Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

Bericht door joandijkstra »

als je een kat goed bij het nekvel pakt, verlammen de spieren
ze kan dan niks meer doen
en ze voelt ook niks
geldt ook voor konijnen bijvoorbeeld
je kunt dan ook een pil achter in het bekje gooien
die krijgt ze niet meer weg
die moet ze gewoon doorslikken
makkelijke truuk toch?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien lukt dit bij kittens, maar bij zware katten zou ik dit zelf niet doen, want dan ben ik veel te bang dat door het gewicht de nekvel scheurt. Dat gebeurt wel eens als mensen proberen een zwaar dier zo op te pakken zonder het verder te ondersteunen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Oei, vergeten bij te vermelden dat we Musti uiteraard niet oppakken. Gewoon het nekvel ff stevig vasthouden zodat ie een beetje kalmeert. Daarna op de goede manier oppakken.

Je mag inderdaad een volwassen kat nooit bij zijn nekvel optillen.

Dat ze compleet verlamd raken lijkt me een beetje kort door de bocht. Het klopt dat kittens verstijven (zoals ze dat dan in mooie vaktermen noemen) maar volgens mij is het meer een ontspannen van hun spieren. Als Muqti wil, kan hij nog steeds spartelen, alleen kan hij daar niet bij mijn hand. Na een half minuutje is hij terug rustig en kan je hem gewoon terug oppakken. Volgens de da die Woefie met haar staart behandelde was dit inderdaad een goede manier (en een heel veilige manier) om de kat in kwestie rustiger te krijgen. Zodat hij de nodige onderzoeken kon doen.
Den Bob
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:08

Bericht door Den Bob »

Mijn vriendin heeft vorige week ook een katje van iemand bij haar in huis genomen. Puma is 2 maanden oud en een zeer actieve kat.
Nu de ene moment kan je ze gewoon oppakken en spint ze in je armen en de andere moment hangt ze dus aan je trui en springt ze naar je hand alsof ze op jacht is...

Ze woont nu bijna een week bij m'n vriendin en dat blijft maar duren...
Ik dacht: dit is misschien wel normaal in't begin. Zo'n katje moet aan de omgeving wennen en de omgeving ook ontdekken...
Maar ze blijft maar rondrennen en overal achter kruipen en ook nog steeds krabben en bijten als je je hand wat te snel beweegt.

Is dit normaal en hoe kan je dit "verhelpen"?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ja dat is vrij normaal voor een kitten ;-) Wat kan helpen is het katje op dat moment een speeltje aan te bieden. Dan kan hij/zij alle energie daarop los laten.

Succes!!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik sluit me aan bij Muis. Bij het nekvelletje pakken laat ik liever aan de moeder over zolang we het over een kitten hebben. Bij een volwassen kat zou ik het zelfs niet in mijn hoofd halen ;-)
Afleiding lijkt mij altijd beter als een lijflijke "straf" ;-)

Overigens herken ik dit gedrag wel van 1 van mijn eigen kittens, maar na "de pubertijd" is dit gedrag wel vanzelf over gegaan, hoor.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

Bericht door joandijkstra »

toch....
als je kat een pil wil geven die ze niet lust
nekvel beet, pootjes ondersteunen, hoofdje achterover trekken, dan gaat het bekje vanzelf open, pil erin en ze slikt vanzelf
niks mis mee
de kat weet van niks meer
knuffelen......en maanden niet meer zwanger :grin:
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hey, ik til Musti niet aan zijn nekvel op. Dat zou hij trouwens nooit toestaan ook. Ik hou hem daar gewoon ff mee vast. En dat doe ik enkel als ik hem moet oppakken als hij weer eens "het zot" heeft. Hij is dan echt niet te houden, speelt met alles, ook met handen als die in de buurt komen. Hij gaat er dan echt voor op zijn rug liggen en graait met zijn voorpootjes. Heel grappig, maar niet als hij in zijn kenneltje moet of als tie op een plek ligt waar ik hem ff af wil (boven op de tafel of zo) of als ik denk ik een wondje of zo gezien te hebben dat ik beter wil bekijken. Musti is dan gewoon niet meer te kalmeren. Als je hem dan een half minuutje (maximum) zijn nekvel vasthoudt (terwijl meneer gewoon nog in zijn speelhouding ligt) kalmeert hij wel. Is volgens mij vriendelijker dan met een handdoek of wat dan ook proberen. Dan wordt meneer nog onhandelbaarder.
Van zodra hij terug rustig is, laat ik hem ook meteen los.

Dierenartsen gebruiken die methode trouwens ook. Toen Woefie met haar staart zat, heeft ze redelijk veel bezoekjes aan de da gebracht en die vroeg meteen om haar stevig bij haar nekvel vast te houden. Je merkte meteen dat ze zich dan meer ontspande en zich beter liet betasten om te zien of er nog andere breuken waren. We hebben toen nog gevraagd waarom en het antwoord was "poezen worden er doorgaans rustiger van".
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je hebt gelijk dat veel dierenartsen de nekvel-methode gebruiken, dat doet mijn dierenarts ook en het werkt heel goed. Zelf gebruik ik deze methode niet, maar als je weet wat je doet dan lijkt het me wel een veilige methode.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Oh maar Lies, ik bedoel jou ook niet persoonlijk, hoor. Ik doe het zelf gewoon niet bij de katjes ;-) . Maar iedereen heeft zo ook een eigen methode, natuurlijk ;-) .
De hond pak ik wel bij het nekvel als ze iets doet wat echt niet mag. Gelukkig is dat niet al te vaak, maar soms is het wel even nodig.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Den Bob
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:08

Bericht door Den Bob »

Nu, af en toe heeft de kitten van m'n vriendin wel iets raars... (of da da raar is weet ik niet)

Dan staat zijn haar recht op op z'n rug en staat z'n staart recht omhoog en loopt hij achter alles aan dat beweegt en krabt naar alles, springt naar alles en bijt dan ook.

We mogen dan met twee ni echt veel bewegen of hij hangt aan onze kleren...

Wat doe je daar tegen?

We hebben wel gehoord van een vriend dat je een krant op rolt en als je kat iets verkeerd doet dat je een klop op de grond naast de kat geeft... of een tikje met je vingers op 't kopje...
Mag dat,
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Lijfelijke straffen zijn geen goed idee. Het lijkt er meer op of de kat teveel energie heeft. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is, maar het zal al een hoop schelen als de kat zijn energie in andere dingen kwijt kat, zoals met speeltjes. Sommige katten kunnen prima alleen spelen met een propje papier, andere katten moet je echt in beweging krijgen met een touwtje, dus zelf met de kat spelen.
Dat leidt ook de aandacht af van het spelen met handen, voeten of benen.

Ook voer heeft er mee te maken. Een binnenkat zal minder energie nodig hebben dan een buitenkat, pas daar het voer op aan als het kitten een kat is.

Gaat de kat onder het spelen met een touwtje over op 'spelen' met je handen (wat meestal auw betekent), zeg dan luid NEE, stop dan onmiddelijk met spelen en negeer het dier een poosje. In niet al te lange tijd associeert de kat dat met elkaar en weet dat krabben resulteert in stoppen met spelen. Na een tijdje is dan zelfs NEE zeggen al voldoende.

Kittens zijn op zichzelf al ongeleide projectielen en de ene minuut razen ze als een gek door de kamer en de volgende minuut liggen ze in coma. Druk gedrag hoort daar ook bij en kan voortduren tot na de castratie (6, 7 of 8 maanden oud).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Kittens zijn op zichzelf al ongeleide projectielen en de ene minuut razen ze als een gek door de kamer en de volgende minuut liggen ze in coma. Druk gedrag hoort daar ook bij en kan voortduren tot na de castratie (6, 7 of 8 maanden oud).
Eeeh wij hadden er een van 15 die daar op die leeftijd nog steeds last van had :icon_shifty: :lol:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik bedoelde eigenlijk dat dat drukke ADHD-gedrag gewoonlijk minstens tot even na de castratie duurt. Uitzonderingen zijn er altijd :-D
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
ankalina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:56
Locatie: groningen

Bericht door ankalina »

Als je kat bijt, maak dan het geluid van een gewonde kat en trek daarna je hand weg. Slaan heeft een averechtse werking. Als de kat blijft bijten en je wilt het echt niet, probeer dan wat peper op je hand te doen. Meestal is het dan wel afgelopen.

Het bijten van een kat kan ook een liefdesverklaring zijn. Bevriende soortgenoten worden ook door pittige beetjes uitgedaagd om te spelen of om elkaar te wassen. Tijdens het wassen wordt ook vaak in de vacht gebeten. Als je niet reageert, is de lol er gauw af. Als je kat er toch mee door blijft gaan, kroel hem dan in de nek. Het bijten is dan direct afgelopen. Een speelgoedbeest wil ook wel eens helpen.
Plaats reactie