Kan een binnenkat van 13 jaar nog naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
marjolein
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:54

Kan een binnenkat van 13 jaar nog naar buiten?

Bericht door marjolein »

Hallo, kan onze kat Ploffie nu nog naar buiten voor het eerst in haar leventje? Ze is een binnenkat van 13 jaar en nog nooit buiten geweest, maar nu we verhuisd zijn kwam ze vandaag voor het eerst naar buiten op het balkon. Ze was heel nieuwsgierig en ging niet gelijk weer naar binnen zoals we gedacht hadden...

We hebben alleen een balkon waar ze makkelijk vanaf kan. Helaas geen afgeschermde tuin.

We willen ze heel graag lekker naar buiten laten, maar wel zo dat ze niet weg loopt. Zou ze de weg nog wel terug kunnen vinden? Of zouden we ze nog kunnen laten wennen aan een tuigje en een lijntje?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je kat 6 weken binnen is geweest om aan je nieuwe huis te wennen en de buurt veilig genoeg is (druk verkeer enzo) zou je het best kunnen proberen. Een tuigje is geen gek idee aangezien ze echt niets gewend is en anders misschien schrikt van iets vreemd en wegrent. Spannend hoor!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Ik zou een poes die 13 jaar binnenleefde, niet meer buiten laten. Ze is immers niets gewend buiten! Stel je voor dat ze zich moet weren tegen vechtende soortgenoten; wat als ze wagens tegenkomt op straat; ben je zeker dat ze niet met andere mensen mee gaat lopen (zie mss niet altijd het beste met haar voor hebben) enz.
Neen, als je mijn mening vraagt, ik deed het niet! Onze twee poezen liepen de eerste jaren buiten, maar na onze verhuis blijven ze nu al 11 jaar binnen (intussen is eentje overleden en heb ik nog maar 1 kat), maar als ze niet beter gewend zijn, dan binnen wonen, missen ze de buiten niet hoor! Immers wat je niet gekend hebt, kan je niet missen. En ze komen echt niets tekort hoor, door binnenshuis te leven. Integendeel, 't is algemeen bekend dat een 'binnenkat' over het algemeen langer leeft en gezond blijft dat een 'buitenkat.' En 13 jaar gewoontes weer ineens omgooien naar zoveel nieuwe en andere ervaringen in een poezeleven; hiermee doe je echt niet altijd alleen goed, maar kan voor poes ook een beetje een trauma opleveren ...
Dus, denk er toch maar goed over na vooraleer jullie de beslissing nemen om poes nog buiten te laten na zovele jaren binnen wonen. Of vraag het zeker nog eens na aan verschillende mensen/internet ...
Succes in elk geval!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Is het geen optie om het balkon af te zetten? (Ik begrijp dat ze daar zelf af en op kan?)
Onze kat mag namelijk wel op het balkon (als we thuis zijn), maar verder niet naar buiten. Dus wel de frisse neus en vogeltjes kijken, maar geen gevaren. ;-)

Verder moet je je afvragen of je kat er gelukkiger van wordt? Als ze al 13 jaar gewend is om binnen te zijn, hoeft het misschien niet eens zo nodig, en is een beschermd en bekend stukje balkon genoeg..

Succes met de keuze!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Da's inderdaad ook wat ik bedoel, Marion. Het beestje zelf weet waarschijnlijk niet beter, dus 't is eigenlijk wijzelf die altijd maar bang zijn dat we onze schatten tekort doen (met goede intenties natuurlijkj). Maar jezelf effe in de plaats van onze viervoeters stellen kan soms de antwoorden vanzelf brengen, hé!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou haar ook zeker niet meer los laten lopen buiten, maar inderdaad eventueel proberen het balkon af te zetten of met een tuigje uit te laten. Ik zou ook dit eerst binnen uit gaan proberen.

Succes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
marjolein
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:54

Bericht door marjolein »

Bedankt voor alle reacties!! :-)

We zijn zelf ook nog flink aan het nadenken of we het wel doen... Het balkon afzetten is bijna niet te doen, omdat het een hoekwoning betreft, maar ik denk wel aan een tuigje. Wel lekker in de zon, maar niet met aale bijkomende gevaren van buiten, dat is inderdaad precies wat we willen.

Ze is wel nieuwsgierig hoor, vandaag kwam ze weer even buiten, wij zaten ook buiten en ze kwam lekker liggen. Zooo gezellig!! Toen ze iets te ver wegliep riepen we een paar keer en toen kwam ze gelukkig weer wel, maar om ze nu echt alleen buiten te laten... Eng hoor.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hoi,
Ik zat een paar jaar geleden met hetzelfde probleem: wij verhusiden van een flat naar een beneden(hoek) woning met een aardige tuin aan een (redelijk) rustige straat. Wij hadden twee 'flatkatten' van toen 14 en 15 jaar.... nooit buiten geweest, hooguit af en toe op het balkon (3-hoog :shock: )
Uiteindelijk zijn ze toch héél voorzichtig (ze durfden helemaal niet) naar buiten gegaan, in etappes (binnen voor de open keukendeur, buiten op het matje voor de open keukendeur) maar ze kwamen nooit de tuin uit en als ze iets hoorden kwamen ze als een speer weer naar binnen.
Uiteindelijk zijn zij 17 en 18 jaar geworden en gestorven aan ouderdoms (nier)kwalen.
Maar ja, ik ging van een flat (met balkon) naar een benedenwoning.
De (drie) katten die ik nu heb komen alledrie buiten, maar alléén als wij thuis zijn (ik heb geen kattenluik) en alleen overdag: s'nachts en als wij er niet zijn zijn ze binnen.

Veel succes met het balkonwennen!

Groeten,
Jootje.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Hoi Jootje,
zo ging het vroeger ook bij ons. Poezen kwamen alleen buiten door de dag en als we thuis waren. 's Nachts en anders zaten ze binnen. Doch soms kwam er eentje niet binnen als we wegmoesten, of eenmaal een uur of 7 in de zomer, was 't altijd dezelfde die op het nachtelijke pad ging dwalen. Wat was ik dan ongerust!!!! Gelukkig liep het altijd goed af. Bij mijn buurvrouw echter niet, zij had een poes die wegbleef en nooit meer gezien is. Erg hoor, je weet dan niet wat er met ze gebeurde, hé!
Maar nu zit onze enige overblijver en oudje altijd binnen, en ik heb niet de indruk dat ze er onder geleden heeft sinds al die jaren.
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gesloten