Leren buiten te plassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Aranea schreef: Beste Admin, is dit géén schelden?
Nee, dat is geen schelden, maar de mening van Sandy. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar schelden is het niet.
Kunnen mensen daar zelf niet over oordelen? Wat is er fout om andere mensen - zeker van dit forum - hun standpunt te vragen.
Dat mag, maar dan wel in het topic in kwestie en niet in de Babbelbox, waar men niet weet waar het over gaat. Mensen die hun standpunt duidelijk willen maken, komen het topic vanzelf tegen en zullen al dan niet hun mening geven. Het is niet de bedoeling dat 1 topic over het forum uitgesmeerd wordt, wat dus ook de reden is dat dubbele topics verplaatst of gesloten worden.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Natuurlijk kun je altijd van elkaar leren ;-) .

Maarrrrrrr.........

Ik vond de quote's die je aanhaalt in je laatste bericht alles behalve schelden, eerlijk gezegd.

Samenleven houdt niet in dat je geen rekening met je medemens hoeft te houden. Dit heeft m.i. niets te maken met verzuring, maar wel met respect voor anderen.

Natuurlijk moet je je dier de vrije natuur gunnen...... MITS daar de mogelijkheid voor is!! Niet alleen voor wat betreft je buren en andere buurtbewoners, maar ook voor de katjes zelf. Voor je het weet liggen ze onder een auto of iets dergelijks. De mogelijkheid tot DIE vrije natuur is voor de meesten van ons ver te zoeken, vrees ik :???: .

Instincten moet je zeker niet beknotten...... maak je eigen huis en tuin tot een speelparadijs bijvoorbeeld. Velen hier hebben hun tuin inderdaad kat-proof gemaakt, of er een goede ren in gemaakt. Zo hakt het bijltje aan twee kanten.... je bezorgt anderen geen last, de poezels hebben de ruimte en een frisse neus. Bovendien zijn ze veilig! En dat is iets wat voor veel van ons bovenaan in het lijstje staat.

Verder denk ik dat het goed is als mensen zelf de keuze maken om hier in dit topic te lezen. Ze moeten geen info krijgen via een algemene babbelbox waar ze verder niets mee kunnen ;-) . Als je standpunten van anderen wilt weten moet je er gewoon in dit topic om vragen, lijkt me.

Meid, geloof me...... je bent echt niet blij als er iets met je dieren zou gebeuren, hoor. Ik weet het uit eigen ervaring; de keuze om ze af te laten schieten of om ze te herplaatsen omdat 1 buurtbewoner de aanwezigheid van onze katten niet accepteerde. Ik hoop dat je het nooit mee hoeft te maken, het is vreselijk. Wie zegt je dat er niet zo een buurtbewoner is? Hij/zij gaat het je zelf niet vertellen, hoor!

Er is nog wel iets waarin ik duidelijk achter Sandy sta: je gaat heel erg gemakkelijk heen over het feit dat jouw katjes ook de dieren van anderen zouden kunnen doden. Je kan een konijntje wat gepakt werd niet zomaar vervangen, ook dit is een dier waar mensen van houden, net zoals als jij van je eigen diertjes houdt. Probeer je eens in te leven in dat gevoel, dat kun je nooit vergoeden met een geldbedrag of iets anders in die strekking.

Verder zou ik persoonlijk nooit een kat uit mijn tuin wegjagen door er stenen of iets dergelijks naar te gooien, daarvoor hou ik teveel van alle dieren, maar Sandy sprak ook in de term van "bij wijze van spreken" dus ik neem gewoon aan dat ze dat ook zo bedoelt ;-) . Zij ziet in haar tuin een kat waar niet naar omgekeken wordt, en ik kan me voorstellen dat je daar af en toe behoorlijk nijdig om kan worden.

Naar mijn idee valt en staat ieders mening ook vanuit de situatie waarin iemand zich begeeft ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Even los van de inhoud van de discussie over binnen- en buitenkatten, want dat is nu eenmaal een lastig onderwerp met vele voors en tegens, wil ik wel even dit kwijt over een paar van de opmerkingen van Sandy:

schelden is het inderdaad niet te noemen, maar echt vriendelijk kun je het, naar mijn mening, ook niet noemen, vooral niet aangezien het met name tegen een nieuwkomer op het forum is gericht:
sandy schreef:"O pardon, ik heb nergens gelezen dat het in overleg was gedaan. Wees dan wat duidelijker dan hoef ik geen suggesties te maken."

"Maar leuk is het niet als je op kosten word gejaagd omdat iemand vind dat een kat vrijheid moet hebben omdat het nou eenmaal zo hoort. Wat ook gelul is, een kat is gedomesticeerd en wennen echt wel aan beperkte vrijheid."

"En als die kat ons konijntje zou doodbijten kan ik je mededelen dat die kat dan echt een steen door dr kop krijgt. En ze mogen dan verhaal komen halen hoor, ze kunnen er net zo hard een flink pak slaag achteraan krijgen."

"Je mag me kortzichtig vinden hoor, dat interesseert me toch geen reet. Je ben echt niet de enige, ik durf te wedden dat er nog wel slechter over me gedacht word hier"

"Maar het word is een keer tijd dat jullie leren dat er grenzen zijn, en dat wij echt niet alles hoeven te accepteren van jullie zwervende katten."

"O bladibla wat voor taalgebruik, overdrijven is ook een vak hoor. Denk je echt dat ik onder de indruk ben van zulke dreigementen?"

"Denk niet dat dit mij zal tegenhouden om mijn dieren te beschermen. Dan moeten jullie maar is leren dat niet iedereen gediend is van jouw huisdier."

"Waarbij ook de verantwoordelijkheid komt dat je zorgt dat ze geen overlast veroorzaken, je bent niet alleen op de wereld namelijk. Kattenhaters worden niet geboren, die worden gemaakt door mensen zoals jullie."
Zullen we weer gewoon wat vriendelijke op elkaars mening reageren?

groeten,
Sandra
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Een pittige discussie als deze mag ik graag zien. Waarom zou je een topic daar om sluiten? We gaan toch geen mensen de mond snoeren om een mening?
Ik heb 4 katten, waar van 3 asielkatten die alle 3 gewend waren buiten te lopen (zo kwamen er ook 2 in het asiel, verwaarloosd en zwervend gevonden).
Nu bij ons blijven ze alle 4 binnen en in een grote ren die direct aansluit op onze achterdeur. De ren is 6 x 3 groot en als ze in pension gaan in onze vakantie hoor ik daar dat ze zelden zo'n relaxte groep katten hebben meegemaakt, dus ongelukkig zijn ze er niet om dat ze niet buiten mogen komen.
IK heb namelijk gekozen voor katten en niet mijn buurt. Want overlast veroorzaken ze hoe dan ook. Ik wil zelf ook geen vreemde kat in mijn bed, keuken of waar dan ook vinden als ik de deuren en ramen open heb staan. En als ik in de tuin werk, wil ik ook niet in kattenpoep graaien.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Daantje,

Voor alle duidelijkheid durf ik te beweren toch wel iets van katten te weten. Al 40 jaar leef ik samen met mijn katten en heb al heel wat meegemaakt - ook in de strekking van goede en kwade buren.

Mij gaat het erom dat je een kat (per definitie toch een roofdier) de vrijheid moet gunnen. Ik weet wel dat elke kat zijn/haar eigen karakter heeft. Manon is bijvoorbeeld bij ons niet weg te slaan. Zij gaat samen met ons naar buiten en gaat samen met ons naar binnen. Ze wil in onze buurt blijven. Ik denk zelfs dat ik met een leiband met haar een wandeling kan gaan maken (alleen het zicht al :-P

Nerrivik daarentegen breekt het kot af als ze niet naar buiten mag voor enkele dagen. Die kat zou tenonder gaan aan een gevangenschap (of beperkte gevangenschap). Zij heeft ook nood aan haar wandeling elke dag. Dat ze daarbij overlast kan veroorzaken ben ik terdege van bewust. En als het zover komt zal ik ook voor deze kosten opdraaien. Maar haar deze vrijheid onthouden?

Ik weet tevens dat je de omgeving (natuur) en buurt (mensen) moet hebben om je dit te kunnen veroorloven. Daar spreken we dan over de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als hij of zij weet dat ze die omgeving en buurt niet kan geven, moet je bijvoorbeeld zo'n kat die de ruimte nodig heeft niet in huis halen.

Het verhaal van die doodgebeten konijntjes! Natuurlijk is dit erg voor die eigenaar. Maar we hebben het hier wel over enkele natuurwetten niet. Een kat is een roofdier. Een klein konijntje, een vogeltje, een molletje, een muisje,... zijn allemaal lekkernijen voor die kat. Als ik zo'n konijntjes vrij laat rondlopen in mijn tuin weet ik dat het een risico is.

Ik hou van kleine vogeltjes die mij 's morgens wakker tsjilpen. Maar als ik opsta en de kamer ligt vol met pluimen en er ligt een lijkje op de mat, denk ik ook eerst 'ocharme'. Maar mijn kat heeft dit wel gaan vangen voor mij - een lekker ontbijtje :???:

Natuurlijk beloon ik haar hiervoor. Dat beest heeft gedaan en gehandeld volgens zijn/haar aard.

En nogmaals! Als een buur mij boos komt mededelen dat zijn biefstuk is gestolen door mijn kat omdat deze op een bord achter zijn open raam stond, zal ik de buur met plezier een nieuwe biefstuk betalen. Het verhaal met het konijntje ligt inderdaad moeilijker en ik kan ook alleen maar de kosten van zo'n konijntje terugbetalen.

Maar dieren zijn nu eenmaal dieren. Ik vloek ook omdat de vogels mijn ramen weer hebben besmeurd. Maar daarvoor ga ik nog niet op vogels gaan jagen. Ik vloek ook omdat de merels mijn kersenboom weer hebben geplunderd. Ik vloek ook omdat een andere kater mijn buxusboompjes besproeien en vernielen. Maar ik verwijt hen dit niet. Nooit gedaan en ik zal er ook niet mee beginnen.

Wel kan je met bepaalde maatregelen heel wat voorkomen.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Areane; volledig mee eens.
:eclap:
Kan iemand mij het konijnenverhaal uitleggen? Want ik begrijp niet hoe een kat een tam konijn vangt, tenzij het konijn in een open grasren buiten zit zonder begeleiding wat op zich al niet handig is want daar zijn ze zo uitgesprongen/gegraven.

Het enige andere dat ik kan bedenken is dat een kat in een vreemd huis een loslopend konijn te pakken krijgt... Misschien een beetje naief van mij, maar dat lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijk....

Wilde konijntjes is wat anders natuurlijk, maar daar ging het in deze discussie niet om.

Ik heb zelf drie konijnen en drie katten. De katten geven kopjes aan het grote konijn (vlaamse reus), maar reken er maar op dat ik ze niet alleen bij de twee dwergkonijntjes laat. Maar met fatsoenlijke hokken en grasrennen ben ik enigzins sceptisch over het verhaal dat tamme konijntjes door katten gepakt worden (uitgezonderd de samenloop van omstandigheden zoals hierboven vermeld)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De buurman laat zijn tamme babykonijntjes vrij in zijn eigen tuin rondlopen en daar wordt er dus wel eens eentje van opgegeten door de kat. De buurman is daar kwaad over en dreigt deze kat iets aan te doen. Hij schijnt ook niet erg voor overleg in te zijn en weigert dus zijn konijntjes in hok te doen aangezien het zijn eigen tuin is en ze naar zijn mening dus vrij horen te kunnen blijven. Hij vindt dat de kat binnen moet blijven of in een afgesloten tuin, aangezien deze de overlast veroorzaakt.

De discussie is nu wat het beste is: de kat binnenhouden of de konijntjes vast zetten. Uiteraard zijn ook hier weer verschillende kanten aan het verhaal, want de buurman heeft zijn konijnen op eigen terrein en de eigenaar van de kat is inderdaad verantwoordelijk voor het gedrag van zijn dier, maar een kat is tegelijkertijd ook een roofdier en niet iedere kat is goed binnen te houden. Daarbij is het ook lastig om alle katten uit de buurt uit zijn tuin te houden, dus ook andere (zwerf)katten kunnen de konijntjes pakken, ook al wordt deze kat binnengehouden.

Eigenlijk lopen in dit topic op het ogenblik twee onderwerpen door elkaar heen (de konijntjes en buiten plassen/poepen), maar ze hebben beiden te maken met overlast van katten en de vraag waar de verantwoordelijkheid van de eigenaar begint en eindigt.

Hopelijk is nu e.e.a. wat duidelijker ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Het is inderdaad misschien wat off topic

Tsja das een lastig verhaal dan. Ik ben toch wel redelijk ervaren wat betreft konijnen (mn ouders fokken ze), maar ik heb nog nooit gehoord dat je ze vrij in de tuin kunt laten lopen zonder begeleiding zonder dat ze weglopen...Zelfs mijn ultra tamme vlaamse reus hopt uit het zicht als je niet oplet. Ben toch wel nieuwsgierig hoe je buurman dat doet (niet dat ik dat ooit zelf zou overwegen). Ik kan me voorstellen dat de discussie dan een gebed zonder einde wordt.

Hoe doet je buurman dat eigenlijk met fretten/vossen/roofvogels/marters en dergelijke wilde dieren? Die pikken ook rustig een konijntje mee als lunch, zeker een jong konijn.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

a3 schreef:Het is inderdaad misschien wat off topic.../...Hoe doet je buurman dat eigenlijk met fretten/vossen/roofvogels/marters en dergelijke wilde dieren? Die pikken ook rustig een konijntje mee als lunch, zeker een jong konijn.
Ja, dit gaat nu inderdaad een beetje off-topic, vooral ook omdat de topicvraag is, hoe je een kat kunt leren buiten te plassen ;-)

Dus hop... weer on-topic!
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Aranea schreef:[
Hoe zorg jij ervoor dat jouw katten geen overlast veroorzaken? Hou je ze binnen? Hou jij je katten aan een leibandje? Loop je ze overal achterna om onheil te voorkomen? Hoe doe jij dat dan? Misschien kan ik wel iets van jou leren :-P

Ja, ja en ja, en dat werkt bij mij perfect.

De poezen blijven binnen als we niet thuis zijn, ze hebben met twee een huis van 320m² ter hunner beschikking, lijkt me genoeg. 's Avonds als we thuis komen, enin et weekend gaan ze of een frisse neus halen op het balkonnetje, of aan een leibandje naar buiten.

Eén van de twee dames vindt een leibandje niet zo fijn, zij mag ook naar buiten, maar heeft gelukkig geleerd dat ze alléén op het grasveldje naast ons huis mag, niet verder en dat doet ze ook niet. Maar voor alle zekerheid blijf ik er inderdaad met m'n neus op staan kijken. Vinden we alledrie heerlijk, ik kijk graag naar spelende poezls, en m'n lieverds komen maar wàt graag om de vijf voet een portie aaitjes halen.

Werkt perfect hoor! En in tegenstelling tot wij hebben onze buren géén last van onze poezels. Ik ervaar de bezoekjes van de buurtpoezen niet als 'last' maar, ik hoef géén poepende katten in de tuin, ik hoef géén vuilzakopenkrabbende katten en ik kan er niks aan doen, maar als ik zie hoe de "vrije" poezen van onze buren ligen rollebollen en kopjes geven bij een vriendelijk woord en een aaitje van mij en m'n man, dan vraag ik me af welke poezen er het gelukkigste zijn, onze "opgesloten" poezen die alle aandacht krijgen die ze maar wensen, en ietsje minder vrijheid of de "vrije" poezen die alle vrijheid krijgen, maar helaas erg weinig aandacht.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik ben het ook met jou eens, Aranea.

Hoe gelukkig binnenkatten met een grote bewegingsruimte en veel speelgoed ook kunnen zijn, ik ben er van overtuigd dat ze nog gelukkiger zouden zijn met volledige vrijheid. Kijk, in sommige situaties is dit niet mogelijk (drukke straat, boze buren) en dan moet je proberen er het best van te maken door bijvoorbeeld je tuin af te zetten. Maar als het even kan horen katten, in mijn ogen, te kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat past bij hun natuur.

Onze drie katten mogen dus naar buiten wanneer ze willen. Iedereen in onze buurt kent onze katten en aangezien wij een goed contact hebben met onze buren kunnen we prima met hun overleggen als ze last hebben van de katten en hierop passende maatregel treffen die beide partijen tevreden stellen.

Even OT, ik vind het jammer dat onze Admin geen moeite heeft met Sandy's taalgebruik. Het schiet mij namelijk wel gelijk in het verkeerde keelgat. Een heftige dicussie is natuurlijk altijd leuk en interessant, maar er is een verschil tussen vriendelijk en onvriendelijk op elkaar reageren en al dan niet open staan voor elkaars mening.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

freija schreef:...en ik kan er niks aan doen, maar als ik zie hoe de "vrije" poezen van onze buren ligen rollebollen en kopjes geven bij een vriendelijk woord en een aaitje van mij en m'n man, dan vraag ik me af welke poezen er het gelukkigste zijn, onze "opgesloten" poezen die alle aandacht krijgen die ze maar wensen, en ietsje minder vrijheid of de "vrije" poezen die alle vrijheid krijgen, maar helaas erg weinig aandacht.
Wie zegt dat katten die vrij rondlopen 'helaas erg weinig aandacht krijgen'? Desy komt geen aandacht tekort, hoor...
En ik wil wedden dat ze ook niet ongelukkiger is dan jullie binnenkatten!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Miranda schreef: Wie zegt dat katten die vrij rondlopen 'helaas erg weinig aandacht krijgen'? Desy komt geen aandacht tekort, hoor...
En ik wil wedden dat ze ook niet ongelukkiger is dan jullie binnenkatten!
ik sprak alleen maar over de katten van onze buren, Miran ;-) Vrijwel iedereen bij ons in de straat heeft katten, en al die katten weten intussen dat er in onze tuin aandacht te krijgen is. Geen probleem, maar als ik zie dat 's ochtends als ik buitenkom (om 7u 15) en 's avonds als ik thuiskom en nog veel later 's avonds na het sporten (vaak om 22.30u) al die poezels buiten komen bedelen om een vriendelijk woord en een streeltje, dan breekt m'n hart, en dan denk ik: 'ok misschien moet een poes "vrij" zijn, maar gezelligheid is ook belangrijk'

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier op het forum het beste voorheeft met zijn of haar poezels, maar helaas zijn er nog steeds erg veel mensen die gewoon een poes als huisdier nemen omdat het nu eenmaal 'gemakkelijk' is. Een beetje eten, de deur open zodat poes "vrij" kan en klaar. En het zijn die mensen die er niet bij stilstaan dat hun dier overlast kan veroorzaken, die er niet bij stilstaan dat hun dier ernstige verwondingen kan oplopen en die er niet bij stilstaan dat een overlast-veroorzakende poes kattenhaters kan kweken. En dat vind ik jammer.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Marije schreef:Kijk, in sommige situaties is dit niet mogelijk (drukke straat, boze buren) en dan moet je proberen er het best van te maken door bijvoorbeeld je tuin af te zetten. Maar als het even kan horen katten, in mijn ogen, te kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat past bij hun natuur.
Ik denk dat je het zo heel erg goed samenvat ;-) .

In principe hebben jullie gewoon gelijk. We hebben te maken met instincten etc. etc.
Van onze vier katten is er 1 die heel erg graag naar buiten zou gaan. Wij hebben op het punt gestaan om haar te laten gaan toen de grootste kattenhater in de buurt ging verhuizen. Maar nu..... er woont nog een duivenmelker hier in het buurtje die ook niet blij is met loslopende katten. Die wetenschap maakt het voor ons heel moeilijk om Barrel te laten gaan, sterker nog.... we hebben besloten het (voorlopig) niet te doen. Barrel zal het moeten doen met de achtertuin onder wakend oog van ons.
Afgezien nog van het feit dat ik mensen in mijn buurtje niet wil belasten met de uitwerpselen van onze dieren (we laten de hond ook niet uit in gebieden waar het niet mag. Gelijk daaraan betaal ik nog hondenbelasting ook ;-) ), maken dit soort dingen het vreselijk moeilijk om besluiten te nemen. Ik wil mijn meid voor geen goud kwijt en ga ook het probleem niet opzoeken ;-) .

Een voorbeeld is mijn schoonvader, hij is enorm bezig met zijn tuintje altijd (hobby). Hij maakt de grond los, plant zijn plantjes etc. etc. Doordat de grond in zijn tuin zo los is, is het voor de buurtkatten (van velen weet hij niet eens waar ze wonen) een lust om daar hun behoefte te doen, waarna mijn schoonvader vaak in een drol grijpt ( :-P zie meteen zijn hoofd voor me). Omdat er zoveel buurtkatten komen poepen kan het er in de zomer zelfs gaan stinken, en ik kan me voorstellen dat hij daar niet blij mee is. Hij is dol op katten (op die van ons in elk geval), maar hier wordt hij echt moedeloos van.

Ik denk dus dat jullie gewoon enorm boffen met jullie buurt, waarin ze wel welkom zijn, maar hier is dat duidelijk niet het geval.

Ik probeer geloof ik nogal omslachtig duidelijk te maken dat ik beide stellingen snap, maar dat een ieder een keuze maakt op basis van de mogelijkheden en de situatie waar men in verkeert.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik kan ook beide partijen heel goed begrijpen, een discuttie betekent niet dat je de mening van een ander niet respecteerd.
Ik heb héél véél geluk dat niemand in de straat klaagt over katten (of honden).
Als morgen mensen in de straat komen wonen die niet willen dat er katten loslopen zullen de meeste hier ook rekening mee houden. Ikke alvast wel.
Het is gewoon een kwestie van respect hebben voor elkaar.

Groetjes Kathy en Kimba
Gesloten