Ook 's nachts naar buiten? Nodig om gedekt te worden?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
bbee
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2007 00:15

Ook 's nachts naar buiten? Nodig om gedekt te worden?

Bericht door bbee »

Mijn poes is nu ongeveer 10 maanden en voor het eerst krols. Ze heeft een kattenluikje om naar buiten te gaan, en dat deden we altijd dicht als het begint te schemeren. Dit omdat ik op internet had gelezen dat het 's nachts veel gevaarlijker zou zijn mbt. het verkeer. Ze had hier geen problemen mee omdat we 's avonds met haar spelen en ze 's nachts slaapt.
Maar omdat ze nu krols is geworden wil ze ook 's nachts naar buiten. Niet alleen dat, haar vriendje (een kater uit de buurt) zit haar tot in de kleine uurtjes te roepen bij het luikje. Dit geeft veel geluidsoverlast voor ons en de buren.
Onze poes wil ook naar hem toe, want ze kunnen elkaar zien door het luikje en dan zitten ze heel verdrietig te miauwen. We willen haar zo weinig mogelijk in de weg leggen, en we gunnen haar ook wel een nestje voor we haar laten helpen, maar ik maak me zorgen om haar naar buiten te laten ivm. de gevaren.

Kan iemand uitleggen wat precies de logica is? ('s nachts zijn er immers veel minder autos op de weg)
Heeft iemand harde cijfers over de verkeersdoden bij katten 's nachts vergeleken met overdag? (of op zijn minst dezelfde bewering op een autoritatieve site, zoals van een dierenartsen praktijk ofzo)
Als laatste, is het noodzakelijk voor haar om 's nachts naar buiten te gaan om gedekt te worden? Of doen katten dit ook overdag?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ehm sorry maar katten en andere dieren wat dat aangaat hebben niet de menselijke behoefte aan babies.
Je doet je kat er ook echt geen plezier mee om haar een nestje te 'gunnen'.
Dieren hebben die kinderwens gewoon echt niet, dat is een menselijk gevoel.
De bevalling is heel zwaar en het zogen vergt ook heel veel van haar lijfje, als alles zowiezo al goed zou gaan.
Dat ze krols is en zielig mauwt is op zich gewoon al zielig omdat ze er last van heeft.
Het is het oerinstinct om zich voort te planten wat in deze tijd gewoon niet meer te verantwoorden is, omdat de asiels en opvangen al overvol zitten of je nou plaats zou hebben voor de kittens of niet.
Iedereen die nestjes neemt, ontneemt een ongewenst kitten een kans omdat veel mensen nog steeds de rare gedachte hebben dat daar iets mis mee is.
Je doet jezelf en je kat er een veel groter plezier mee als je haar laat helpen zo gauw het kan.
En trouwens..een dekking is voor een poes verre van plezierig, het is zelf pijnlijk voor haar.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal met Sandy eens, een poes hoeft echt geen nestje voor je haar laten helpen!

Wat betreft de verkeersdoden: ongecastreerde katers en ongesteriliseerde poezen staan bovenaan de dodenlijst omdat ze door hun hormonen en paringsdrang gaan zwerven door de buurt. Ik weet dit omdat ik als vrijwilliger heel erg veel dode katten zie binnenkomen die allemaal verkeersslachtoffer zijn en vooral de krolsheidsperiode (voorjaar en najaar) is topdrukte.

Ik zou je verder willen adviseren om je poes tot ze geholpen is overdag én s-nachts binnen te houden, want de paring vind de hele dag en nacht door plaats en ook meerdere keren per dag/nacht (met verschillende katers).

Je hebt trouwens gelijk dat er 's-nachts minder auto's zijn, maar ze rijden dan wel veel harder en daarnaast komt 's-nachts het jachtinstinct van de kat naar boven en zijn ze minder voorzichtig.

groeten,
Sandra
Gesloten