Hoe hoog springt een kat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
ysselsteyn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2007 20:32
Locatie: Venray

Hoe hoog springt een kat?

Bericht door ysselsteyn »

Misschien een stomme vraag maar wij hebben sinds kort een kat die nu 5 maanden oud is.
Als het dadelijk lente is dan mag hij ook naar buiten in onze kleine tuin. Alleen is het wel de bedoeling dat hij daar blijft. Onze hele tuin is omgeven door schutting en muur van 1,80 meter. Als er niks langs de schutting staat is dit dan hoog genoeg of moet ik meer maatregelen nemen?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Sommige katten redden dat met gemak. Maar je kunt het eerst uitproberen voordat je meer maatregelen treft. ;-) Hij kan niet in de schutting klimmen of via iets anders hogerop komen?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hangt echt van kat tot kat af. Mijn schutting (beton-platen) is 1.60 hoog, en daar kunnen mijn poezels rustig opspringen hoor.
T'is niet dat ze zo hoog springen, ze nemen een aanloop en zetten zich af tegen de schutting en springen/klimmen zo naar boven.

In het begin zal hij nog geen aanstalten maken, omdat "buiten zijn" nog vreemd is, hij zal dan mooi in de tuin blijven, dicht tegen de grond, na een paar dagen/weken echter, zal hij gewend zijn en verder op onderzoek willen, op een goede dag gaat hij echt wel eens op/over die schutting springen en op verkenning gaan hoor.

Wat je kan doen is op de schutting een schuine wand naar binnen van stevige draad maken. Een kat kan niet over schuine draad die naar binnen gekanteld staat klimmen.

Google anders eens op katten-afsluitingen, daar zal je genoeg voorbeelden zien van hoe dat moet met die draad.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Waarom moet je kat eigenlijk in de tuin blijven?
Het is hoe dan ook moeilijk om een kat iets te verbieden want ze doen uiteindelijk toch lekker hun zin.
Mijn kat is nu 9 maanden en geraakt zelfs op het dak van ons huis via onze schutting!

Groetjes, Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

bij ons kunnen ze ook op het dak (van de bijbouwtjes welliswaar).

Musti springt trouwens over een poortje van 1.70m en over een met klimop begroeid muurtje. Grappig zicht, je roept hem en verwacht hem langs de haag te komen, en ineens zie je hem uit de klimop springen... :shock:
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Waarom moet je kat eigenlijk in de tuin blijven?
Drukke weg voor de deur, de buren geen overlast willen bezorgen, voorkomen dat het dier wordt vergiftigd of ontvoerd (ja, dat gebeurt helaas ook)...

Katten zijn buitengewoon inventief als het om ontsnappingsroutes bedenken gaat. Als je je katten binnen je tuin wilt houden moet je meer doen dan een hoge schutting plaatsen. Gaas dat horizontaal loodrecht op de schutting geplaatst wordt schijnt wel goed te werken, omdat ze daar niet langs zouden kunnen klimmen. Een ren maken is altijd goed, want die is van de buitenwereld afgesloten en toch buiten.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Het hangt er ook wel vanaf wat voor schutting je hebt. Wij hebben een houten schutting met veel ruimte tussenin. Toen Kimba nog klein (en vooral mager) was, kroop hij er gewoon tussendoor in plaats van erover te kruipen/springen. Nu is hij daar te dik voor geworden :lol:
Katten zijn inderdaad héél inventief maar dat maakt ze nu net interessant!

Groetjes Kathy en Kimba
ysselsteyn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2007 20:32
Locatie: Venray

Bericht door ysselsteyn »

banoentje schreef:Waarom moet je kat eigenlijk in de tuin blijven?
Het is hoe dan ook moeilijk om een kat iets te verbieden want ze doen uiteindelijk toch lekker hun zin.

Wij hadden vroeger thuis een Voiliere met kanaries en regelmatig werd die bezocht door een kat uit de buurt waarna er zich weer zeker 1tje te pletter had gevlogen.
En ik heb er zeker geen zin in dat mijn kat dit dadelijk bij 1 van de buren gaat doen.
Maar tips van mensen die dit wel succesvol is gelukt hoor ik graag.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Wij hebben ook twee vogeltjes gehad en daar deed de kat niets tegen. Dat hangt wat van het karakter af.
Ik denk dat je best een buitenren voor je katten maakt (eigenlijk een gigantische voliére. Hang er genoeg speeltjes in en dan ben je zeker dat je oogappels zich niet vervelen.

groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Ze kunnen hoog springen ja...en klauteren. Kijk maar om je heen of in je tuin..(of die van anderen).

Onze katten komen niet buiten omdat ik vind dat een ander geen last hoeft te hebben van ONZE dieren. Onze hond zetten we ook niet buiten, waarom de katten dan wel? Het zijn tenslotte onze gezelschapsdieren.
Ze hebben hier in huis meer dan genoeg ruimte en speelgoed e.d.

En ik moet er inderdaad niet aandenken dat ze onder een auto terechtkomen, of vergiftigd...dat zou ik mezelf nooit vergeven.

Mijn vader zei altijd (die had ook volieres) dat ze voor katten maar eens kattenbelasting in zouden moeten voeren...van kattenstr#@*t in de tuin heb je meer last dan van hondenstr#@*t (dat ligt namelijk niet in de tuin..daarentegen ligt het wel op straat of onder je schoenzolen :???: ). Buiten het feit dat de katten meerdere vogels in de volieres de dood hebben ingejaagd door schrik. En ik kan hem daarin eigenlijk geen ongelijk geven.
Maar natuurlijk geen kattenbelasting voor katten die binnen blijven.. ;-)

Dus een goede oplossing als je de katten toch naar buiten wilt laten gaan...een ren bouwen.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gesloten