Van buiten naar binnenkat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
athnamas
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2007 12:07

Van buiten naar binnenkat

Bericht door athnamas »

Binnenkort gaan wij verhuizen. In het huis waar wij nu wonen kan onze kat Garfield van 8 naar buiten.
In het nieuwe huis zal dit echter niet gaan. Alhoewel ze zal wel op het balkon kunnen maar ik betwijfel of dat genoeg is voor haar.
Het balkon zit ook nog eens aan de straatkant dus denk ik niet dat ze er vaak zal zitten.

Hoe laat ik mijn kat nou het beste wennen aan het feit dat ze vrijwel altijd binnen zal zitten??

Iemand tips/ervaring??

Samantha
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat je je kat best zoveel mogelijk bezighoud.
Je zal hem moeten leren om met speeltjes te spelen zodat hij de energie die hij anders buiten kwijtraakt, binnen kan kwijtraken.
Een kat heeft buiten vanalles te doen, nu zal hij moeten leren om zich binnen bezig te houden.
Wees gerust, katten leren snel hoor :lol:

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Bij mijn ouders thuis hebben ze twee katten die eerst altijd buiten konden, en toen ze eenmaal bij ons waren, wilden ze niet meer weg en hoeven ze ook niet meer naar buiten toe.

Eentje werd naar binnen gehaald voor het vuurwerk, hij woonde in het tuinhuis, en die wilde niet meer weg.

De ander hebben we gewond van straat gehaald, en die wil ook niet meer naar buiten..

Dus het kan heel goed gaan!

groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier een huis vol katten waarvabn ook een aantal buiten hebben gezworven. Wel heb ik een ren achter het huis waar ze lekker de buitenlucht in kunnen.
Ik raad je aan je balkon af te zetten met gaas en het echt veilig te doen. Ik zou eerst je kat binnen houden om daaraan te wennen en dan het beveiligde balkon op laten gaan.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Onze poezen waren jaren gewend aan buiten lopen. Eentje bleef wel altijd rond het huis, maar de ander was een echte 'trekker'. Overal kwam je haar tegen.
Toen we (nu 10 jaar geleden) verhuisden, bleven de katten eerst binnen omdat vlgs de DA dat het best was voor een aantal weken, zodat ze niet op zoek gingen naar hun vorige woonst.
Zo groeide het eigenlijk dat ze langer binnen bleven dan voorzien ... was echt bang om ze kwijt te raken!
Dan kwam onze hond destijds erbij en bleven ze alweer binnen omdat hij buiten liep en zij bang van hem waren.
En zo werden ze het stilaan gewend om binnen te blijven. Geen gemauw meer aan de deur of raam om buiten te kunnen, en ze schenen het luie binnenleventje wel leuk te vinden. Hebben wel altijd veel speeltjes en een aparte kamer voor hen alleen gehad enz.
Als je zorgt dat poes zich niet verveelt, kan ze gerust binnen.
Inmiddels is er nog maar eentje over van de twee en die gaat nu en dan mee naar buiten op de schoot lekker in het zomerzonnetje luieren. Vindt ze heerlijk! Is wel aan de lijn dan, voor 't geval ze onverwacht weglopen zou. Ze is te oud en ik ben bang dat ze nu niet meer terug zou komen ... poezen zonderen zich nogal es af om te sterven zegt men, want een poes sterft zelden of nooit in het bijzijn van zijn baasje?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
lvp_82
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 22:03

Binnenkat

Bericht door lvp_82 »

Dag kattenvrienden,

Ik wil jullie raad vragen. Mijn vriend en ik willen gauw een nieuw katje in huis halen. We hebben besloten er een binnenkat van te maken. De vorige kat van mijn vriend is namelijk overdag aangereden en zo gestorven - dat willen we niet meer meemaken.

Hebben jullie tips voor ons? Overdag zal het katje alleen thuis zijn, maar het heeft een grote ruimte ter beschikking. Waarvoor moeten we zorgen? Genoeg speeltjes, een krabpaal, een kattenbak... Alle tips zijn welkom! Zelf heb ik thuis altijd een poes gehad, zij wordt dit jaar 12, maar komt wel elke dag buiten. Met binnenkatten heb ik echter geen ervaring. Kunnen katten er gewend aan raken om de hele dag binnen te vertoeven als ze het van kleinsaf gewoon zijn?

Alvast bedankt!
Lies
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Hoi Lies,

Katten kunnen heel goed binnenleven, zeker als ze niet anders gewend zijn.
Klopt het dat jullie straks dan 2 katten hebben? Dat zou namelijk wel schelen, dan hebben ze elkaar ook om te spelen.
Wij hebben zelf ook 2 katten en ze mogen ook niet naar buiten. Veel te veel gevaren + we willen ook niet dat ze andere mensen tot last zijn. Hier gaat het hardstikke goed. Naast elkaar hebben ze uiteraard ook veel speeltjes, dus echt vervelen zullen ze zich niet.

Veel plezier met je toekomstige extra huisgenootje!
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Wij hebben ook een binnenkat ... we hadden er twee maar een jaartje geleden heb ik eentje moeten laten inslapen.
Nu dus nog eentje die bij ons binnen verblijft, zwat de laatste 11 jaar. Daarvoor kwam ze wel buiten en nog wel heel graag, maar door verhuizen en angst dat ze wat overkwam, bleven ze binnen.
En dat gaat heel goed hoor!!!! Alleen dat je wel wat meer onderhoud hebt (veel haren blijven nu in huis rondwaaieren die ze anders buiten kwijtraken, als ze ziekjes zijn of haarballen moeten overgeven, doen ze dat vaak buiten na wat gras geknabbeld te hebben, nu gebeurt dit dus binnen enz...)
Maar verder kan poes gerust probleemloos binnen leven. Genoeg speeltjes is de boodschap, zodat ze zich niet verveelt, maar verdere tips ... ik plaatste ook lege kartonnen dozen (zitten poezen graag in) en natuurlijk voldoende eet- en drinkgelegenheid, kattenbak, krabpaal ....
Onze poezen hebben een aparte kamer voor zichzelf, dus lopen niet door het hele huis als wij er niet zijn. De 'kattenkamer' is boven en ze kunnen dan wel in de trappenhal en de badkamerdeur blijft ook open.
Maar zo kan poes niet aan salon of meubels krabben bijvoorbeeld.
En dan verder uiteraard veel aandacht aan je poes schenken als je wel thuis bent.
En twee katten is natuurlijk ideaal, die van ons hadden veel aan elkaar (sliepen bijv. veel samen in dezelfde mand, vooral als het kouder was) en ons overblijvertje (nu 17 jaar) heeft ze best wel gemist toen ze weg was!
Succes met de nieuwkomer in elk geval!!!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Ik heb ook een poes die op straat was gevonden met jongen,
ze werdt opgevangen door een kattenasiel.
Toen mijn vriend haar zag, zat zij alleen géén jongen.
Toen hij' dat zag besloot tie haar toch mee te nemen.

Nu woont zij 7 jaar bij ons op de flat en zodra de deur van het balkon open gaat taalt,
zij er niet naar om naar buiten te gaan.
Ze is zelfs een keer door een boven raam naar buiten gesprongen,
toen mijn vriend de deur van het balkon open,
deedt zat zij héél verbaasd te kijken hoe kom ik hier? :shock:
En rende meteen naar binnen.

Maar dat neem niet weg dat als een kat buiten heeft geleefd ook een buiten kat blijft.
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gesloten