Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap blijft een super glanzende mooie vacht houden, welk voer hij ook krijgt. Zelfs nu hij een week lang dagelijks vlees-zakjes heeft gehad!

Heb vandaag Opticat van de Lidl aangeschaft, een vriendin die werkt op de redactie van Kassa vertelde dat dit uit dezelfde fabriek komt als RC, en dat het bijna hetzelfde is als RC fit. Alleen goedkoper, 750 gram voor 1,99!

Het ziet er ook exact hetzelfde uit, en de ingredienten zijn ook hetzelfde, alleen de verhoudingen iets anders (er zit niet meer bietenpulp of ander vulmiddel in, maar iets meer vocht)
Dappie rules!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Fristi vind van opticat de kalkoen met ragout lekker, dit zijn in tegenstelling tot de andere smaken brokjes.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Kon maar 1 smaak ontdekken? Wel 3 verschillende smaken blik- en pate voer.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Van de kuipjes zijn alle smaken paté met uitzondering van de kalkoen.
De blikjes vinden ze hier niet lekker. Alleen pepsi dan maar die proeft toch niets die propt alleen maar.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Jarenlang is hier geen kat geweest met blaasgruis en toch na het veranderen van de voeding twee achter elkaar. Ik geloo dus wel in de info op de voeding en de invloed.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Het is ook zeker waar :!:

Een voedingsdeskundige en tevens kattenliefhebber heeft ooit eens alle merken onderzocht op voedingswaarde en troep die in de kattenbrokjes zit.

Het rare is dan ook dat bijvoorbeeld Whiskas (wat ik mijn mannen in eerste instantie wilde geven) helemaal niet zo goed is voor je kat - zitten veel kleurstoffen in, maar een kat heeft geen kleurstoffen nodig :!: De makers hebben dit alleen gedaan voor de baasjes - brokjes met een kleurtje :?: met een leuke verpakking en het dan nog maar niet hebben over de mooie en leuke tv-spotjes - baasje is overtuigd :!:

Nadat ik dit hoorde heb ik gekozen uit één van de aanbevolen merken namelijk Hill's. Zelf ben ik er tevreden over en de mannen ook :!:
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Maak je geen illusies, dat geldt voor alle merken goedkoop of duur, overal zit troep in en nog meer wat je niet wil weten of geloven.
Want soms is de waarheid te gruwelijk om te aanvaarden voor veel mensen,dus geloven ze het liever niet. Dat is makkelijker schijnbaar, maar ieder zn keus ;-)
Het gaat de fabrikanten er alleen maar om om zoveel mogelijk geld te verdienen aan argeloze baasjes.
Opvallend is ook dat alle lichamelijke problemen bij honden en katten pas sinds de tijd dat brokken/blik bestaan explosief gegroeid zijn. Maar dat zijn dingen die zelden tot nooit naar buiten komen omdat dat de industrie ooit de nek zou kosten als mensen zelf gaan nadenken over wat goed is voor hun huisdier.
Daarom ben ik overgestapt op versvoer, na alles goed overdacht te hebben.
Ook niet ideaal omdat biologisch te duur is, maar nog altijd beter als dit en natuurlijk, omdat in het wild ook geen blik opengetrokken word of hapklare brokken zijn, die trouwens pas sinds ongeveer de jaren 60 bestaan overigens.
Waarmee ik niet zeg dat mensen die brokken voeren slecht zijn voor hun dieren, ik dacht ook altijd goed gedaan te hebben.
Maar dit is voor mij gewoon de beste keuze voor mijn dieren.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Hoi Sandy,
omdat dat de industrie ooit de nek zou kosten als mensen zelf gaan nadenken over wat goed is voor hun huisdier.
Daarom ben ik overgestapt op versvoer, na alles goed overdacht te hebben.
Dit vind ik interessant. Als nieuwe katteneigenaar twijfel ik nog over wat voor soort voer ik haar zal gaan geven, ook omdat ze last heeft van niesziekte (waarschijnlijk chronisch) en ik dus graag bewust zijn van wat ik haar geef. Ook met betrekking tot die indrustrie waar je het over hebt.

Wat bedoel je precies met versvoer (ik bedoel waar het precies allemaal uit bestaat)? En hoe beinvloedt het je dieren?

Alvast bedankt,
inge
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Versvoeren wordt ook wel "barfen" genoemd en het wil zeggen dat je ze een uitgebalanceerd menu van vers vlees en andere verse onderdelen van een dier zoals van kip, konijn, kuiken enzo geeft. Daarnaast geef je aanvullingen om ze een goed all-round voer ipv brokjes of blikvoer te bieden.

Er is een heel topic aan "barfen" gewijd dat zeer interessant is. Ikzelf barf niet (te gemakzuchtig), maar het is zeker de moeite waard om te doen. Er zijn een aantal mensen onder ons die met veel succes barfen en die kunnen vast de voordelen ervan vertellen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Bij de castratie van mijn katjes vandaag , kreeg ik een probeerverpakking royal canin neutered cat, male mee..

iemand hier ervaring met deze voeding.
geef ze nu ook R.C en ben daar zeer tevreden over.
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
spieKe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2006 12:27
Locatie: Grobbendonk

verband tussen voeding en ontlasting / hoeveelheid - geur ?

Bericht door spieKe »

Ondervinden jullie een verband tussen (merk) voeding en de ontlasting van jullie katten? Meer of minder ontlasting bij een bepaald merk? Sterkere of minder sterke geur?

Ik heb drie binnenkatten die enorm veel eten (Sphynxen) en als er eentje op de kattenbak gaat, kan dat zo enorm stinken ! ( Ik gebruik Classy Cat, klontvormend kattenzand met babypoedergeur - naar het schijnt zeer goed?)

Maar ik vroeg me dus af of er kattenvoeding bestaat welke minder ontlasting geeft en/of minder geurhinder?
(Ik geef momenteel alleen droge korrels Hypo Sensitive van Denkycat)
I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Ik merk heel veel verschil. Als Dap geen premium voer eet, meurt ie een eind in de wind.
Hoewel hij wel natvoer van Whiskas krijgt, maar hij gaat daar niet extra van stinken.
Nu hij buiten komt doet ik ook steeds minder zijn behoeftes op de bak, dus dat scheelt ook weer :)

Maar toen we een tijdje een tweede kat hadden, die gewend was Whiskas brokken te eten, stonk Dap echt verschrikkelijk!
Dappie rules!
pititolar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2007 15:42
Locatie: eindhoven

Bericht door pititolar »

Mijn ervaringen zijn als volgt:

Mijn 2 katten eten een mix van vanalles en nog wat. Zo worden ze niet eenkennig wat betreft voer en krijgen ze veel variatie.

Als hoofdvoer geef ik ze droogvoer van Royal Canin in combinatie met Hills. Daar tussendoor meng ik felix, lamms, gourmet, whiskas, huismerk etc. In het weekend krijgen ze rond etenstijd vlees, ook dit kan van ieder willekeurig merk zijn.

Pilar(1,5) en Tito(4) krijgen 2 keer per dag brokjes, 's morgens en 's avonds. In het weekend vervallen de avondbrokjes wel!

Ze eten uit dezelfde bakjes en dat maakt het wel lastiger te controleren wie wat eet. Ik hou daarom de voorgeschreven hoeveelheid van RC danwel Hills aan (aangezien ze daar het meeste van krijgen) en verder let ik op de vorm van mijn katten. Zo stel ik de hoeveelheid af.

Wat ik merk aan deze manier van voeden is dat mijn beestjes erg enthousiast over hun eten blijven, goed op gewicht zijn, voldoende bewegen en een mooie vacht hebben. (Op Tito na die haren uittrekt maar dat is een andere topic ;))

Groetjes Sharon

PS: Roland; echt heel slecht zou het denk ik niet zijn voor Zorro, als hij af en toe wat brokjes van Sjors pikt. Beter is natuurlijk om leeftijds-gerelateerde voeding te krijgen.
In Senior voeding zit een andere samenstelling die bij een oudere, vaak minder bewegingsrijke kat past. Om te zorgen dat een oudere kat niet dik word, word er volgens mij wat 'armer' voedsel gegeven.

Is het wellicht voor jou en je katten een idee om ze ook 2 of 3 maaltijden per dag aan te bieden, i.pv. de hele dag brokken te hebben staan?
Zo heb je in elk geval meer zicht op wie welke brokken eet.

Succes in elk geval! :)
pititolar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2007 15:42
Locatie: eindhoven

Bericht door pititolar »

Zo even niet gekeken toen ik een vraag wilde beantwoorden...
Roland staat op pagina 1 en we zitten nu al bijna op 80 haha...

Goed bedoeld, beetje dozig in de uitwerking! ;).

Om dus op het laatste onderwerp verder te gaan:
Ik merk ook een verschil in de ontlasting, afhankelijk van het voer.
Eerst kregen mijn katten veel meer vleesvoer en dat was echt een ramp! Dunne ontlasting, dan weer wat dikker, stonk heel erg :pdtkap:
Jullie kennen het waarschijnlijk wel.
Nu is de ontlasting veel beter en ook praktisch elke dag hetzelfde.

Groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap had de afgelopen weken een beetje een doffe vacht en roos, ws vanwege het stoken van de gaskachels (ook al staat er een waterbak op, geloof best dat het dan nog hele droge lucht is), dus ik voer hem vanaf maandag RC Skin en wat schapenvet, en hij glanst vandaag alweer mooi en ik kon ook de helft minder aan roos ontdekken!

En borstelen is zijn nieuwe manier van genieten! Vind ie heerlijk!

Maar in RC skin ziet iets meer olie en vet, hoe lang kan ik hem dit geven? Aangezien Dap gecastreerd is en de laatste tijd eindelijk de vorm van een echte kater aan begint te nemen?
Dappie rules!
Plaats reactie