Kitten voor het eerst de tuin uit

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Eugenie

Kitten voor het eerst de tuin uit

Bericht door Eugenie »

Ik heb twee kittens (katers, drie weken geleden gecastreerd, acht maanden oud). Ze zijn uit het asiel gekomen en nu drie maanden bij me in huis. Sinds drie dagen zijn ze buiten in mijn achtertuin. Gisteren ontsnapte een van de kittens en kwam niet terug. Na hem anderhalf uur de kans te hebben gegeven om zijn huis terug te vinden ben ik gaan rondlopen in de buurt. Ik was ervan uitgegaan dat hij na drie maanden zijn huis wel kon vinden. Hij zat bij de schutting van de achterburen te trillen als een rietje. Gelukkig mauwde hij toen ik hem riep, zodat ik gauw kon zien waar hij zat en kon ik hem weer mee naar huis nemen. Ik ben nu een beetje bang geworden om hem naar buiten te laten, omdat hij uit zichzelf (nog) niet terugkomt. Weet iemand een oplossing? Mijn emailadres is maileugenie@yahoo.com
patty

Bericht door patty »

Mijn katertje (bijna 8 maanden, vorige week gecastreerd/gechipt) bleef tot 2 weken terug ook in de tuin, maar sinds het mooi weer is en de buren af en toe buiten zitten klimt ie over de schutting omdat ie nieuwsgierig is. Daar moet ik nog erg aan wennen / ben nog beetje ongerust, maar hij komt gelukkig uit zichzelf weer terug.
Vorige week kwam ie een andere kat/poes tegen die hem waarschijnlijk de baas was, want na wat geblaas en gekrijs naar elkaar, kwam mijn kat terug naar binnen rennen en was verder de hele week huiverig om weer naar buiten te gaan.
Hij mag trouwens alleen naar buiten als ik thuis ben, steeds een uurtje ofzo.
Nu heb ik ook een vraag: hij heeft nu al 2x binnen in een hoekje op een kleedje geplast nadat ie buiten is geweest. Heeft dat te maken met z'n territorium, doet ie dat omdat boos is dat ie weer naar binnen moest, of...?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat kan inderdaad soms met territoriumafbakening te maken hebben. Een kat is niet boos naar de baas toe omdat hij weer naar binnen moet, want dergelijke oorzaak-gevolg reactie kent hij niet (dat is meer menselijk), maar hij kan bijvoorbeeld wel een kat buiten zien en dan uit stress of uit territoriumdrift binnen zijn grens aangeven met een plasje of sproeien als hij nog niet gecastreerd is.

groeten,
Sandra
Gesloten