Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

komend weekend mag ik mijn kittens voor het eerst ontwormen. daar heb ik een pasta voor gekregen die Misty binnen moet krijgen en vervolgens de kittens het via de moedermelk binnen krijgen.

Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ze is niet echt een makkelijke tante :P

straks gaan alle 4 de kittens nog voor hun inentingen en een checkup voor ze naar hun nieuwe eigenaren gaan met een fotoboekje van iedere dag + inentings rapportjes :)
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wat wij doen met pilletjes: neem zo'n klein spuitje (5ml of wat is het), vraag er vb een aan je DA. Los vantevoren de pil op met klein beetje water in vb een eierdopje. Zuig nu het opgeloste pilletje in de spuit, en spuit dat in het bekje. Kán zelfs aan de zijkant, tussen de tanden, dan hoeft het bekje niet eens open!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

yana schreef:Wat wij doen met pilletjes: neem zo'n klein spuitje (5ml of wat is het), vraag er vb een aan je DA. Los vantevoren de pil op met klein beetje water in vb een eierdopje. Zuig nu het opgeloste pilletje in de spuit, en spuit dat in het bekje. Kán zelfs aan de zijkant, tussen de tanden, dan hoeft het bekje niet eens open!
Nog beter is dat pilletje in kattenmelk op te lossen, dan vinden ze het helemaal niet erg! (heb de test gedaan: met water en met melk: wat een verschil!)
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Hallo,

We hebben twee dagen terug een kitten uit het asiel gehaald en die is 21 augustus behandeld met stronghold tegen vlooien en wormen. In principe moet dit over een maand herhaald worden. Nu zag ik net een witte levende worm van +- 1 cm uit haar anus kruipen!! Moet ik nu eerder een kuurtje doen? We hebben ook al een oudere poes thuis, die zal dan ook wel alvast een kuurtje moeten krijgen zeker?
Zijn er nog bijwerkingen van Stronghold? onze oudere poes heeft nu namelijk ook antibiotica...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt bij katten en zeker bij kittens niet vlak achter elkaar Stronghold geven i.p.v. het gevaar van een overdosis, maar in dit geval lijkt het erop dat het niet goed gewerkt heeft, aangezien er een levende en geen dode (lint?)worm uitkwam.

Je moet bij kittens altijd extra voorzichtig zijn, dus je kunt beter even je dierenarts bellen om te vragen of je in dit geval al na 3 weken i.p.v. 4 weken een herhalingskuur mag geven.

Het is inderdaad een goed idee om de andere kat ook een kuur te geven aangezien wormen besmettelijk kunnen zijn (bijvoorbeeld via ontlasting op de kattenbak). Het is naar mijn weten niet gevaarlijk dit te geven tegelijkertijd met een AB-kuur, maar als je kat ernstig verzwakt of ziek is zou ik even wachten tot die kuur klaar is.

groeten,
Sandra
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik vond net trouwens in bed (bah, alles meteen in de was!) kleine bruine platte dingetjes, wat zijn dit ook alweer? Kwam het ergens tegen maar kan het niet meer vinden op het forum.
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Nog even een aanvulling, die kleine bruine dingen zien eruit als sesamzaadjes... iemand enig idee wat dit is? Stukjes dode worm of zo?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je vlooienpoep bedoeld ;-). Dat zijn zware spikkeltjes die je heel duidelijk op een lichte ondergrond kunt zien liggen.

groeten,
Sandra
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Volgens mij zijn ze dan groter dan een vlo zelf? Ze lijken op sesamzaadjes en hebben ook die afmeting. Op sommige zit een beetje wit?? :shock:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat witte zouden uitgescheide vlooieneitjes kunnen zijn (die later dan larven en uiteindelijk vlooien worden), tenzij ik er gigantisch naast zit :-)! Heb je misschien een foto voor ons? ;-)
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Tadaaa hoop dat het lukt...

Afbeelding

zo zien ze er dus uit, op sommige zit een klein beetje wit...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat zijn best grote stukjes! Het zouden ook uitgepoepte deeltjes lintworm kunnen zijn, aangezien een lintworm zich steeds aan de achterzijde vernieuwd en je laatst een stuk levende worm uit de anus van je kitten zag komen.

Hoe dan ook, ik denk dat het goed is om snel een herhalingskuur te geven en ik hoop dat je dierenarts dat ook een goed idee vindt.

groeten,
Sandra
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Heb net de dierenarts maar even gebeld.
Ze zei dat ze na die Strongholdkuur opnieuw een besmetting op heeft kunnnen lopen door vlooien en daardoor dus ook weer wormen. Omdat het een kitten is adviseerde ze inderdaad om het niet nu maar volgende week te herhalen.
Bedankt voor je advies!
zesjes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2007 20:44

Bericht door zesjes »

Misschien stom idee hoor, maar kan ze geen luizen hebben ofzo?
Dat het de neten ervan zijn?

Groet, Sannie
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Stomme vragen bestaan niet :)
Maar neten van luizen zitten echt aan haren geplakt en zijn heel klein (speldenknop). Althans bij mensen (helaas heeft mijn zoon het gehad :( ) Maar neem aan dat ze hetzelfde zijn als bij dieren.

Miepertje , ik zou wel in de gaten houden dat ze geen diaree krijgen. Dit kunnen ze krijgen bij een worm besmetting en ze kunnen er snel van uitdrogen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Plaats reactie