Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

klopt, en de aanhouder wint. En vermits poezen heel erge aanhouders kunnen zijn.
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Bericht door Petra »

Goedemorgen... Het is nu de vierde dag dat ik mijn kleine kittenmeisje bij mijn grote kat heb, alleen die grote blijft die kleine maar "aanvallen". Net als met een speeltje ongeveer. En dan bijt ze die kleine ook die dan natuurlijk begint te piepen. Moet ik ze dan ook uit elkaar halen zonder de oudste te straffen? En betekent dit dat de oudste die kleine gewoon niet accepteert of hoort het er allemaal bij?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat hoort er allemaal bij. Vaak is het ook een stukje angst waardoor je grote kat zich stoerder voordoet dan hij eigenlijk is.
Leidt ze af door met ze te spelen, geef ze gezamelijk te eten (dan accepteren ze ineens een stuk meer) maar haal ze vooral niet te snel uit elkaar. Pas als je grote kat echt hard bijt en je ziet dat het te hard gaat dan kan je een sleutelbos op de grond gooien waardoor ze schrikken en afgeleid worden of als dat niet helpt ze uit elkaar halen.
Hoe meer je je ermee bemoeit hoe langer de acceptatie duurt is mijn ervaring. Bij kat nummer 5 duurde het maar 3 dagen, toen lag hij al bij allen andere katten in de mand :grin: Terwijl het bij de eerste twee katten weken heeft geduurd, maar daar zaten we dan ook bovenop.
groetjes Sharon
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Bericht door Petra »

Bedankt... Ik probeer ze zoveel mogelijk hun eigen gangetje te laten gaan, maar soms is dat wel eens lastig als die kleine zo begint te piepen. En het gaat ook wel goed hoor, alleen begint die kleine nu ook uit te dagen, rug omhoog, beetje stoer doen. En dat pikt die oudste natuurlijk ook niet. Ik zal waarschijnlijk gewoon nog even geduld moeten hebben...

En dan heb ik eigenlijk nog een vraag bedenk ik me net. Mijn oudste mag af en toe even naar buiten. Dat wil ze nu ook heel graag, maar ik heb wel eens gehoord dat ze dan niet meer terug komen. En dat wil ik absoluut niet, dan breekt mijn hart. Dus even binnen houden?
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

Als ik jou was zou ik je oudste nog even binnen houden tot dat de rust weer is wedergekeert. Beter het zekere voor het onzekere nemen.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Gewoon binnen houden. Ook al is dat ontzettend hard. Maar als je je oudste kat nu de kans geeft om zich uit de voeten te maken, duurt het nog veel langer.

Dat de kleine een beetje stoer gaat doet, is niet zo gek. Gewoon een beetje spelen. (kleine) katten zijn ontzettend nieuwsgierig en door te spelen leren ze dat die ander toch niet zo vervelend is. Af en toe een piep is niet erg, zolang het daarbij blijft. Als het echt blazen en grommen wordt, wel meteen ingrijpen. Hier spelen ze ook nog steeds met elkaar en de kleinste(ze schelen 10 dagen) piept ook bij het minste.

Veel succes nog.
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Bericht door Petra »

Bedankt voor de tips. Dan zal ik de oudste maar gewoon lekker binnen laten! Het blazen en grommen is iets wat de oudste alleen de eerste avond deed, dat doet ze nu helemaal niet meer. En het ene moment zitten ze lekker samen te eten of speel ik samen met ze en en het andere moment is het weer raak, dan doet de oudste de rug weer omhoog, dikke staart, vliegt achter die kleine aan en dan gaat ze bijten. Gelukkig redt die kleine zich prima... Gewoon nog even geduld, aangezien ze ook sommige dingen al samen doen, komt het vast allemaal goed.
speedy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:10
Locatie: HEERLEN

oh jee

Bericht door speedy »

nu ik dit zo lees heb ik geluk met lunna ja mijne heet ook zo hij is een kater van 10 maanden,hij heeft zich vorige week zelf een vriendje mee naar huis genomen ook een katertje die heb ik de naam speedy gegeven en je moet ze zien die 2 alles doen ze samen en de een leert de ander wat ,het zijn net kindjes gaan ook samen naar buiten en komen samen terug echt lief,maar ik heb vroeger ook een kater gehad die had ik 3 jaar en nam er nog een kitten bij hij heeft haar nooit geaccepteer het arme ding bleef bang voor hem en zonderde zich ook helemaal af op een apparte kamer ze zijn wel samen oud geworden 15 en 11 jaar. :shock:
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Bericht door Petra »

Zo gaat het gelukkig nu ook met mijn meiden hoor. Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat! Die kleine loopt de oudste alleen maar achterna, als Layla eet, moet Lily ook eten, als Layla op de bak gaat, moet Lily er meteen achteraan. Het is ook wel lachen hoor! En af en toe nog een snauw en een piep als het allemaal te hard gaat, maar ach....
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Als ik dit allemaal zo lees, zie ik dat wij hier gewoon moeten volhouden.

Sinds gisteren hebben een rood katertje (uit het pleegnest van Lianne) bij onze kater van ruim 1 jaar: Diablo.
Gisteren was het prompt flink blazen en grommen door die grote (Jupi), maar hij leek meer bang voor Diablo. Elke keer rende hij ernaartoe, soms probeerde hij te meppen, en dan gauw weer weg. Ook versperde hij overal de weg voor die kleine, zo van 'niet op mijn territorium jij!'

Vannacht heeft Diablo bij ons geslapen, de slaapkamerdeur was dicht (normaal niet) en Jupi ging gewoon ergens anders slapen.
Vanmorgen leek hij even vergeten dat er een klein katje was, hij kwam even snuffelen en toen was het wel weer grommen.

Gisteren dacht ik echt 'waar ben ik aan begonnen', maar inmiddels beginnen ze elkaar wel uit te dagen en Jupi blaast of gromt nog af en toe.

Wat ook gebeurde is dat Jupi zich gisteren helemaal niet wilde laten aaien door ons, dan konden we een mep krijgen.
En hij gaat juist van de kittenbrokjes zitten eten (we halen hem wel weg hoor) en Diablo gaat juist naar de brokjes van Jupi :shock:
Ik zet ze allebei telkens bij de 'goede' bak brokjes, dus ik hoop dat dat binnenkort duidelijk voor ze is.

Verder is Diablo de 'aanvallen' telkens zo vergeten en speelt en kroelt hij dat het een lieve lust is.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ik heb wel even een vraagje.

Jupi is nu zover dat hij af en toe met Diablo rollebolt, maar als Diablo lekker op de bank ligt te slapen, komt hij erbij zitten en begint hij Diablo te likken. Op zich een goed teken, geloof ik toch?
Maar dan probeert hij toch om Diablo bijv. in zijn achterpootje of in z'n nek te bijten. Gelukkig zat ik ernaast tv te kijken en als hij echt te hard bijt krijgt hij ook wel een protestreactie van Diablo, maar is dit normaal gedrag, dat bijten of moet ik er iets aan doen (voor zover mogelijk)?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wat snel dat Jupi Diablo accepteert, want dat is wat hij doet door Diablo te likken. :grin:
Wat dat bijten betreft is volgens mij gewoon spelen en uitproberen. Zou ik gewoon laten gaan tenzij het natuurlijk wel heel erg hard gaat en de bloedspetters rondvliegen.
Hint: Je hebt genoeg berichtjes gepost ;-)
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Dat wassen is echt meer uitzondering dan regel, maar goed het begin is er...

En dat bijten loopt meestal wel goed af omdat Diablo natuurlijk begint te piepen/blazen etc. maar vandaag hoorde ik tot 2 keer toe toch wel verontrustende kreetjes van hem dat ik echt gelijk ging kijken wat er aan de hand was.

Maar Diablo is het binnen 2 seconden weer vergeten en gaat weer op
Turbo-stand (zoals ik het door iemand hier zo mooi verwoord zag). Dat lijkt me een goed teken.

Foto's komen eraan als mijn fototopic geopend wordt...
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

hi, wij hebben onze kitten nu ongeveer een maand. Ik had al verteld over de problemen met de grote poes. Na vele adviesen heb ik alles gewoon laten begaan in hoop op verbetering. Nu is er nog steeds geen verbetering, ik zal jullie laten zien hoe het er aan toe gaat in het filmpje. Op zich gaat het al wel wat beter tussen deze dames. de grote poes doet dit alleen als de kleine echt te dichtbij komt! Graag wat steun en advies, ik zit met mn handen in mn haar!
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

Sorry verkeerde link! Dit is de goede link!

Plaats reactie