Kat met korsten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Shumie

Kat met korsten

Bericht door Shumie »

Hallo hallo,

Ik had een vraagje over een kat (logisch ook). De kat is niet van mij maar ik verzorg haar wel regelmatig samen met de andere boerderij katten.
Maar ze heeft al een heel lange poos allemaal korsten over haar lichaam, niet op bepaalde plekken zoals kop of poten o.i.d maar echt bijna overal. Ze lijkt er geen last van te hebben maar ik wil toch graag weten wat het kan zijn. We hebben al aan vlooienallergie gedacht, ze heeft ook druppeltjes tegen vlooien gehad, maar ik weet niet zeker of dat het is omdat ze geen jeuk heeft, ze krabt in ieder geval nooit. Verder had ze een rare reactie op het middeltje (gewoon alledaags vlooiebestrijdingsmiddel), op de plek waar dat gedruppelt was kreeg ze een kale plek, die pas na een tijdje (3 -4 weken) goed te zien was. Het haar is nu al wel teruggegroeit maar ik durf zoiets nu niet weer te proberen.
Weet iemand misschien iets over die rare korstvorming? Ik zou het graag horen, alvast bedankt.

Shumie
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Als het mogelijk is haar te pakken (ik weet niet of ze wild is) zou ik haar even mee naar de dierenarts meenemen, want dit klinkt inderdaad als een vlooienallergie of een andere allergie en daar kan ze erg veel last van krijgen.

groeten,
Sandra
Shumie

Bericht door Shumie »

Sorry voor late reactie.

Ze is erg tam en ontzettend lief, dus haar te pakken krijgen kan ik wel.
Maar ze heeft deze korsten al heel lang, ook al toen ik op die boerderij vorig jaar voor het eerst kwam. Daarna ben ik er een tijd niet meer geweest maar nu heeft ze het dus nog steeds.
Wat voor last zou ze er mee kunnen krijgen?

Shumie
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Een gezonde kat heeft dergelijke korsten niet, dus er moet iets aan de hand zijn. Als ze tam is zou ik haar gewoon even naar de dierenarts meenemen voor een algehele controle.

Dan kunnen ze gelijk zien of ze verder helemaal gezond is en misschien kunnen ze haar zelfs steriliseren?? Anders krijgt ze misschien steeds een nestje en dat is heel zwaar voor een poes.

Zou je haar niet in huis kunnen nemen of ken je niemand die deze schat wil hebben?

groeten,
Sandra
Lotte
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik herken het inderdaad wel van een van de boerderijkatten van mijn ouders. Die had dat ook behoorlijk.
Bij haar was het ook een reactie op de vlooien, 1 vlo was genoeg voor zo'n reactie (en voorkom dat maar eens op een boerderij :???:)

Een beter vlooienmiddel (ik raad je advantage aan, die bevalt mij ook heel goed, Frontline werkte hier niet) kan al wel wat helpen.

succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Shumie

Bericht door Shumie »

Heel erg bedankt :) Ik zal dat middeltje dan proberen! Vorige was inderdaad frontline die we gebruikt hadden er voor, en daar kreeg ze alleen maar een rare reactie van.

Ze is overigens al gesteriliseerd dus ze zal geen nestje krijgen ;) Alle katten op de boerderij zijn voor zo'n bezoekje bij de dierenarts geweest ;)
Als ik straks een eigen woninkje heb zal ik haar meenemen, heb ik al afgesproken met de boer. Nu nog een woning ;) Ik heb zelf al wel een kat en ze is behoorlijk..dominant of zo. Ontzettend lief naar mensen toe maar naar andere katten toe een echt krengetje. Maar ze heeft al kennisgemaakt met mijn schatje en dat ging best heel goed!
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Dat is geweldig om te lezen! Het klinkt als een echte schat en die vindt het vast heel fijn om bij je te wonen. Nog eventjes geduld dus....

groeten,
Sandra

PS: mijn eigen katten zijn ook geen vrienden van elkaar, maar als ze elkaar maar accepteren en niet wegpesten kan het makkelijk.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit me aan bij Lotte. De advantage is het middel voor katten met vloooienallergie. Je kan haar anders laten testen voor eventuele voedselallergieen. daar heb je speciale brokken voor. Ze heeft dikke mazzel met jullie :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Lotte
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat ik gister nog was vergeten te zeggen, Frontline roept ook een allergische reactie op soms bij katten (hoe raar dat ook klinkt)
Toen ik het hier gebruikte, en de vlooiend dus vrolijk verder leefden, kreeg Sarah juist heel veel last van de plek waar de Frontline zat.
Volgens de dierenarts was dit ook een meer voorkomende reactie.

Niet alle dierenwinkels verkopen de advantage. Dierenartsen en de Jumper dierenwinkel hebben dit wel.

succes weer verder!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten