Stoppen met Felimazole?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Karel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:24
Locatie: Merksplas ( België )

Stoppen met Felimazole?

Bericht door Karel »

Hallo,

Ik zit heel de middag al op internet te zoeken en raak een beetje radeloos.
Ik heb een kat van 16,5 zijn naam is Karel, hij is bij mij vanaf 7 weken en heeft al 8 van de 9 of 6 van de 7 levens opgebruikt.
Sinds 2 maanden is hij aan de Felimazole vanwegen een schildklierafwijking, dit is geconstateerd bij bloedafname voor een operatie. Bij de operatie is er een snelgroeiend gezwelletje van zijn wang gehaald (2 jaar ervoor hetzelfde van zijn neus). Het gezwelletje hebben ze kunnen weghalen maar tijdens de operatie heeft hij een epileptische aanval gehad. Volgens de dierenarts is dit dan ook de laatste keer geweest dat hij geopereerd kon worden, het wordt te riskant. Dat sluit dus gelijk de optie schildklier verwijderen uit.

Het probleem is nu dat hij al drie dagen niet wil eten. Ik ben vanochtend naar de DA geweest maar die weet ook niet zo goed wat te doen. Ik moet mijn kat nl. ook nog 3 keer per dag medicijnen( 2 x prepulsid, 1 x duphalac )geven, en hij kan maar een soort nat voer eten. Doe ik dit niet dan raakt hij gelijk verstopt en moet ik een klis-ma gaan zetten. Dit is een gevolg van een aanrijding 6 jaar geleden waarbij zijn bekken was gebroken en een zenuw geraakt bij zijn darm. Zijn bekken is na 4 maanden verlamming weer goed gekomen, maar voor zijn darmen moet hij altijd medicijnen blijven gebruiken. Op zich is dit allemaal niet zo erg want hij kan gewoon alles weer doen, maar nu hij niet wil eten weet ik het niet meer. Ik kan hem niet ineens ander eten gaan geven want dan raakt hij verstopt. Ik zit nu te denken om te stoppen met de Felimazole om te kijken of het daar door komt dat hij niet eet. Heeft iemand hier een mening over?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Karel, ik durf hier niets over te zeggen, maar heb je het eventueel stoppen van de medicijnen met je dierenarts besproken?

Verder kan ik alleen maar als oplossing dwangvoeren bedenken, Moeilijk hoor dit allemaal. Ik heb echt diep respect voor alles wat je doet!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb even voor je gezocht en vond deze link over medicatie bij katten. misschien heb je zelf deze link ook al gelezen, maar voor alle zekerheid zet ik 'm hier toch even neer ;-)

http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... azole.html

Verminderde eetlust wordt inderdaad genoemd als bijwerking.

Heel veel sterkte met Karel!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Karel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:24
Locatie: Merksplas ( België )

Bericht door Karel »

Ik heb vanavond de dierenarts nog gesproken en afgesproken dat ik de medicatie stopzet. Dan weten we ook zeker of het daar inderdaad door komt dat hij niet wil eten. Dank je voor de reacties dat doet een mens goed. Ik hou jullie op de hoogte.
Een Nederlandse dierengek die in België woont.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je dierenarts het goed vindt dan kun je het stoppen denk ik wel proberen. Toch vind ik het wel risicovol, omdat schildklierkatten Felimazole vaak echt nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Kun je niet beginnen met de dosis te verlagen en bij te dwangvoeren of gaat dat niet?

In ieder geval petje af wat je voor je kat over hebt, hij heeft het maar getroffen met jou!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Karel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:24
Locatie: Merksplas ( België )

Bericht door Karel »

Ik weet dat het stoppen risicovol is, maar wil zeker weten of het door de medicijnen komt. Met het minderen van de dosis was ik al bezig dus dat helpt niet. Ik ga inderdaad ook dwangvoeren en het maandag weer met de DA bespreken.
Een Nederlandse dierengek die in België woont.
Gebruikersavatar
Karel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:24
Locatie: Merksplas ( België )

Bericht door Karel »

Karel heeft net een heel klein beetje gegeten waar ik heel blij mee ben, maar het voelt heel dubbel. Als het wel door de medicijnen komt, wat ik inderdaad wel graag wil weten, zijn er geen opties meer dus wat dan? Als hij niet eet mét medicijnen gaat hij dood, maar als hij wel eet zonder medicijnen zal hij uiteindelijk ook doodgaan. Heeft iemand anders ervaring met een schildklierprobleem zonder medicijnen, of alternatieve medicijnen?
Een Nederlandse dierengek die in België woont.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Pfoei, dat is inderdaad wel een probleem :???: . Ik kan me voorstellen dat het een dubbel gevoel geeft.

Ik heb zelf geen ervaring met schildklierproblemen met mijn dieren, maar volgens mij zijn er wel verschillende medicijnen voor, zo las ik iets over Carbimazol en Strumazol. Misschien dat je daar even op kunt googlen ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je staat inderdaad voor een vreselijk lastig dilemma. Ik heb zelf alleen goede ervaringen met Felimazole, want de kat die dat kreeg at nog steeds als een echte bootwerker, maar ik heb wel eens wat gelezen op dit forum over actieve jodium. Misschien is dat een goed alternatief voor jullie kat?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Karel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:24
Locatie: Merksplas ( België )

Bericht door Karel »

Sorry dat ik wat laat reageer maar mijn pc deed niet meer mee.
Ik heb gisteren weer met de DA gesproken, er zijn wel andere medicijnen maar die hebben dezelfde stof in zich die bij Karel zijn eetlust wegneemt.
Operatie en een actieve jodium kuur zijn voor hem ook geen optie met zijn conditie. Ik heb nu afgesproken dat we het even aankijken want hij eet inmiddels weer gewoon. De DA stelde voor dat we altijd nog hartpilletjes kunnen geven als dat, door de snelle schildklier, te erg zou worden. Dank in ieder geval voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte.
Een Nederlandse dierengek die in België woont.
Gesloten