Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai Anna,

ik herken veel in je verhaal. Onze poes Sarah heeft dit ook een hele tijd gedaan. Vooral als ik met iets anders bezig was (vooral telefoneren, dat kon echt niet). Ze vloog ook inderdaad "ineens" op mijn handen of gezicht af om dan echt hard te bijten.

Op een gegeven moment wilden wij een 2e katje en door dit gedrag hebben wij erg getwijfeld. Maar haar gedrag is sinds de komst van ons kitten compleet om geslagen en ze heeft me nooit weer aangevallen.

Mijn tip is dus, neem een kitten (volwassen kat zou ik met dit gedrag niet zo snel doen). Bij ons hielp het echt ontzettend goed en sinds dien is ze nog knuffeliger en liever voor ons zonder het vervelende gedrag!

succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
annaverduin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007 11:20

kat valt aan

Bericht door annaverduin »

ik hoop dat het gedrag inderdaad vanzelf ophoudt maar ik zal er wel op een manier op moeten reageren. het nadeel is dat hij vaak erg vastberaden is als hij aanvalt. Dus nee zeggen, opstaan of blazen lijkt hem alleen maar bozer of agressiever te maken waardoor het een soort machtsspel wordt. Als ik hem even buiten zet lijkt hij inderdaad af te koelen en rustig terug te komen maar tien minuten later kan het weer raak zijn.

ik bedenk me nu wel dat we een tijd geleden zijn etensbakjes in de keuken hebben gezet ipv in de huiskamer en dat hij tegenwoordig twee keer per dag eten krijgt in plaats van de hele dag door een vol brokjes-bakje. kan dit te maken hebben met zijn agressieve gedrag?

of kan het helpen als ik hem een tijdje geen eten geef, maar dat mijn vroiendin laat doen? die wordt namelijk niet aangevallen in haar gezicht....

groetjes, anna
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Haalt je vriendin je kat minder aan dan jij? Lola doet dit ook alleen naar mij toe en niet bij mijn vriend, omdat hij haar niet aanhaalt. Ik deed dat meer en mij viel ze aan als ze het eigenlijk niet meer aankon.

Misschien is het niet zo'n gek idee beiden haar te voeren zodat ze jullie beiden nodig heeft en niet alleen zich hoeft te richten op jou.
Succes en knap dat je het volhoudt! Ze is het waard.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Pardon, het is een hem en hij :oops:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Tom2006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2007 21:26

Bericht door Tom2006 »

Hallo,

Ik heb een halve maincoon kat van een nu een jaar oud. Ik woon zelf in een apartement op 1 hoog en woon in de stad dus de kat mag/kan hier niet naar buiten. Laatste 2 weken begon die al raar te mauwen en voor tegen de voordeur aan te krabben ik dacht dit mischien kwam omdat hij krols was en gecasteerd moest worden. Onze kat is al vaker eens ontsnapt naar portiek dan loopt die een beetje rond te snuffelen en haal ik hem weer naar binnen. Deze ochtend was die weer onglipt hij spoot als een gek naar beneden en kon hem amper weer oppakken hij heeft echt veel kracht ik bracht hem weer naar boven en het was weer goed die middag had die geslapen toen ik ging eten werd die wakker en kwam bij me ging voor me staan met 1 pootje half opgetilt dus ik dacht dat er iets met z'n pootje aan de hand was ik stond op en hij begon keihard te gillen deed bijna pijn aan je oren z'n oren naar achteren zwarte ogen dikke staart en probeerde me aan te vallen ik deed een trui voor me omdat ik bang was dat zou springen. Toen ik hem probeerde te laten zien wie de baas was door me stem verheffen begon die nog harder te schreeuwen ik heb toen in een slaapkamer gekregen en de deur dichtgedaan hij begon heel raar tegen de deur een te springen en daarna heel zielig te mauwen.
Na een uur ben ik even naar hem gaan kijken nog steeds een beetje angstig hij begon weer tussen mijn benen door te lopen en weer kopjes te geven. Ik heb toen na half uurtje heb weer vrij laten lopen alles leek goed.
Plots stond die weer naast me met z'n rare blik begon weer keihard te schreeuwen werd gewoon bang van hem heb toen een dekbed voor me gehouden en naar hem toegelopen en maakte zich klein met een dikke staart en keihard schreeuwen daarna rende die de slaapkamer weer in.
Ik snap niet wat hem in 1 keer bezielt hij lijkt wel bezeten door iets...
Ben echt bang voor hem geworden ik heb zelf altijd al katten gehad en nog nooit zoiets meegemaakt wat moet ik hiermee aan:S

Ik heb nog even verder gezocht op internet en vond dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=Z2mbeSAmUP4
dit is precies zoals mijn kat in eens reageert van poes lief naar dit en dat van de een op de andere dag.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je moet beslist even met je dierenarts overleggen, want dit is echt heftig gedrag. Misschien heeft hij erge pijn of voelt hij zich op een of andere manier bedreigd. Het zou toch niet fijn zijn als u bang van uw kat gaat worden....

groeten,
Sandra
Tom2006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2007 21:26

Bericht door Tom2006 »

Ik ga maandag met hem naar de DA teminste als ik hem het reismand krijgt want als hij weer zo reageert durf ik daar echt niet te dicht met me gezicht bij te komen... maar wat ik zo vreemd vind is dat dit in een keer gebeurd hij lag lekker te slapen en werd wakker en vertoonde opeens dit gedrag... kan het zelf nauwlijks geloven..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als hij dat doet als hij lekker lag te slapen lijkt het mij dat hij wakker geschrokken is en zich in het nauw gedreven heeft gevoeld. Aanval is dan de beste verdediging, al is dit wel heel extreem gedrag.

Als je bang bent dat hij dit doet als hij in een reismandje moet (en die kans zit er inderdaad in), dan is het handig hem in een kleine ruimte te jagen en dan de grootste handdoek die je hebt (bijv. een badhanddoek) over hem heen te gooien en hem daar razendsnel in wikkelen en dan met handdoek en al in het reismandje proppen. Het is natuurlijk niet fijn om het zo te doen, maar in dit geval wel het veiligst.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Sow, dat is wel heel erg heftig zeg!
Ik hoop echt dat je m meekrijgt naar de dierenarts, dit is wel heel vreemd gedrag zo opeens!

Anders zou je kunnen kijken of het een optie is de dierenarts aan huis te laten komen?

Veel sterkte en succes!

groetjes Sylvia
Tom2006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2007 21:26

Bericht door Tom2006 »

Het vreemde is ook dat hij dit ook alleen bij mij deed terwijl ik z'n baasje ben en hem het meeste aandacht geef. Ik hoop echt dat de DA hier wat aan kan doen ben echt radeloos. Enige wat ik kan verzinnen is dat die ander brokken heeft gekregen hij krijgt van die uitgebalanceerde brokken speciaal voor katten die niet buitenkomen en eet nu 2 dagen van een ander merk. Sandra W hij was neem ik aan niet wakker geschrokken want hij lag te slapen op mijn bed en kwam zelf de kamer binnen lopen.
Mischien dat die wat raars heeft gedroomd ik weet het niet meer.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat hij het bij jou doet ook al ben jij zijn baasje is niet vreemd, want hij is op dat moment zichzelf niet en verdedigd zich tegen iedereneen die tegenover hem staat, dus daar moet je je geen zorgen over maken. Mijn kater is een schat, maar toen die pijn had viel hij mij ook aan en toen de pijn verholpen was heeft hij het nooit meer gedaan.

Van de andere brokjes kan het trouwens echt niet komen, want dan gaan ze bijvoorbeeld aan de diaree of braken. Er komt geen gedragsverandering van. Wat wel kan is dat hij soms erg veel pijn heeft en daar van in verwarring raakt en zich zo zwak voelt dat hij zich moet verdedigen.

Zo komt bijvoorbeeld blaasgruisproblemen in heftige golven en daar kunnen ze zeer agressief op reageren. Ik zeg natuurlijk niet dat hij dat heeft, want dat moet de dierenarts uitmaken, maar bij mijn kater was dat het geval en die viel mij toen ook aan (alleen niet zo heftig als bij jou).

groeten,
Sandra
Tom2006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2007 21:26

Bericht door Tom2006 »

Heb hem vanmorgen weer vrijgelaten uit de slaapkamer en alles lijkt nu weer normaal. Wat me opviel mij nieuwe broek die ik gister aanhad lag op mijn slaapkamer hij liep er naar toe begon weer raar te gillen deed de deur dicht en hij werd weer rustig.. Lijkt me toch niet dat dit vreemde gedrag door een broek komt? er is iedergeval iets in huis waar die bang voor is of mij probeerd voor te waarschuwen.
Debby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 17:29
Locatie: almere

Krabben, bijten blazen...

Bericht door Debby »

Sinds een week of 5 heb ik een poes van 4 jaar in huis. ze is gesteriliseerd. Van haar vorige eigenaar begree ik datz e een eigen willetje heeft, maar verder wel heel leif is.
Vanaf het begin af an was ze angstig naar me, begrijpelijk in een nieuwe omgeving. Ze krabte en beet me als ze aan mn hand rook.
Nu is dit minder en komt ze zelfs af en toe bij me liggen.
Alleen blijft ze soms geheel onverwachts uithalen of bijten, zelfs als ze gewoon rustig bij me op schoot ligt! Wat moet ik hier mee?
Hoe kan ik haar dit afleren? denk dat een plantenspuit oid niet veel meer uithaalt!

verder sinds ze 's nachts constant aan mn slaapkamerdeur te krabben en er tegen aan te springen, ik wil haar niet in mn slaapkamer hebben, maar dit is ook niets! Iemand een advies?

Laatst liep ze ook als een dolle door het huis te rennen met een hele dikke staart en schrikken bij elk onverwachts geluid...
Was die week veel weg egweest, kan het daaraan liggen??

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, zie het niet meer zo zitten....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat ze zich nog wat gestresst voelt door haar nieuwe leefomgeving en dat ze zich ook een beetje verveeld doordat je wat vaker weg was de laatste tijd en ze nog niet naar buiten mag.

Het lijkt me nogal een pittig beestje, dus ik denk dat als ze eenmaal naar buiten mag ze zich ook minder gestresst en verveeld zal voelen en dus ook wat rustiger in huis zal worden.

Sommige katten blijven echter een fel karakter houden, dus als dat bij jouw kat ook het geval is kun je daar helaas niet veel aan veranderen, ze zal dan helaas een handenbijtertje blijven en straffen maakt het alleen maar erger.

Wat betreft het krabben aan de slaapkamerdeur vrees ik dat je nog eventjes moet volhouden tot ze de boodschap begrijpt dat ze er niet in mag.

groeten,
Sandra
harry
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2007 10:17
Locatie: Wageningen

Bericht door harry »

Zeg Tom, hoe is dat afgelopen? Eerst iets over mezelf: ik ben pas bij het forum en ben geïnteresserd in katten. Ik heb zelf geen kat meer. Aarzel of ik er nog eentje zal nemen.
Ben je nog bij de DA geweest en hoe heb je hem vervoerd? Laatst ben ik zelf door een kat aangevallen bij vrienden en wist eigenlijk niet goed wat ik moest doen. Het mag wel een beetje heftig zijn maar te heftig is ook niet leuk meer.
Helaas is mijn vrouw niet op dieren in huis gesteld.
Harry
Plaats reactie