Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Dees1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2007 12:14

Bericht door Dees1983 »

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik zal eens kijken bij bol.com of ik de kattenfluisteraar kan vinden en of ze een inkijkexemplaar hebben.
Verder heb ik vorig jaar (toen ze net bij mij waren) valeriaan gebruikt in de kattenbak, ik denk dat ik dat ook weer ga proberen.

Verder ben ik vanavond bij de dierenarts geweest.
Hij had geen blaasgruis meer, maar nog steeds wel heeft hij daar een ontsteking zitten. Daardoor heeft hij ook koorts (39.22) schijnt maar iets te hoog te zijn aangezien het bij katten tussen de 38 en 39°C normaal is.
Ik heb nu weer een kuur gekregen van 8 dagen en dan hopen dat het over gaat :grin: .

Eigenlijk ben ik blij dat het een medische oorzaak heeft. Het klinkt heel onaardig, maar nu heb ik goede hoop dat het snel beter zal gaan.
Tommy is een scheet, maar als een kat overal plast vergeet je dat soms wel eens :-(

Verder gaat het nu goed met hem.
Hij is gewoon zichzelf, speelt met zijn broertje en ik merk buiten het plassen eigenlijk niets aan hem.

Groetjes Dees
Tikootje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2007 12:48
Locatie: Naast mijn buren
Contacteer:

Onze kat plast in zijn etensbak!

Bericht door Tikootje »

Hallo,
Onze kat Terenti plast in zijn etensbakje. Als hij net gegeten heeft gaat hij vervolgens in zijn etensbakje plassen.
Als ik het zie, geef ik het hem een tikje maar het stopt maar niet. Het is nu al wekenlang bezig... :???:
Groetjes: Tikootje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat dit een gewoonte is geworden die niet zomaar vanzelf stopt, want straffen helpt meestal niet. Je kunt bijvoorbeeld van die afsluitbare eetbakjes kopen die je met een wekker afstelt en dan even open gaan of je kunt natuurlijk gewoon het etensbakje direct na het eten weg halen en hopen dat je deze rare gewoonte kunt doorbreken.

groeten,
Sandra
Bart
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2007 09:31
Locatie: Tilburg

Bericht door Bart »

Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist geregistreerd en heb meteen een vraagje in deze categorie.

Ik heb 2 katten (Figo en Daisy) van 1 jaar oud die zich over het algemeen voorbeeldig gedragen en ook vanaf dag 1 zindelijk zijn.

De laatste 2 weken heeft Figo (kater, gecastreerd) echter 5 keer in z'n eigen mandje geplast. Ik heb hem hiervoor uiteraard niet gestraft en zijn mandje iedere keer netjes gewassen. Gisteren pieste hij er meteen in toen ik het mandje terugzette!

Ik heb 2 kattenbakken staan en gebruik Catsan-vulling. Ik heb nu BioKat-vulling-met-een-geurtje gekocht, wellicht dat dit helpt. Ik maak de kattenbak sowieso dagelijks/om de dag schoon.

Hebben jullie misschien nog andere tips/handreikingen?
Dank!
Best dollar eighty I ever spent
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helaas heb ik maar 1 advies voor je: direct het mandje weggooien. De geur zit er al helemaal in en hun neus is vele malen sterker dan die van ons.....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

En misschien even langs de dierenarts om te checken of hij blaasproblemen heeft. Dat kan voor katten ook reden zijn om niet meer op de bak te plassen (bak=pijn)..
Succes!!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
pino
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2007 08:48
Locatie: Hoorn

Bericht door pino »

goede morgen.

Ik heb een vraagje.
Ik ben nu anderhalf jaar geleden gaan samenwonen met me vriend in zijn huis.
Hij heb twee katers pino en tommie.
Ik heb een poes porsche, nu zij er bij is gekomen zijn die twee katers aan het sproeien.
het gaat wel met vlagen eene keer is het erger dan de andere keer. op dit momenten is het weer erg.
we hebben als al geprobeerd. Tommie heb een hormoon prik gehad om dat hij vreeslijk verliefd is op porsche.
Pino sproeit voor al als hij ze zin niet krijgt.
ze hebben alle bij ook al druppels gekregen.
we hebben ook feliway stekker hangen.

Nu ga ik morgen op meerdere plekken in het huis kattenbakken neer zetten voor al waar ze sproeien.

De dierenarts zij ook anders moeten ze drie weken naar een asiel in een klein hokje zo aan elkaar te wennen. Maar dat vindt ik weer zielig.
Want ze zijn echter buiten katten.


Hebben jullie nog wat tips.

Want aan weg doen daar denk ik niet aan.
want verder zijn ze super lief.

liefs sabine
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Mijn broer en schoonzus hebben een gecastreerde kater die sinds de komst van hun dochtertje steeds buiten de bak plast.
Zijn bak staat in de douche, maar hij plast nu steeds in de douche zelf.
Nu zal hij waarschijnlijk jaloers zijn en zijn territorium willen afbakenen, maar de kleine komt niet in de douche?
Wat zouden hun er aan kunnen doen?

Verder hebben wij ook een plaskat in huis.
Eerder deden ze allebei nog wel eens hun behoeftes op een andere plek in huis.
Ik denk omdat Nikki een erg stinkende ontlasting had.
Sinds we nu over zijn gegaan op ander voer is dit een stuk minder en Nikki doet niets meer buiten de bak, maar Spooky wel.
Soms vind ik nog eens drolletjes maar meestal liggen er plakaten plas. :???:
Ik probeer nu steeds de bak goed schoon te houden, maar zelfs als de bak nog niet eens zo smerig is dan plast ze nog ergens anders in huis.
Iemand daar ook een tip voor?

Alvast bedankt... groetjes Anita
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Nikki en Spooky zijn trouwens allebei ongesterriliseerde poezen.
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

SunDai schreef:Mijn broer en schoonzus hebben een gecastreerde kater die sinds de komst van hun dochtertje steeds buiten de bak plast.
Zijn bak staat in de douche, maar hij plast nu steeds in de douche zelf.
Nu zal hij waarschijnlijk jaloers zijn en zijn territorium willen afbakenen, maar de kleine komt niet in de douche? Wat zouden hun er aan kunnen doen?
De kater kan inderdaad stress ondervinden van de nieuwe situatie met de baby en is daardoor misschien in de douche gaan plassen. Dat de baby daar niet komt dat maakt niet uit, want territorium afzetten wil niet zeggen dat ze een echte grens neerleggen, maar dat ze hun ongenoegen uiten en aangeven dat ze er ook nog zijn.

Daarnaast kan de douche ook een fijne plek zijn om te plassen en is het misschien gewoon een (vervelende) gewoonte geworden.

Ook kan de kater blaasgruis of een blaasontsteking hebben (dit gebeurt best vaak), dus misschien is het een goed idee om even naar de dierenarts te gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

SunDai schreef:Verder hebben wij ook een plaskat in huis. Eerder deden ze allebei nog wel eens hun behoeftes op een andere plek in huis. Ik denk omdat Nikki een erg stinkende ontlasting had. Sinds we nu over zijn gegaan op ander voer is dit een stuk minder en Nikki doet niets meer buiten de bak, maar Spooky wel. Soms vind ik nog eens drolletjes maar meestal liggen er plakaten plas. :???: Ik probeer nu steeds de bak goed schoon te houden, maar zelfs als de bak nog niet eens zo smerig is dan plast ze nog ergens anders in huis. Iemand daar ook een tip voor?
Soms ligt het niet aan een vieze bak, maar aan totaal iets anders, zoals stress vanwege een verandering in huis, een medische oorzaak (zoals een blaasontsteking) of totaal iets anders. Misschien is het een goed idee om een kritisch te kijken wat er verder aan de hand zou kunnen zijn.

O ja, als poezen krols zijn of worden plassen ze ook wel in huis, dus steriliseren is ook een goed idee.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Sandra W schreef: Soms ligt het niet aan een vieze bak, maar aan totaal iets anders, zoals stress vanwege een verandering in huis, een medische oorzaak (zoals een blaasontsteking) of totaal iets anders. Misschien is het een goed idee om een kritisch te kijken wat er verder aan de hand zou kunnen zijn.

O ja, als poezen krols zijn of worden plassen ze ook wel in huis, dus steriliseren is ook een goed idee.

groeten,
Sandra
Hmm ik kan me niks bedenken wat er veranderd is hier in huis.
Ook merk ik niet dat ze krols zijn of zijn geweest.
Spooky is nu 9 maand en Nikki bijna een jaar.
Groetjes Anita en de beestenbende
nessa20
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2007 08:39
Locatie: hoboken

Bericht door nessa20 »

hallo

Ik ben hier nieuw op dit forum en zit zoals de meeste hier met hetzelfde lastige probleem.
Ik heb 2 poezen van 3 jaar inhuis die 2 zusjes zijn van elkaar en 1tje daarvan plast op 3 vaste plaatsen in de keuken en living, ik mag geen plastiek zakje of kartonne doos laten staan eenders waar of ze plast daarin, ik kan ook nergens geen kleren of dekentjes ergens leggen of ze plassen erop. En dat laatste is wel een groot probleem daar ik nog een klein babytje inhuis heb van 3 maanden die in een beklede box slaapt in de living. Als ik nog maar in de rapte mijn jas ergens neerleg, mag ik er 100% zeker van zijn dat ik hem in het wasmachine kan stoppen. Mijn wasmachine draait hier echt overuren
Ik word er eerlijk gezegt gewoon onozel van. En mijn man begint echt een afkeer te krijgen van die beestjes en staat op het punt om mij te laten kiezen tussen mijn gezin en hen 2 als ze binnen de maand niet stoppen met plassen.

Ik ben al op verschillende forum's gaan snuffelen en heb al enorm veel verschillende hulpmiddeltjes tegen gekomen maar ze willen niet helpen, en als ze dan helpen, is het maar voor een paar dagen en dan begint het terug.

Ik heb volgende dingen al geprobeerd:
* elke dag kuisen met dettol, daarna kuisen met azijn op de plasplaatsen en dan nog eens kuisen met groene biotex
* Al onze kleren worden enkel gewassen met groene biotex maar blijkbaar helpt deze niet bij ons zoals bij de meeste andere. Ik gebruik enkel azijn als wasverzachter omdat ik al gemerkt heb dat ze op sommige wasverzachters reageren door te plassen en dit alle 2.
* Ik heb geen javel of cloor in huis, geen amoniak inhuis
* De katten bak word elke dag uitgeschept en om de 3 dagen word deze volledig uitgewassen en nieuw grind ingedaan. Heb speciaal een derde bak gekocht omdat ze tegen me gezegt hebben dat je aantal poezen + 1 moet doen voor de bakken
* De poezels hebben beide als de kindjes in bed liggen, een verwen moment waar ze uitgebreid geknuffeld en gekamd worden. En ze mogen bij slapen en dit doen ze super graag.
* Ze mogen elke dag buiten, kunnen gewoon binnen en buiten lopen wanneer ze willen zodat ze op deze manier hun energie kwijt kunnen
* Ze zijn al meermaals gecontroleerd op een blaasontsteking maar hebben deze nog nooit gehad.
* Ik heb 1 verdamper en 1 stekker inhuis van feliway
* Im mijn keuken en living liggen elke dag nieuwe zakdoekjes met mispoes op. Wat ik Zal moeten afbouwen of verstoppen eens ons zoontje begint te kruipen.
* Elke avond, leg ik in de plashoekjes zilverpapier in de hoop dat ik ze kan betrappen op het moment zelf. Deze morgend was ik super fier op hen dat ze niet op het zilverpapier geplast hadden en heb ze uitgebreid beloond met snoepjes tot ik het papier wou wegdoen om te kuisen en het liep er gewoon af. En ze weten dat ze dan fout geweest zijn want dan lopen ze beide met hun staart tussen hun benen om achter de zetel te kruipen.
* Onze kattenbakken staan op een vaste plaats in de keuken, ik heb ze al verzet gehad naar de plasplaatsen in de hoop dat ze dan in de bak zouden plassen maar dan plassen ze gewoon bovenop het deksel of naast de bak. En deze plaasten zijn telkens in een hoekje aan de deuren. Dus niet echt handig om zo'n bak te zetten als je geregeld die deuren moet opendoen
* Onze poezels mogen enkel in de keuken en living komen. De rest van het huis is al van kleins af verboden terrein en dit weten ze maar al te goed. En als we eens een deur vergeten dicht te doen, gaan ze wel kijken wat er achter de deur is maar ze komen niet verder dan die deur.
* Ze zijn beide gesteriliseerd toen ze een jaar werden (was hun verjaardagscadeau) en ik hoopte toen al dat het ging helpen maar ondertussen zijn we 2 jaar verder en het gebeurd nog.
* Ik heb in mijn tuin een groot hondenhok staan dat we een beetje verbouwd hebben met een deur die afgesloten kan worden en als we ergens heen gaan, moet ik ze hierin zetten want anders heb ik gewoon schrik om naar huis te komen.
* Ik heb 3 sticks inhuis van bij de dieren winkel die boven de plasspaatsen hangen en die helpen hier echt niet.
* Ik heb ook al eens de tip gekregne van een vriendin waarvan haar poes op bed plast om een stuk versleten laten te bekleven met bubbelzijdige tape en dit op de plasplaats te leggen. Bij haar hielp dit en sindsdine hebben haar poezels nooit meer op bed geplast mar die van mij zetten zich in een zodanige onhandige houding dat ze op dat laken kunnen plassen zonder dat ze aan die bubbelzijdige tape hoeven te komen.

Kan er aub iemand mij helpen, ik wil niet dat ik de keuze moet gaan maken tussen mijn gezin en mijn poezels, ze zijn beide eveneens mijn kindjes maar begin het echt beu te worden dat ik bijna continu met een dweil moet rondlopen om alles op te kuisen.

groetjes nessa
Helly
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2007 19:54
Locatie: Gemert

buiten bak plassen

Bericht door Helly »

Hallo

Ik heb ontdekt dat mijn katten buiten de bak plassen omdat ze er niet goed in durven omdat er andere macho katten zijn. Nu heb ik de kap van de bak gedaan en nu plassen ze wel op de bak. Misschien heeft hier iemand iets aan om dat ook te proberen want in een kleine ruimte sluiten worden ze, tenminste bij mij, alleen maar nerveuser
Gebruikersavatar
Bloempje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2007 22:28

Bericht door Bloempje »

Toen ik mijn tweede kat kreeg, begon de eerste opeens voor de bak te poepen.
Ik dacht dat het misschien met dominantie te maken had ofzo.
Ik heb het een tijdje heel goed in de gaten gehouden, en uiteindelijk bleek dat als de kater (die als tweede erbij was gekomen) moest poepen en dus in de bak begon te graven, dan kreeg de eerste ook aandrang om te poepen. Ze stond echt voor de bak te knijpen en probeerde zelfs bij de kater in de bak te kruipen.
Ik heb meteen een tweede kattenbak gehaald en nooit meer problemen gehad.
Plaats reactie