Of autisme bij dieren echt bestaat is nooit bewezen, maar ik heb zelf thuis een poes van 13 jaar die dezelfde verschijnselen heeft zoals jij die beschrijft.
Ze is erg op haar rust gesteld en ze houdt absoluut niet van veranderingen, hoe klein ook, daar reageert ze heel gestresst op (met wildplassen en terugtrekgedrag onder het bed). Verder is ze ook heel afstandelijk, ze wil bijna niet geaaid worden en ze komt niet op schoot. Alleen als het heel rustig in huis is en ik heel stil een boekje lees of tv kijk en dan schuin op de bank ga zitten komt ze heel eventjes in het holletje tussen mijn benen en de bank liggen.
Ik heb dan ook bijna nooit mensen over de vloer (ik ga gewoon naar hun toe

) en ik hou alles hetzelfde in huis en daar reageert ze goed op. Ook heb ik haar een tijdje Clomicalm gegeven toen ze zeer gestresst was, dat is anti-depressiva voor katten, en daar werd het ook wat beter van. Ze is altijd zo geweest van kitten af aan (ze wilde ook nooit spelen) zonder dat er ooit iets ergs is voorgevallen.
Ik weet niet of dit autisme is of dat ze gewoon een licht neutotische en afstandelijke kat is, maar ze is wel totaal anders dan gewone schuwe of wilde katten, ook reageer ze heel anders dan mijn hele sociale kater.
Het kan dus zijn dat jouw kat autistisch is, maar ze lijkt me ook dwangmatig gedrag vertonen en wat gestresst, want dat continue likken is daar een goed voorbeeld van.
Ik hoop dat je hier iets uit herkent en misschien zijn er nog wel meer mensen die een kat hebben die zeer op rust en regelmaat zijn gesteld en die wat tips en adviezen hebben. Er is een topic onder "gedrag en opvoeding" dat helemaal over autisme gaat, misschien heb je daar wat aan. Het is even zoeken en het heet "help, mijn kat is autistisch"of zoiets.
groeten,
Sandra