bijt dan ook.
We mogen dan met twee ni echt veel bewegen of hij hangt aan onze kleren...
Wat doe je daar tegen?
We hebben wel gehoord van een vriend dat je een krant op rolt en als je kat iets verkeerd doet dat je een klop op de grond naast de kat geeft... of een tikje met je vingers op 't kopje...
Mag dat,
- Admin
- Administrator
- Contacteer:
Lijfelijke straffen zijn geen goed idee. Het lijkt er meer op of de kat teveel energie heeft. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is, maar het zal al een hoop schelen als de kat zijn energie in andere dingen kwijt kat, zoals met speeltjes. Sommige katten kunnen prima alleen spelen met een propje papier, andere katten moet je echt in beweging krijgen met een touwtje, dus zelf met de kat spelen.
Dat leidt ook de aandacht af van het spelen met handen, voeten of benen.
Ook voer heeft er mee te maken. Een binnenkat zal minder energie nodig hebben dan een buitenkat, pas daar het voer op aan als het kitten een kat is.
Gaat de kat onder het spelen met een touwtje over op 'spelen' met je handen (wat meestal auw betekent), zeg dan luid NEE, stop dan onmiddelijk met spelen en negeer het dier een poosje. In niet al te lange tijd associeert de kat dat met elkaar en weet dat krabben resulteert in stoppen met spelen. Na een tijdje is dan zelfs NEE zeggen al voldoende.
Kittens zijn op zichzelf al ongeleide projectielen en de ene minuut razen ze als een gek door de kamer en de volgende minuut liggen ze in coma. Druk gedrag hoort daar ook bij en kan voortduren tot na de castratie (6, 7 of 8 maanden oud).
Dat leidt ook de aandacht af van het spelen met handen, voeten of benen.
Ook voer heeft er mee te maken. Een binnenkat zal minder energie nodig hebben dan een buitenkat, pas daar het voer op aan als het kitten een kat is.
Gaat de kat onder het spelen met een touwtje over op 'spelen' met je handen (wat meestal auw betekent), zeg dan luid NEE, stop dan onmiddelijk met spelen en negeer het dier een poosje. In niet al te lange tijd associeert de kat dat met elkaar en weet dat krabben resulteert in stoppen met spelen. Na een tijdje is dan zelfs NEE zeggen al voldoende.
Kittens zijn op zichzelf al ongeleide projectielen en de ene minuut razen ze als een gek door de kamer en de volgende minuut liggen ze in coma. Druk gedrag hoort daar ook bij en kan voortduren tot na de castratie (6, 7 of 8 maanden oud).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
- Poezebal
- Panter
- Contacteer:
Eeeh wij hadden er een van 15 die daar op die leeftijd nog steeds last van hadKittens zijn op zichzelf al ongeleide projectielen en de ene minuut razen ze als een gek door de kamer en de volgende minuut liggen ze in coma. Druk gedrag hoort daar ook bij en kan voortduren tot na de castratie (6, 7 of 8 maanden oud).
Ik ben in vorm . Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Als je kat bijt, maak dan het geluid van een gewonde kat en trek daarna je hand weg. Slaan heeft een averechtse werking. Als de kat blijft bijten en je wilt het echt niet, probeer dan wat peper op je hand te doen. Meestal is het dan wel afgelopen.
Het bijten van een kat kan ook een liefdesverklaring zijn. Bevriende soortgenoten worden ook door pittige beetjes uitgedaagd om te spelen of om elkaar te wassen. Tijdens het wassen wordt ook vaak in de vacht gebeten. Als je niet reageert, is de lol er gauw af. Als je kat er toch mee door blijft gaan, kroel hem dan in de nek. Het bijten is dan direct afgelopen. Een speelgoedbeest wil ook wel eens helpen.
Het bijten van een kat kan ook een liefdesverklaring zijn. Bevriende soortgenoten worden ook door pittige beetjes uitgedaagd om te spelen of om elkaar te wassen. Tijdens het wassen wordt ook vaak in de vacht gebeten. Als je niet reageert, is de lol er gauw af. Als je kat er toch mee door blijft gaan, kroel hem dan in de nek. Het bijten is dan direct afgelopen. Een speelgoedbeest wil ook wel eens helpen.